|
|
|
|---|---|
|
Halloj! För någon vecka sen överträffade min optimism bilens svängradie med konsekvensen att jag drog i trottoaren med framhjulet. Fälgen fick sig en omgång och däcket det med och då jag klarat mig från detta tidigare så är jag lite osäker på om och vad något bör göras med både däck och fälg. Det som skrämmer mig lite är att den läckt ut lite sörja (lim?) från skadan på däcket, men den verkar inte tappa tryck. Är det värt att försöka bättra på fälgen och vågar jag åka med däcket? Bilder finns här: Länk Tack på förhand! | |
| Jag hade bytt däcket. Vid bytet/balanseringen ser du om fälgen blivit skev men jag tror den klarat sig. Fälgen ser inte så farlig ut men lite fult är det ju. Går att bättra på. | |
|
Det är svårt att se på bilden men om däcket är väldigt skadat på sidan bör du nog byta ut det. Det sista du vill är att däckets sida ger vika under körning. Skadan på fälgen är inte så farlig. Den ser ut att vara mest kosmetika. Det finns flertalet firmor i landet som åtgärdar sådana skador och lackar om fälgar. |
|
| Tack för svar gubbar! Jag följer era råd och fixar nya däck sen till våren - nu står den avställd. Ärret på fälgen får jag leva med som en påminnelse om hur klantig man är :) | |
| Tror faktiskt inte att däckstommen är skadad (tyvärr kommer svaret från däckhandlaren vara baised). Brukar finnas marginal just i detta område på däcket. Fälgen är helt OK, bara kosmetik. | |
| Inte? Tyckte också att däcket borde vara väl tilltaget i tjocklek där men det som skrämmer mig är att verkar ha sipprat ut något klägg från sprickan (syns på bild två och tre). Gissar att det kan vara sånt där fälgklister man slänger på fälgen när man byter däck för att minska risken att den slirar..? Vet inte annars vad det kan vara. | |
| Hur har det gått med däcket? | |
| EXAKT sådär hade jag på en 2011 Audi A5 när det begav sig på ett 255 35 19 framdäck. Orsakat av trottoarkant. Sket i det och körde på. Slet ner däcken och körde på. Vet ej vad du har för gummi men mitt Bridgestone jag hade original på den kärran hade fälgskydd och det var bara gummi som revs upp, inget annat. | |
|
Har ställt av bilen för vintern nu men det har inte läckt någon luft ännu i alla fall :) Det är ett pilot sport 2 som har fälgsskyddslist, men det som gör mig orolig är ju mest att det ser ut att ha läckt något från insidan. Kör ganska hårt med bilen så skulle nog inte skratta om det gav efter i en kurva. Inte så insatt i det där med ET osv men om fälgarna passar bak kanske jag kan byta plats och sladda upp dem, skulle kännas lite bättre :) |
|
|
Fick en liknande skada på min förra bil och åkte in till en gummiverkstad och hörde efter. De sa att så länge inte corden syns så kan man köra vidare. |
|
|
Dvs, om du viker upp flärpen och bara ser svart gummi innanför så borde det vara lugnt. Ser du en massa vita trådar så är däcket skrot. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.