AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.445

Byte av Vanos (kamställningsventilen) BMW 523i 96

Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Hej!

Tänkte ge oss på att byta Vanos för första gången och vi står lite stilla i arbetet eftersom vi spekulerar över hur vi ska få loss den. Grejen är det att jag inte har råd att köpa Vanos vertyg då jag redan gett de mesta jag har på att fixa bilen men jag har läst runt och folk säger att man kan plocka bort vanosen utan att köpa dyra vertyg. Kan någon förklara hur man kan gå tillväga eller om de möjligtvis har en guide video eller text nedskrivet som dem kan dela med sig? :)

Jag har köpt en begagnad Vanos som vi ska försöka få dit också, vad bör vi tänka på när vi sätter dit den nya vanosen? Måste man nolla både motorn & vanosen?

Mvh Simon
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Vi funderar på om man kan ta en polygrip eller något att hålla fast hjulet med medans man försöker få han att röra lite på sig så han hoppar ur men är väldigt osäkra om det går 😕
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla här för BMW:s egna reparationsanvisningar:
Länk

Men jag bedömer att den reparationen kräver vissa specialverktyg ("riktiga" eller egenkonstruerade) för att få allt att fungera - det är inte träslöjd precis utan ganska komplicerade motorkonstruktioner (för sin tid i alla fall)!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
@Johan B

Tack för svar! Jo får ta o beställa verktyg, vet du någon hemsida där man kan beställa verktygen till ett rimligt pris? :) Det är så surt för redan spenderat sjukt mycket pengar på bilen för att fixa den och inte säkert att den funkar i slutet av dan heller :/
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.