AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.859

Optimera eller inte?

Sida 3 av 4
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Tanken har själv slagit mig att optimera bilen. Kom fram till det enda vettiga att det är en otroligt korkad idé att göra det om man vill ha en motor som mår bra.

Att optimera sin BMW med automatlåda känns lite som att skjuta sig själv i foten.. knäcker man inte lådan så knäcker man väl momentomvandlaren. Och man kan nästan ge sig fan på att man hade fått en massa felkoder på köpet.

Att plocka bort DPF hade väl varit skönt. Men helt ärligt så är det inte värt extrajobbet. Du måste betänka att du ska besiktiga bilen en gång om året samt att dom mäter avgasutsläppen.

Så to keep it simple. Nöj dig med den motoreffekten du har original. Är du på jakt efter mer så köp en annan bil för det kommer vara snällast mot din plånbok i det långa loppet.

/Jojonaas
BM
451
BMW 580
530D -09
Mjo men enlig många så ska besiktingen inte kolla på avgasvärden. Det vet jag for sure då jag besiktade min bil för inte så länge sen. Sen när man ta bort DPF:en så gör man också en DPF off fil som ingår i steg 2 optimeringen vilket gör att besiktningen inte kan hitta felkod vilket leder till dem inte kollar avgasvärden.

Sen så har jag fått förklaringen att det är skillnad mellan trimbox och optimering. Optimering är nog ett steg bättre än trimboxar enlig vad jag har läst.
Sen om kollade jag upp stället jag vill optimera på. Inte en enda kund som klagat honom och att inte en enda som har fått problem efter optimering. Det måste ju menas med killen vet vad han gör.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Är du dum eller bara försöker vara det för att motivera dig.
Vid besiktning läser dom inte vad som står i pappren, eller eventuella felkoder. Avgasvärdena mäts, punkt slut, mäts i avgaserna. Handlar inte om att hitta filer med koder, har du för höga avgasvärden så är der det för höga värden, oavsett om bilen är helt original eller trimmad.
Alla former av trim fult, snyggt eller vad som helst är att du har en bil som inte är likt den som en gång blev helbilsgodkänd, dvs modifierad.
Så vill du vara helt säker på att köra genom besiktning utan att få nedslag på att motorn är modifierad så är der bara att plocka bort trimmet vid besiktning för att vara helt säker.
BM
451
BMW 580
530D -09
Dum är jag inte.men däremot undrar jag om du ens vet vad du prata om?? .. har ju hört dem som gjort dpf off som ha klarat sig på besikningen. sen själv sett att dem inte mäter avgasvärden när jag besiktade för 1 månad sen. Dem gör det bara på bensin. Diesel mäter dem felkod. Jag t o m frågade besiktningmannen.
ALLA trimbolag säger det också. Du kan själv fråga schmiedmann eller vtech som gjort många optimering till Bmw.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Saxat från bilprovningens hemsida: (Länk

Miljökontroll
På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en så kallad "omborddiagnos". Det är en elektronisk miljökontroll (OBD-kontroll).

Dessutom undersöker vi bilens avgasrenande system och mäter halter av koloxid och kolväten. Vi mäter även lambdavärdet, vilket är ett beräknat värde på viktförhållandet mellan bränsle och luft samt kollar bullernivån.

Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar. Gränsvärdena för avgaserna finns angivna inom parantes på protokollet.

Crille
BM
451
BMW 580
530D -09
Jo jag ha inte sagt dem INTE kollar. Jag skrev dem endast kollar det om dem ser felkod på bilen.
thekinglives
Detta börjar likna en typisk AP tråd, Många som snackar om fultrim och omöjligheten att optimera något BMW gjort så bra från början, vidare pratas det om vad bilprovning mäter eller inte mäter.

Om ni som hävdar det ena eller det andra skrev det ni hade fakta på och inte eran
tolkning kanske det hade blivit mindre rörigt.

Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Dom kollar både felkoder och mäter avgasvärde. Nästan lika dumt som att be någon montera en hydraulisk handbroms för att "dom bara mäter bromsvärde på bromsklossarna"

Det är nog dags att du tänker lite realistiskt. Från år 2000 är alla bilar helbilsgodkända. Vad betyder det då undrar kanske du?

