AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.860

Optimera eller inte?

Sida 2 av 4
BM
451
BMW 580
530D -09
Goc: så din resonemang är du hade inte optimerat olika du vore jag?
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Spara i stället å köp en bättre begagnad med större motor om det är det du vill ha. Bättre det än att behöva lägga pengar på att reparera.
En bra beg 535d t.ex den motorn tycker jag bäst om, dubbelturbo och varvar villigt upp till 5000 utan att tappa flåset.
släng ut lite onödig vikt ur bilen i stället, stora högtalare, baksäten och annat onödigt så får du en snabbare bil helt gratis :)
BM
451
BMW 580
530D -09
Kollade också på en 535. Men jag är utrustning freak. 535 hade inte lika mycket utrustning som min 530d så det va lätt val. Och jag tänker inte betala nära 200k för en som gått ca 20000mil. Tänkte om jag vill ha mer kraft sen kan jag optimera. Men där sitter jag nu. Ja eller nej ... 😂
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Behöver du det då? Skillnaden är inte så jäkla stor och man vänjer sig efter en dag. Å sen vill man ha ändå mer när man varit å provkört en 440i med 360 hk och sportavgassystem. Men man det blir vardag av det också. Enda skillnaden är att körkortet hänger än lösare då man vill höra ljudet och känna axet.
Och du har ju svarat själv på att det är utrustning du prioriterar. Ta en tur i en gammal 520d som omväxling och uppskatta sen att du har en 530d med rak sexa och mycket utrustning.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja faktisk känner jag att jag behöver lite mer kraft för tillfredsställa mig. Som sagt va ju en 535 jag va ute efter först men nu har jag ju chansen att göra den som en 535d fast med optimering. Jaja få väl höra lite till med vad andra experter säger 😁
BM
451
BMW 580
530D -09
Haha ja jag förstår vad du menar. Men häromdagen tävlade jag mot min polares 520d som är optimerad. Jepp han låg ganska tajt till. Började dra ifrån han efter 80km/h men det va inte mycket jag drog han ska jag säga.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Min erfarenhet oxå, inte för att jag kappkört så, men däremot efter otaliga provkörningar. axet vid normala farter är det inte så stor skillnad på optimerad 520d och 530d. När det börjar gå undan tappar 520 mark. Men gångkulturen på bilen är en helt annan värld. Med 535 så börjar det ske saker speciellt gur motorn går, men den känslan får du inte med en optimerad 530.
Pröva en Vtech optimering, det kan ju som värst bara gå åt helvete :) men det finns samtidigt många nöjda ägare med optimerad motor.
Körde själv en BSR steg 1 optimerad SAAB 2,0t i många år, men det är en betydligt mindre sofistikerad bensinmotor.
Men jag skulle leta efter optimering som har en moderat effekt och vrid ökning.
Men som min son säger, varför skall du trimma bilen, då blir det ju inte lika roligt att provköra bilar med stor motor. Det ligger en del under faktiskt, man vänjer sig på en timmas provkörning.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
BMW säljer inte längre uppgradering till
520d, iaf inte till min -16. De säger att
BMW-Sverige sagt stopp efter dieselgate,
då utsläppen inte stämmer med originalet
även om det knappt skiljer något. Skulle haft
525, men säljare sa att vi monterar upgrade
ist så sparar du pengar.......men nu är det tyvär
stopp. Annars helt rätt tänkt.

Mvh Jonas B
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Konstig svar
Det följer med nya papper som visar effekt och utsläppsvärden. Bara att ta med till besiktningen och tyda om bilen så blir den fullt laglig. Däremot har det inte funnits till 190hk motorn vad jag vet
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kör Steg1++ eller vad man ska kalla det i min 535D, Pitstop krämade ut max utan att plocka bort DPF. Jag valde att inte plocka bort DPF när jag optimerade för att dels så har jag inget garage just nu pga flytt och sedan vill jag inte betala någon för att göra det samt att jag har inget problem med mitt DPF i dagsläget men den dagen det blir skrot så åker det nog av.

Pitstop som optimerade min bil hade även den filosofin att har du inget problem med DPF låt det vara kvar. De har optimerat väldigt många BMW som har DPF kvar.

Jag fick en annan gång i maskin och det känns som om motorn är i en bättre harmoni med växellådan nu efter optimeringen. Bättre vrid framförallt också samtidigt som den känns trevligare att köra i hela registret.

Att varvtalen börjar pendla på en 535D händer ofta även fast bilen aldrig varit optimerad. Speciellt på en -05 som är extra drabbad av det. Ibland räcker det med oljebyte annars så är det en ny momentomvandlare från Tyskland för några tusenlappar som gäller.

Jag hade börjat med steg 1 och sedan kan de säkert uppgradera dig om du plockar bort DPF framöver och vill ha mer kräm.
BM
451
BMW 580
530D -09
AlpinaBiturbo: Angående det med varvtalen pendlar på en 535D -05 har jag också läst att det är ett vanlig problem hos 535:or som är icke LCI. Det va det jag misttänkte när ovan nämnnde om problemet.

