AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
610

Öppet filter (koniskt) till 328 Ci E-46. Hur låter det?

Cartén
Är det någon här som monterat sk koniskt filter (öppet filter) på sin 328/323 E 46? Blir det en väldigt markant ljudskillnad eller brummar det bara lite mer?
Tycker att min bil låter lite för lite, men vill å andra sidan inte att den ska vråla som tusan. Ni som provat vore jag mycket tacksam för lite info.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Brööl..... antagligen :)

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Cartén
Kan vi inte försöka vara lite seriösa. Anledningen till att jag frågar är för att jag inte vill att det ska låta Bröööööl. E 46:an är ju väldigt bra ljudisolerad och min förhoppning är att det bara kommer att brumma lite mer. Finns det ingen som monterat ett sådant på sin bil och kan berätta hur det lät.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
En egen fundering: hur i hela friden kan du tycka att E46 är en väldigt bra ljudisolerad bil? Det är klart, i jämförelse med en tidig Landrover så är den ju onekligen tystare. Nåväl, min avsikt var inte att idiotförklara någon, alla har vi olika referensramar, så för att gå till huvudfrågan: ljudet lär bli klart mysigare, åtminstone för en sån som jag som råkar gilla insugsljud (och ljudet av rakskurna drev m.m.).
Tror näppeligen att det kommer att störa dig (om du tycker att E46 är välisolerad), så jag skulle rekommendera ett byte om du överser med det öppna filtrets nackdelar till förmån för ljudet.
Jag har haft sådana filter på andra bilar, och som sagt gillat vad jag fått höra. Gurgel gurgel.
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Hejsan!
Ger ett koniskt öppet filter mer effekt egentligen?
Eller är det mest ljudet som ändras?
Fördelar respektive nackdelar med öppet filter önskas..
MVH
/Claes
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Filtret ger inte mer effekt, och har du otur så kan luftmassemätaren gå sönder. Effekten kan snarare bli lägre om filtret inte är avskärmat från värme.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Mr Shhh
Du verkar ogilla högljudda saker (som ditt namn antyder)!
:)

Allvarligt,
ämnet om ljudisolering kanske ska ligga i en annan tråd men... Jämfört med några kompisars bilar i samma storleksklass (ej prisklass jag vet) tex S40-01, 9-3 -99 och Mondeo -01 så måste jag säga att min (E46-98) är ett klart snäpp bättre när det gäller isoleringen för både motorljud och vägljud.
Men, jag vet inte vilka bilar du jämför med iof, blev bara förvånad när du tycker att den är så dåligt isolerad. Har du kört andra E46:or så du kan utesluta att handlar om undantag för just modell -00 eller modell 318?

--------------------------------------------
Länk
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Japp, har kört 318 o 320 både före o efter facelift samt 330, och både sedan, coupe och touringvarianter (inte av alla dock). Är nog skadad, helt enkelt. Frun har en ny Toyota Avensis, och det är ändå en Touring, men vilken lisa för själen att få sätta sig i den...
Ljuvligt. Har två högljudda barn och ett jobb med ständigt ringande telefoner och massa folk runtomkring, så jag är nog som sagt skadad.
Annars, visst är den lite tystare än vissa andra bilar, har kört nyare 9-3, Mondeo, A4 och så, så jag kanske bara jämför med fel bil. Vi betalade nästan på kronan lika mycket för en sprillans ny Avensis som för en två år gammal BMW, så jag kanske har låtit lura mig av det, och väntat mig mer.
Pe
82
Petre
325 Xi -02
Sen det ju vara så att en E46 318 är en "billigare"
bil och kanske inte alltid är fullt utrustad och kan ju ha sämre ljudisolering än tex 330 som e lite dyrare!
Har då själv haft den erfarenheten av E36:or!!

BMWCS # 4445
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.