Jo att man inte får lov att ändra någonting i bilens utförande. Då pratar vi även optimering av motor. Hur många gånger tror du inte man höll på att göra i byxorna när man skulle besiktiga sin gamla Volvo som nybliven 18 åring och man hade sett till att skruva ner laddet så mycket man kunde?

Som jag skrev i mitt förgående inlägg. Det som är absolut klokast och snällaast mot din plånbok är ifall du inte optimerar alls. Med tanke på att du inte heller kan skruva så står du där med skägget i brevlådan ifall någonting skulle hända. Dessutom kan du ta i beaktning att värdet på din bil kommer sjunka den dag du optimerar den.

/Jojonaas
BM
451
BMW 580
530D -09
Då unära jag verkligen hur dem.andra som optimerad sina bilar med dpf off kommer förbi besiktningen. Och jag skulle tror det är ganska många i Sverige som gjort dpf off. Och ja jag tänker realistisk. I led många av dem jag känner som gått förbi besiktningen utan problem utan avgastest. Ja jag tror på siffror hur många som berätta om positiv och negativ. Mest positivt= optimera!. Mest negativt= avstår.

Jaja men oavsett har jag inte fastställt nåt. Verka ha fått båda negativ och positiv svar angående optimering. Få väl åter vänta tills man få klart tydlig 100% på om det är bra eller dålig innan man gå på det.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Jojonaas och Crille-Boy ni har tyvärr fel angående besiktning. De får inte mäta avgasvärden på en BMW-diesel med automatlåda. Så är det. Punkt slut. Det handlar om att de inte får varva dem stillastående. Det har tagits upp flera gånger här på ap och på diverse forum.

Så besiktiga utan DPF är inget problem OM den nya mappen har tagit bort funktionen för DPF så man inte får några felkoder på DPF.

:)
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
@alpinabiturbo, det står saxat från bilprovningens hemsida, inget påstående. Nu har inte jag varit hos bilprovningen på många år då jag har bytt bil före första besiktning. Var står det att bilprovningen inte får mäta avgasvärden på en BMW med automatlåda?

Crille
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vet inte vart det står men ring och fråga så får du det svaret. Det är så, ett undantag för BMW.
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Det enda jag inte förstår är varför man försöker övertala sig själv när man säger sig ha noll meckvana. Man kan säga vad man vill och man kan bygga för att det alltid ska hålla. Men börjar man ändra motorns prestanda så kommer meckandet som ett brev på posten.

Så vill man köra felfritt och ha plånboken i behåll samt attrahera framtida köpare, då optimerar man inte.

Detta är givetvis upp till var och en, men jag sållar mig till skaran som tänker steget längre innan jag gör någonting med bilen. Prestandan i min 545i gick inte ens att bruka på våra vägar. För även om det är roligt att gasa så ligger inte alla andra lika fort.

/Jojonaas
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Skillnaden är Momentomvandlaren...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Kan även jag rekommendera Pitstop. Detta blir 5e bilen som rullar genom pitstops händer med fler hästar , Pitstop är riktiga hingstuppfödare :)
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
@jojonaas : Bmw dieslar med har inge avgaskrav... därmed kan du plocka bort dpf utan problem
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Resodence, Kan du förklara varför BMW är undantagna för de krav på maximala utsläpp som gäller alla andra bilar och varför de oxå skulle vara undantagna från det krav som är på partikelfilter på bilar från och med årsmodell 2004?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Jag tror att Bmw eller schmiedmann kan svara på det. I de blåa ägarpapprena står det att min bil är undantagen. Och så har det det vart på alla mina Bmw dieslar med automatlåda
Go
295
GoC
MB GLC 220d
ja men det beror ju på vilken årsmodell bilen har.

Länk

Du kan ju inte påstå att alla BMW diesel bilar är undantagna från kraven baserat på att du har haft två, troligen betydligt äldre än trådskaparens 2009 års modell, och därför undantagna från kraven som gäller för nyare bilar.
Ingen som ser det ur ett ansvarsperspektiv? Att släppa ut massa skit, eller är ni som gör sådant ändå på gränsen till kistan?

Är väl en sak för tävlingsbruk, men som vardagsbil, hmm? De sitter ju där från fabrik av en anledning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.