Sen har jag också tänkt som du skrev: Börja först med Steg 1 utan att plocka av DPF:en och känner av först. Och när det DPF:en blir igensatt eller gå paj då är det dags för STEG 2 där jag plockar bort det när det ändå är kass.
Men dilemmat är varför betalar ytterligare 3000kr för optimera steg 2 sen när jag kan redan från börja bara betala 3000kr och få steg 2 direkt? Hade det inte kostat nåt att göra steg 2 senare i framtiden så hade jag inte tvekat nu.
Sen handla det faktisk om 15 hk mer om jag tar bort DPF:en. Så det kanske inte spelar så stor roll kraft mässigt.
Men sen har jag fått höra från många mekaniker att motorn mår bättre utan DPF:en då motorn få ett bättre flöde. Och att jag slipper att DPF:en blir igensotad problem.

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

3000 kr är småpengar i sammanhanget för den effekten man får, kör du steg 1 ett tag å nöjer dig med det så behöver du ju inte byta till steg 2 om inte filtret blir dåligt och det är ju inte säkert att det blir det så länge du har bilen. Då får du väl betala 3000 kr igen i så fall om det blir aktuellt eller så får du göra en deal med optimeringsfirman, brukar gå att förhandla med de flesta.

Eller så köper du ersättningsrör och kör på steg 2 direkt och betalar för en optimering en gång bara så är det klart. Är nog ingen annan som kan tala om hur du ska göra utan det är ju upp till dig. Dina pengar och din bil :)
BM
451
BMW 580
530D -09
Alpinabiturbo: Det är sant! Kanske inte va så dumt heller... Men sen är stora frågan.. Är det bra eller dålig för motorn att optimera den?? hehe.. Jag köpte bilen för 2 månader sen och vill ju inte förstöra den pga av jag gör nåt dumt.

Det roliga är att alla säger olika.. man vet inte vem man ska lyssna på.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Så är det i livet, man får chansa lite :) Finns inga garantier när det gäller sådant här. Alltid mer eller mindre en risk när man frestar grejer mer än vad som är tänkt från fabrik. Alla kommer fortsätta säga olika när det gäller detta ämne. Men med tanke på hur många som åker optimerade dieselbilar idag så får det väl anses som hyfsat safe annars så skulle nog inte de här dieseltrimmen existera.
BM
451
BMW 580
530D -09
Sant!! Ja det va så jag resonerade också. :) Tror jag kör på med steg 1 först.
Men om det nu händer i framtidenatt DPF:en blir igensatt: Det är väl bara att plocka ned den och tömmer den, sen tillbaks igen, Sen köra på en DPF: fil och steg 2? För om det funkar så här är det rätt lätt val nu.
Tänker så: Om jag ska göra direkt en steg 2 nu, så vill jag inte förstöra min nuvarande DPF när den fungerar. Så alternativ är ju köpa en Downpipe.

Men om jag gör steg 1 nu och sen i framtiden har problem med DPF:en då kan jag bara tömma den utan att behöva köpa en downpipe och istället ta dem pengarna att lägga på steg 2 istället :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Läs olika forum med lite kritiska ögon,
prata med folk som kan ge en nyanserad bild,
och du ska finna att det gällande massor av skiftande problem är en väldig överrepresentation på bilar som är eller har varit "chiptrimmade" och/eller "optimerade".

Problemen brukar dock förnekas väldigt kraftfullt (inte sällan på ett nästan rabiat sätt...),
både av dem som säljer detta och av dem som har valt att göra modifieringar på sin bil.
Förnekas självfallet av fullt förståeliga skäl..?

Men för all del, lycka till...
BM
451
BMW 580
530D -09
Tack Ulf530! Ska fortsätta prata med folk och läsa i nätet. Men tror egentligen det är är det mänskliga faktorn och hur bilens skick är INNAN optimeringen. Dem flesta jag har läst ha problem med bilen är modeller från 2004 till 2006. alltså icke faceliften som då enligt mig känns lite klenare byggd jämför med LCI. Det är min åsikt. Sen också att dem flesta har gått 20000mil och är lite mer och mindre "sönderkörda" modeller. Säger inte alla men dem flesta. Så visst jag kommer att fortsätta lyssna på andras åsikter tills det verkligen känns rätt och bekväm med att optimera eller ej.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Det där med att gamla motorer är klenare byggt skall du ta med en nypa salt. Snarare så att ju nyare motor desto mer optimerat från början. Allt är klenare, tunnare kolvringar, tunnare gods mm. Allt i jakten på minimering av bränsledroppar och fortsatt hög prestanda. Dvs du har mer marginaler i en gammal motor. Se på dom gamla tvåliters Saab gjutjärnsmotorerna, dom håller för det mesta.
GoC: Du har så rätt!!
"Det där med att gamla motorer är klenare byggt skall du ta med en nypa salt. Snarare så att ju nyare motor desto mer optimerat från början. Allt är klenare, tunnare kolvringar, tunnare gods mm. Allt i jakten på minimering av bränsledroppar och fortsatt hög prestanda. Dvs du har mer marginaler i en gammal motor. Se på dom gamla tvåliters Saab gjutjärnsmotorerna, dom håller för det mesta."

BM
451
BMW 580
530D -09
Då förstår jag inte varför det är så många icke facelift som är sönderkörda när jag själv kollade efter E60 samt i facebook grupper där dem flesta som skriver har problem är den gamla motorer. Men sure du kanske ligger i poäng med det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.