|
|
|
|---|---|
|
1) Bytte bakre bromsskivor å belägg (Brembo) å när jag skulle justera handbromsen ser jag att skivorna ser ut så här: Länk Dvs de är rostiga vid ytterkanten. Detta säger mig att beläggen inte tar där? Kan tillägga att det vinrerar kraftig vid ratten vid hårdare inbromsningar så har hela tiden misstänkt skeva skivor. 2) Beställt nya främre skivor som levererades av UPS. Så här såg de ut vid leverans: Länk och så här: Länk Vad säger ni? Kommer skivorna funka ändå elller kommer de rista pga att de blivit repiga? Vad sägs om hacket? Något att bry sig om? Och vad gäler punkten 1. Är det tecken på ojämn slit? | |
|
Vibrationer i ratten beror inte på rosten på bakskivorna, angående märken på nya framsidan har inget med bromsverkan el annat att göra. Däremot ser ju ytbeläggningen ut att vara skadad så det kanske kommer rosta där. Dom flesta bromskive tillverkare lägger ingen coat på sina skivor så dom rostar å blir fula jätte fort. Inget snyggt om man har fälgar med mycket insyn. |
|
|
1:Tvättat bilen eller varit blött ute innan du kolla? För det e ju inte bara yttre kanten som e lite missfärgad. Sedan att det blir en liten kant längst ut yttre kant e hyfsat normalt. 2:Hade aldrig godtagit dessa skivor. Ska vara i perfekt skick när man köper nya!! Ser inte om jacket går ut på slitbanan riktigt heller. Visst kan vibrationer i ratten bero på skeva skivor men knappast från dom bakre. Sedan kvalitetsskivor blir sällan skeva. Klart det händer. Men sålänge du inte kör skivorna glödheta o sedan sprutar kallvatten på dom så brukar det vara rätt safe :-) |
|
|
Generellt är det mycket ovanligt att bromsskivor blir skeva (även om många tror att de blivit det) - om man har vibrationer pga. bromsskivorna brukar det oftast bero på att det har skett en ojämn materialöverföring från beläggen som ger ojämn bromsverkan över ytan och i extremfall kan göra att tjockleken blir ojämn (inbakad friktionsmaterial kan bygga på när det väl har skapats en början). Detta kan ske om man har varma skivor (efter hårdbromsning) och sedan stannar vid t ex. en korsning/trafikljus och håller bromsen nere så att beläggen rör skivan på en punkt. Som redan nämnts angående de nya bakskivorna - bromsverkan eller liknande påverkas inte MEN ytbeläggningen är skadad och rent kosmetiskt ser/kommer det inte att se snyggt ut... Ofta när man monterat nya skivor/belägg måste man låta delarna slitas in mot varandra innan full bromsverkan och full anliggning sker. Någon veckas normal körning kan behövas i vissa fall. Hur långt efter du monterade delarna var det när du tog bilden? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag måste nog förklara mig själv. Jag tror inte att skivan är skev pga av missfärgen. Däremot har jag under ca 3-5 månader misstänkt att de främre skivorna kan vara skeva då den förra ägaren hade samma problem å byte skivorna till billigare variant. Nu vet jag i och för sig om det ändå kan vara de bakre pga av felaktig inkörning. Hur som byter jag de främre till helgen så får vi se om det blir någon skillnad. Vibrationerna kommer endast vid hårda inbromsningar.... däremot undrar jag om de bakre är rätt installerade pga av missfärgningen. Å som svar på fråga längre upp. Ja bilden togs precis efter viltvätt om det nu spelar roll? Johan B. De bakre skivorna byttes under sommaren. Efter det har jag åkt till Paris fram å tillbaka.... |
|
| Ja biltvätt missfärgar skivorna väldigt snabbt. O så som dina ser ut är fullt normalt efter en biltvätt. Tittade du efter du kört o bromsat lite? Kan nog sätta en peng på att om du kollar dina skivor efter du kört en sväng så kommer dom se normala ut! | |
|
Gaspo: Tack för svar! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.