|
|
|
|---|---|
|
Någon som kört nya A4 med 3.0 TDI 218 o/e 272 hk alt S4 354 hk? Vilken växellåda (S-trionic 7 vxl eller tiptronic 8 vxl) är att föredra (gäller 3.0 TDI)? | |
|
Jag har kört nya A4 3.0 TDI med 272 hk motorn. Går som ett skott. Det går dock inte att välja något annat än 8 vxl tiptronic till just den motorn. S-tronic som sitter i 218 hk motorn samt de motorsvagare varianterna är en dubbelkopplingslåda och klart snabbare och mer distinkt i växlarna. Tiptronic kan kännas som den slirar i jämförelse men jag tycker det är betydligt högre komfort med tiptronic. Det ska även tilläggas att Tiptronic inte på något sätt är långsam det är S-tronic som är ruggigt snabb. Smaksak vad man föredrar, men själv föredrar jag Tiptronic. |
|
|
Amli, tack för din input. Kan du utveckla din definition av "komfort" i detta sammanhang? Länk audi-a4-and-a4-avant-4328/transmissions-4337 Frågan är om tiptronic är hållbarare än S-trionic. |
|
|
Komfort som i att hela bilen upplevs mjukare och lugnare, främst vid stadskörning. Med S-tronic känns hela bilen lite mer på och ibland lite ryckigare. Vid riktigt aktiv körning uppskattar jag den snabba och distinkta S-tronic, kanske inte lika mycket i vardagen. Sedan kan så klart hela känslan mycket hänga samman med att Tiptronic alltid sitter i de mer motorstarka varianterna som gör sitt. Jag vill även tillägga att jag inte tycker att en av dessa är bra och en dålig. Bägge fungerar ruskigt bra. Är det växellådan som styr valet av motor för din del? Kvaliteten har jag ingen koll på men vad jag förstår är att anledningen till Tiptronic i de starkare maskinerna är att den tål mer vrid bl a. |
|
|
Tycker det känns som ett steg bakåt för S4:an att den numer har Tiptroniclådan istället för S-tronic som tidigare. Tiptroniclådan funkar bra, men växlar inte lika fort, framförallt vid nedväxlingar. Däremot så är den mjukare, speciellt vid växlingar 1-2 2-1 där s-tronic ibland kan kännas lite ryckig. Tiptronic-lådan tror jag är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. DSG/S-tronic har ju dragits med mer problem än en vanlig konventionell automatlåda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.