AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.200

olja i kylarvattnet

Fi
22
Fiatspider
325ix e30 touring i orginalskick
samt 530 d e39 touring
Oljekylaren lämnade in på min e39 530 d fyllde upp kylsystemet med motorolja
någon som har ett seriöst svar på hur man får ur oljan ur kylsystemet ??
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Skölja flera gånger, första gångerna med något fettlösande iblandat i sköljvätskan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar tyvärr vara stora problem att få rent efter en sådan händelse - krävs ofta många genomsköljningar i flera omgångar under lång tid.

Diskmedel (t ex. Yes) vet jag att några har använt - det behövs som sagt fettlösande medel i vattnet för att få bort oljan.

Tänk bara på att diskmedel kan skumma rätt bra och är väl kanske inte att rekommendera att köra bilen med i kylarvätskan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Hur känsligt är systemet mot kraftigare fettlösare? Maskindiskmedel brukar vara jävligt effektivt mot det mesta, och det skummar inte...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har en gång av misstag slagit i en liter högkoncentrerat bilschampo för automattvättar i kylsystemet som en kompis gett mig. På flaskan stod det glykol och har man inget minne ska man naturligtvis märka om flaskan. ;)
Tog ur blockplugg och slang från kylaren och spolade genom med vatten. Det löddrade nog första kvarten iaf. Inga bekymmer sendan, men bilen var en okomplicerad gjutjärnsdiesel (MB).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.