|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en fråga angående bytesintervall av kamkedja till en N52. Vet att kedjan ska hålla en livstid men som vi vet betyder inte livstid livstid på riktigt. Så är det någon som har en uppfattning om hur många bil (på ett ungefär vid normal användning) en kedja håller? | |
| Vet inte distansen, men fördelen med kedjor är att de tydligt (brukar) signalera i god tid när de blir dåliga. | |
|
Ok, intressant. Är det alltid så? Och hur brukar det låta då? Dessutom. Hur snabbt brukar det ta från att det börjar rassla till ras? |
|
| Det börjar rassla/mala från motorn/kedjan, först vid kallstarter och sedan hela tiden även med varm motor. Svårt att säga längder men "normalt" ett antal hundra mil eller mer. | |
|
Jag har aldrig hört att kedjan rasslat på n52 så jag tror inte du behöver vara orolig. Men byt olja var 1500 mil eller 12 månader det som kommer först och köp hel syntet från däckonline exempelvis aral 0w 40 så blir oljebytet billigt. Jag byter ungefär kring 1000 mil jag byter var 12 månad. Det som kommer ge upp om den inte är byt redan är nog elektriska vatten pumpen väldigt vanligt på n52 motorn. |
|
| Tryggt å höra att kedjan inom en bra tid framöver inte kommer behöva bytas ut. Kör oljebyte varje 15000 km men Castrol Edge så den biten är nog ok oxå. Vattenpumpen byttes ut av förra ägaren månader innan jag klpte den. | |
|
Då kan du tuta å köra vanligt fel på dessa förutom pumpen är att ett ac rör ärgar sönder kostade 7000 kr för mig på mindre verkstad annars är det väl inga direkta vanliga fel. Vet du vid vilka mil pumpen bytes kommer byta min strax innan 15000 |
|
| Länk bilig oljor på den sida | |
|
Rafal0212, de är iofs inte jättedyra men...tja de är t ex. ca 500 kr dyrare (plus 59 kr i frakt) än t ex. (ändå inte billigaste näthandlaren) däckonline, om man köper 20 liter Castrol Edge FST 0W30 och då är frakten dessutom inräknad i Däckonlines priser... Finns ett antal tyska näthandlare som ligger ännu lägre inklusive frakt om man vill jaga kostnaderna maximalt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Byttes runt 15000 mil då den lagt av under bilfärd (info enligt säljaren). Såg kvitto på reapration, låg väl på ca 15.000kr med reparation å byte av pump plus fläkt. | |
| Ser det som skrivs om elektriska vattenpumpen. Är detta något man ska lägga in på sin "förebyggande" lista? Min n52b30 har gått ca 11000. Någon som har någon uppfattning om vid vilka miltal pumpen börjar ge upp? | |
|
Runt 15 000 mil nästan exakt brukar originalpumpen lägga av på N52 motorer. När jag köpte bilden hade den gått ca 168 000 km och den förra ägaren hade kört på motorväg när den la av. Detta hände runt nästan exakt 15 000 mil så den siffran verkar stämma bra. Jag skulle nog bytt ut i förebyggande syfte. |
|
| Jo fast samtidigt så känns en så fet kostnad inte så rolig att göra i förebyggande syfte, om den kan hålla 20k mil. Men man får väl ha det i åtanke :-) | |
|
Läst här om N52 där vattenpumpen hållt 13k, 19k och 20k mil och, även de som gått +20k. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har en 325 e90 som rullar snart 24 tusen mil utan byte av vattenpump så vissa pumpar håller länge. Mvh |
|
| Bytet skedde av bmw verkstad så ta kostnaden med en nypa salt. Om du köper alla delsr sjölv å låter verkstad byta kommer du säkert undan med under 10000 kr å än billigare om du även gör allt själv. | |
|
Kapar denna tråd. Min 320i -00 har rasslat, och det är verkligen rassel, vid kallstart ett längre tag. Den har gått snart 32000 men fungerar i övrigt mycket fint så jag är i valt och kvalet att göra nånting åt den. Frågan är vad man gör. Byter man kamkedja, spännare eller både och? Har någon koll på eventuellt rimligt pris på verkstad? |
|
|
swedishwiking: Byte av kamkedja på verkstad går nog inte på under 10000kr för din vagn..mest troligt uppåt 15-20000kr om du ska anlita BMW verkstad. Troligen byts åtminstone alla plastskenor(glidskenor), kedjan såklart + något/några drev.. Gissningar från min sida. Billigare att köpa en annan E46.a...egentligen, men jag vet själv hur det kan vara, bilen i övrigt fungerar oklanderligt och man kanske just har bytt viktiga/dyra delar typ stötdämpare, kanske koppling etc och vill ha den kvar en stund till.. Inte billigt med en gammal bil alla gånger, men då vet man vad man har iaf...eller nå´t :) Mvh Janne. |
|
|
Hallå Janne Nä, de pengarna finns inte på kartan. Värdet på min bil ligger väl på 10000 om man har tur. Bättre att hitta annat objekt och spara denna en stund som reservdelsbil. Ny bensinpump, länkarmar fram, nya sommar/vinterdäck etc. Du vet hur det är... ;) Men den har ju faktiskt inte rasat än. När den väl är varm så går den väldigt fint i maskin. |
|
| swedishviking: Du har inte N52 motorn utan en motor som heter M54 och den brukar inte kamkedjan rasa på någonsin. | |
|
Ok Men ett rassel finns där, så nåt har hänt. Men jag hoppas du har rätt. Jag kör så länge det håller. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.