|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Har precis köpt en 323ti från -98. Känns kärnfrisk i motor och låda, men chassit är slut. Min plan är att göra om den till en busbil för gata och någon gång på bana. Samtidigt viktigt att bilen inte blir så rå att den inte längre fungerar i vardagen. Och allt till rimliga pengar förstås. Tänkte: a) Byta chassikomponenter inkl fjädrar, dämpare, bussningar, mm. b) Sätta i en diffbroms. c)Lätta bilen lite försiktigt (Ta bort baksäte, stereo, ljudisolering, reservhjul, ac, mm, samt byta till typ Sparcostolar och ratt. d) hitta några lämpliga fälgar (sitter 16" på idag). Någon som erfarenheter och kan ge tips rörande om jag tänker rätt och hur man bör gå tillväga med de olika delarna. Tips på prisvärda coilovers och hur man får fatt i en diffbroms mottages också tacksamt. /Anders Anders | |
|
Kolla lite i den här tråden: Länk Sen finns det ju massor av trådar på rejsa.nu om compacter. /DJ |
|
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du är på rätt väg! #1 : LÄTTNING Första och absolut billigaste åtgärden är att lätta bilen, precis som du är inne på. Förutom det du nämnar kan du tex montera mindre batteri (jag kör med ett 18Ah gelbatteri i min E30 323i). Fast den bilen är ingen daily blöjexpress utan en dedikerad gatlegal banbil, där fungerar ett sådant batteri klockrent! Å andra sidan har jag knipsat bort 5 kg kablage av onödigt tjafs - det finns bara det absolut nödvändigaste i elektronikväg för att klara av den obligatoriska bilinspektionen vartannat år. När du slängt ut baksätet så registrera om den till 1 passagerare, gjorde det i våras på min (bra att visa upp när poliserna som här i Malmö prejar av dig vägen och drar ut dig ur bilen med dragna vapen). Frågan är vad man får göra med en bil som är helbilsgodkänd. Min är från -85 och där är regelverket mycket mindre - vilket är en anledning varför jag medvetet valt att bygga om en äldre bil. #2 : BROMSBELÄGG OCH BROMSVÄTSKA Du behöver inte större bromsar. Du behöver inte fräcka bromsskivor. Det ENDA du behöver för att kunna köra varv efter varv på bana är bättre bromsbelägg och fräsch bromsvätska. Det finns bromsbelägg som är helt och hållet gjorde för bankörning (tex Carbotech XP8 eller Ferodo DS 3000) men ett populärt mellanting som är någonstans mellan rent gatbelägg och rent trackbelägg är Ferodo DS Performance. #3 : CHASSI Dina dämpare och fjädrar är som du säger slut vid det här laget. Du behöver inte några värstingsaker utan börja på en rimlig prisnivå och använd hellre pengar att provköra på bana. Det är en otrolig skillnad i upplevelse att kunna pressa runt på en bana och verkligen kunna känna gränser och lära sig än att kasa omkring i vänsterkurvan vid lokala korvmojjen :-) Se även över krängningshämmarna. Kolla om det finns grövre, det är oftast där bak som en grövre behövs. Mer eller mindre alla bilar är inställda att understyrda ganska rejält men på bana vill man ha en något mer neutral bil eller iallafall mindre understyrd. Till min E30 har jag fått köpa en extra kraftig (finns inte hos BMW, finns bara som eftermarknad och de är inte så vanliga). För framvagnen kan du montera ställbara caster/camber-plattor samt execentriska bussningar för lower control arm (för att öka caster ännu mer). Ställ in med maximal caster och maxiaml camber innan det slår i fjäderbenstornet (brukar bli typ -1.5 till -2.0 grader camber vilket är en bra tradeoff mellan att köra lite vardags och hårdare på bana). Toe-vinklar har jag ändrat till svagt toe-out men absolut inget jag rekommederar på en bil som går en del på gatan. #4 : DÄCK OCH FÄLGAR Välj så absolut små fälgar som går på utan att de tar i bromsarna. Bara vinster med detta. Väger mindre, bättre väghållning - samt att däcken är billigare. Vill du ha riktigt kul så är det r-däck som gäller. Fast det är inte så lämpligt om det är en daily blöjexpress - då kan jag verkligen inte rekommendera det. Fast man kan ju ha en uppsättning fälgar med vanliga bruksdäck och en uppsättning fälgar med härliga r-däck. #5 : STOLAR Av erfarenhet så vet jag hur skönt det är att sitta still när man kör på bana. Finns två vinster med att montera riktiga sportstolar. Ofta är de lättare än de tunga kladdiga glittrande krimskrams stolarna som är fyllda med massor av funktioner som ingen kan med - fast de ska ändåså ha det. Dessutom sitter man som sagt still - vilket är en fördel om man vill köra lite på bana. Här vet jag inte heller hur mycket problem som en helbilsgodkänd bil kan ställa till med. #6 : DIFF Kommer ganska långt ned på listan, prioritera allt annat här ovanför istället. |
|
Stort tack för alla tips! Ska börja röja ur allt komfortelände som radio, ljudisolering, reservhjul, ac, mm inom kort. Sedan blir det chassibyte. Kan du rekommendera något prisvärt fabrikat/modell på coilovers? Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.