|
|
|
|---|---|
|
Skulle byta vänster bakhjuls ABS-sensor idag, gick bet på det eftersom jag inte hittade någon insexnyckel som passade, provade både mm och " men alla var lite för små eller lite för stora! Kan någon säga vad det är för storlek så att jag inte rundar den inuti? Eller kanske har något annat förslag! Booos | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är mm-mått, vet dock inte exakt vilken storlek - men det räcker att man vet att det är i mm. Däremot är det mer regel än undantag att dessa är något rostiga inuti, samt att det lätt samlas smuts och annat inuti den där urgröpningen. Det är alltid mer regel än rekommendation att rensa ut den där urgröpningen innan man försöker sätta dit en insexnyckel och dra loss den. Brukar alltid få peta, rota och krafsa runt med en riktigt smal flatskruvmejsel, därefter blåsa rent rejält med tryckluft. Är det rostigt så kommer korrekt insexhylsa att vara lite svår att få ned - då sätter man den så rakt och korrekt som möjligt och med ett par väldigt lätta tappningar med hammaren driver ned den ända till botten av insexskruvens skalle. Sen lossar man skruven. Sitter den fast använder jag värme samt slående rörelse (tex hylsa, t-handtag i metall och hammare och simulerar en mutterknackare). Så den hylsan som är en aningens för stor är med största sannolikhet den rätta. @Booos : Vilken storlek i mm på insex var för stor och vilken var för liten? |
| Har provat med 5 och 6mm, 5:an är för liten och 6:an är för stor! Har petat bort skiten och sprejat och blåst med tryckluft! Verkar ju som om det är. 5.5mm och då borde ju 7/32 " nyckel som = 5.556mm kunna passa me vet inte om det finns den storleken, har letat överallt efter den både hemma och i affärer men gått bet på att hitta någon! | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det finns både 4.5 och 5.5 mm (har båda) - men de är inte vanliga. Men då är det med största möjlighet 6 mm insex som du ska använda - det har troligtvis rostat och metallen har svällt en aningens. |
| Okej! Tackar för svaren, får väl banka lite!😉 | |
|
Ibland kan det lossna lite om man knackar på skruvhuvudet precis som du säger. Skulle inte heller förvåna mig om det är lite lättare att lossa också om oken är varma. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.