|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en x3 35d 09. Bilen har gått ca 16500. Satt å fundera som jag alltid gör när jag köpt en bil. Hummm behöver jag byta olja i lådan? Bilen har körts av en tjej sen 900 mil gammal och har ingen dragkrok. Lådan växlar hur fint som helst utan några som helst problem. Ringde bmw å fråga ang pris på byte. Han rådde mig att åka till en firma som dom.använder, som har en maskin som spolar lådan. Detta skulle kosta 8000kr. Onödiga pengar när den inte har några tenderingar att växla dåligt. | |
|
Hej Det är väl aldrig fel att byta i förebyggande syfte. Jag har gjort det på flera av mina bilar, sist på min X5 E53 vid nästan 20 000 mil. Den hade väl heller inga problem men efter bytet anade jag ändå en mjukare låda speciellt mellan tvåan och trean. Tycker i ditt fall att du kan vänta till närmare 20k mil men det avgör du ju själv såklart. GW Engineering som bytte på min sa gör ett byte inkl filter och sedan inom några månader ytterligare ett byte så är ju lådan i princip med helt ny olja. Om oljan ser ok ut och det inte är mycket spån på magneten vid första bytet så vet man ju lite hur lådan bör må. Men det finns många teorier om detta med byte av vxllådsolja... |
|
|
Även om du spolar lådan så byt filter. Om man väntar till lådan växlar dåligt så är det i stort sett meningslöst. |
|
|
Bytte på min X1 28i vid ca 10500 mil i förebyggande syfte. Min bmw verkstad har inte utrustning för att spola lådan, men ett byte av olja och ett filterbyte iaf. Kostade ca 5k om jag minns rätt. |
|
| Helt rätt man vinner mycket på att tappa ur byta filter oh fylla på. | |
|
Ja det e nog inte fel. Men att byta filter och en del olja kostar 6000 samt att spola och byta filter går på 8000. Lådan känns som ny när den växlar. Får alltid massa tankar när jag köper ny bil. Förra bmw 535d.lci tog jag bort swirl flapsen som såg helt nya ut efter 20000mil. Räcker nog inte bry mig om det med denna bilen. Om den ens har flaps. |
|
| Skiljer det bara 2k så hade jag kört sköljning utan tvekan förutsatt att de byter filter. | |
|
Får fasen vänta. Hahah Kommer ihåg när jag prata med en automatlåde firma som sa att om lådan växlar bra så ska ni inte böka med det. |
|
|
Min låda växlade också bra tills den helt plötsligt över en natt bestämde sig för att inte göra det längre, 47.000kr fattigare :) |
|
| Vilken verkstad är det som gör en spolning för 8kkr? | |
|
Byte olja på min x3 vid 16500 mil i Stenungsund spola lådan och bytte filter 7500 kr året var 2013. Kommer ihåg vad verkstan heter. ///bmwlars |
|
| Så vad hette verkstaden? | |
|
Länk ///bmwlars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.