AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.490

Tyskland förbjuder alla bensin bilar 2030 då blir det att åka elbil eller vätgasbil

bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Vad tycker vi om det på forumet.

Själv tycker jag det är bra!

Vad tycker ni andra?

/// bmwlars
Liten rättelse, de har lagt fram ett förslag om att förbjuda försäljning av nya bilar som drivs av bensin eller diesel.

Bara att hålla tummarna för att elbilarna har kommit längre i utvecklingen tills dess.
bm
390
bmwlars

Det är jag övertygad om att det har.

Så min nästa bil blir en elbil med Rang Extender som består av en bränslecell
som jag då tankar på 3 minuter.

/// bmwlars
Om bensin och diesel skulle framställas på syntetisk väg istället för som idag genom att raffinera olja ser jag ingen anledning till ett förbud mot nyförsäljning. Det är ju inte motorerna som är problemet utan bränslet.

El lär säkerligen spela en mycket stor roll i framtiden men så länge som den produceras genom att elda kol och olja kan inte en elbil enligt mig klassas som utsläppsfri.

Personligen ser jag inget problem i om elbilen skulle bli huvudspåret för framtiden. En elmotor har en hög omvandlingseffektivitet. Dock måste bilar bli bättre vad gäller elsäkerhet. De måste bli manipulationssäkra för att förhindra att ägare modifierar dess delar och på så sätt riskerar inte bara sitt utan även andras liv.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mja, visst är bränslet ett stort problem för dagens bilar, men motorerna är också problematiska. Verkningsgraden är lägre för en bil med diesel eller bensin motor, jämfört med ett kraftverk. Skillnaden är dock inte jättestor. En viktigare aspekt är att förbränningen av bensin och inte minst diesel genererar utsläpp som inte härrör från bränslet. Ett mycket viktigt exempel är kväveoxider. Inte minst har vi sett det i fusket med avgasrening som avslöjats. Eftersom kväveoxiderna bildas av det syre och kväve som finns i insugsluften så är dessa utsläpp inte orsakade av bränslet (förutom att förbränningen genererar den värme som krävs för att omvandla N2 och O2 till NOX).
Sådana utsläpp är lättare att åtgärda i kraftverk, som arbetar med mindre variationer än en bilmotor.
Så jag vill nog mena att ottomotorn också är ett problem, inte bara bränslet.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
År 2030 finns bara fordon med massiva förbränningsmotorer och bränslet utvinns av de små men starka civilisationer som överlevt apokalypsen och dess eferföljande gängkrig.

///Mad Max
12
74
125d
335dXT -17
Yeddheng +1 :)
bm
390
bmwlars

Länk

Projektet är tänkt att starta efter nyår och ska pågå i tre år. Powercells största bränslecellsstack, S3, med en effekt på upp till 100 kilowatt, ska användas för att bilen ska kunna gå helt på vätgas. I bränslecellen omvandlas vätgasen till elektricitet som driver bilens elmotor. Enda utsläppet blir vatten.

Volvo Cars kommer att integrera och testa systemet i en av sina personbilar. Vilken modell det blir är inte klart, men troligen en bil i 90-serien.

Länk

///bmwlars
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Tyskland bestämde ju tvärt att avveckla kärnkraften häromåret och vill nu att hela bilparken ska gå på el lagom till att man stänger ner elproduktionen. Tyskarna som nyligen var världens mest handlingskraftiga, organisatoriska och disciplinerade folk, vad har hänt med dem?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hörrni, det är ett FÖRSLAG. Inte ett beslut.

-------
//Lövet
Har svårt att de att det skulle gå igenom, ingen vill köpa en bensinbil 2025 om det ska förbjudas 5 år efter försäljning.
Tror mer att det är vanligt miljöprat.
Mycket surr å snack.
No
5.161
Nockenwelle
Förslaget gäller nybilsförsäljning.
Och hur hade de tänkt ang dem som idag äger en bensinbil?
No
5.161
Nockenwelle
Antagligen så berörs inte de av lagen.
Däremot kan man mycket väl tänka sig att andra lagar kommer att begränsa fossildrivna bilar. En lämplig åtgärd vore att förbjuda dieselbilar i städer.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Med tanke på att det finns drygt 54 miljoner diesel/bensinbilar i Tyskland, och ytterligare lär tillkomma om och när reglerna träder ikraft, så kommer det ta hyfsat många år innan dessa är utfasade.

Jag har inte orkat att läsa förslaget men hur är tanken med alla transport- och arbetsfordon som idag nästan uteslutande körs på diesel. Kan tänka mig att de inte är lika ”enkla” att ersätta med alternativa drivmedel .
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Klassisk luftpastej, helt utan verklighetsförankring...gäsp.

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
TS far med osanning. (rubriken)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
No
5.161
Nockenwelle
Det är mer än bara ett förslag tydligen:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.