|
|
|
|---|---|
|
Glasen på gammelopeln är väldigt mattaoch 'mjölkiga'. Går det att få bättre ljus om man polerar dom? Tänkte ev göra själv eller lämna till firma. Vad kan det kostatro? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En polermaskin och finrubbing typ 3M. Får man göra på massor av bilar idag som får besiktningstvåor för mjölkiga täckglas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Med våtslippapper innan poleringen kan man göra underverk. körde 1000, 1500, 2000 grit på en väns Clio som hade löjligt mjölkiga glas. Tog väl en halvtimme totalt och blev jättebra. Före: Länk Efter: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Av resonemanget läser jag ut att ljuset blir bättre om man polerar strålkastarglasen. Har ingen utrustning för detta själv. Kommer kontakta en rekondfirma som jag litar på. |
|
|
Polerade upp brorsans 9-5 och mammas Yaris med vanlig sonax rubbing för hand , lade väl ca 20 min per strålkastare. De på Yarisen såg ut ung som Clion ovan, före som efter. /Peder |
|
|
Intressant Spinnande Katten. Helt klart värt ett försök i helgen! |
|
| Jag lämnade in min 730 o fick det gjort på en firma och det blev jättebra... Tror jag betalade 1400:-.. | |
|
Jag köpte en lerklump och polerade med och det gjorde exakt noll skillnad på min e46a. Helt bortkastade pengar. Köpte nya lyktglas istället och bilen såg genast två år nyare ut men några år senare är de fula igen - inte mjölkiga men inte vackra heller. Skitkvalitet eller helt enkelt inte gjort för Blekingskt väder. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
325cabrio: Vem lurade på dig lera för polering!? Lera används för att ta bort orenheter på lack och glas innan polering, den har ingen som helst polerande effekt. /Masten |
|
|
Minns inte fabrikatet men på paketet stod att det skulle funka på lyktglas i plast - tror jag slängt alltihop efter missnöjet med lyktorna så jag kan tyvärr inte kolla. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Vid byte av vänster strålkastare på min E91 så lät jag de polera upp den högra, det blev sjukt bra! Från att ha varit väldigt matt (rullat 30 000 mil då) så blev det nästan nyskick. Bra mycket bättre ljusflöde också! | |
| Lämnade också in min bil för polering av lyktorna blev kanon. Men det tar inte lång tid innan dom tyvärr börjar gå ner sig igen :-(. Tänk också på att spola av lyktorna med avfettning innan du går lös med svamp. Det blir OTROLIGT lätt tvättrepir på lyktorna. Då man vid polering av lyktor tar bort en stark yta av original plasten. Så det bästa är några lager klarlack efter polering av lyktorna. | |
| Fick tips om tandkräm... Har inte testat det själv än dock. | |
|
Köpte ett kit på Biltema borr maskin med polertrissa, blev som nya. |
|
| Annars brukar jag köra med att lägga ett tunt lager olivolja på lyktorna. Brukar bli väldigt bra och håller ca 2 tvättar. | |
|
Har man sådan tur att det går att byta täckglasen(som t.ex på tidiga E39:or innan faceliften) så är det ett billigt och enkelt sätt att få strålkastarna som nya igen. Detta tillvägagångssätt gör att man slipper polera i många år framåt :) Kostar ca 700kr/st om man köper på nätet av någon "pålitlig firma".. Iofs så misstänker jag att förfrågan gällde "nyare BMW" där denna utbytesmöjlighet ej är möjlig, då är det såklart polering som gäller.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.