|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 2002 och styrservovätskenivån är låg. Dekalen säger CHF men jag tycker att oljan är brunröd. Fick tips av en mek att hälla i redline när jag var osäker om det kan vara någon som bytt till atf men jag är småparanoid med de här grejerna. Någon som har koll? | |
|
Hej, En blandning av CHF och ATF lär vara döden för diverse tätningar. Förklarar kanske varför nivån är låg. Jag hade nog bytt ut all olja mot den som behållaren är märkt med, CHF11S, antar jag. Finns på Biltema: Länk Jag hade tänkt skriva "för ca 100-lappen", men uppenbarligen har Biltema uppmärksammat efterfrågan och höjt priset ganska radikalt :( Finns kanske billigare på annat håll. Å andra sidan räcker väl ett par liter, så totalen blir ju ändå överkomlig. Och hellre det än att pytsa i komponent nr 3... /Lennart |
|
|
Jo. Det är min plan men jag ska köra 25-30 mil i helgen och kommer inte hinna byta innan. BMW sa att jag skulle fylla i det jag trodde var i tills vidare men jag vet inte jag kan inte avgöra hur 14 år gammal chf ser ut... |
|
| Fick hjälp av en kille på Mekonomen som sa att det definitivt inte var ATF i. Så då antar jag att den beiga oljan är CHF och fyller det... | |
|
Det var det där med "brunröd" i din trådstart. Att Mekonomkillen avfärdade ATF betyder kanske inte att en blandning kan uteslutas? ATF är förvisso röd och om någon toppat upp med lite ATF, syns det ju inte som "helt klart ATF" efteråt. Som sagt, om nivån är/var låg, lär det ju finnas ett läckage någonstans. Möjligen beror ett sådant inte på den eventuella blandningen. Själv hade jag ett svårfunnet läckage i ledningen till oljekylaren. Slangen hade murknat under en fabrikspressad tätning, men den ut-läckta oljan blåstes bort till helt andra ställen av fläkt och fartvind. Dina planerade 25-30 helgmil gör varken till eller från. /Lennart |
|
| Iom att jag antar att det i sämsta fall är grundat med CHF så fyllde jag upp till locket med den CHF jag hade hemma. I värsta fall är det som sagt toppat med ATF men jag tänkte att det kan ju inte bli sämre genom att fylla upp med mer av CHF. Får lämna in och byta helt sen. | |
|
Jag tog en medicinspruta från apoteket och satte en bit genomskinlig slang på ca 1dm lång som jag sög ur behållaren med även om den rymde lite så gick det snabbt att suga ur allt som jag sprutade i en tom flaska, hällde sedan på nytt och lät det cirkulera svängde ratten fullt, sög sedan ut det igen, fyllde på nytt upprepade detta ca 3 ggr till vätskan var som ny, sedan körde jag 2 månader och gjorde det igen, knappt märbar skillnad på vätskan men gjorde det mest för att vara säker. Du kan också suga ur behållaren sedan lossa returen till burken starta bilen och låta det åka ut ned i en flaska, en fördel om man är 2 en som svänger på ratten och en annan som säger till när det är dags att stänga av. Det är smidigare om man skarvar på en längre slang på returen man lossat. Så här ser behållaren ut i genomskärning, nippeln till vänster är reteruren. Om man kör ned en slang så tryck inte hårt i botten då riskerar man att ha sönder nätfiltret. Länk |
|
| Enligt BMW måste man öppna vid styrväxeln och tappa ut. | |
| Det kan man säkert göra men det går lika bra att pumpa ut det via returen. | |
| Har jämfört oljan med den jag har i min 525:a nu. Den var betydligt klarare (nu har den bilen stått still ett tag dock), medan den misstänkta är alldeles grumlig. Att byta på BMW skulle gå på nästan 1800 spänn men det var inte billigare på Mekonomen heller. | |
| 1800kr är rena rånet olja går på lite över 200kr och den kan du köpa på macken. | |
|
Det är nog arbetstiden som kostar, inte oljan, dock har jag känslan att det här jobbet egentligen inte tar sååå lång tid. Speciellt som jag tänkte att de får göra oljeservice och byta kylvätska på samma gång. Hur har er CHF-olja sett ut efter en tio+ år? Grumlig? Klar? Någon som kan dela med av sin erfarenhet? |
|
|
Har bytt oljan nu. Nu är den definitivt grön. Dock upplever jag den fortfarande grumlig. Men det roligaste är att helt plötsligt har jag ju fått servo på bilen inser jag... :D Känns rätt att jag bytte. |
|
| Hur bar du dig åt för att byta ut den gamla? Sög du ut med slang eller tappade du ur någonstans? | |
|
Jag orkade inte göra det själv så jag valde att bli "rånad" denna gång. Hade inte tiden just nu att ge mig in på nåt jag inte gjort förr. Dock funderar jag fortfarande på om de sköljde genom systemet ordentligt eftersom jag upplever att ratten nu är seg igen och servon inte går igång ordentligt förrän bilen blir riktigt varm. Är ju inte jättevarmt nu förstås men +6 grader, borde det ta lång tid då? |
|
|
Gick in på BMW och påtalade om de verkligen sköljt igenom som de sa. Gissa vad jag fick för svar? Du kan ju köra ett tag sen suga ut ur burken och fylla på nytt igen. Lol. Man är ju bra lurad haha. |
|
|
Det enda riktigt överraskande här är att BMW (indirekt?) erkände. Måste väl ha varit en oerfaren kundmottagare. ;-) /Lennart |
|
| Det är ju så dom oftast gör suga ur och fylla på nytt. | |
|
Nä, jag har snackat med honom i många år. Man får väl va positiv och uppskatta ärligheten iaf. :P Jag vet då hur jag kommer att göra nästa gång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.