|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har tidigare ägt en E61:a men blev tvungen att sälja den då familjen utökades och vi inte lyckades ha tre barnstolar i baksätet. Jag är väl medveten om de barnsjukdomar som E61:an drogs med... Elkabeln i bakluckan, nivåregleringen, eldrivna dragkroken m.m. Nu har den äldsta dottern blivit såpass stor att hon inte behöver stol längre och suget efter komfort och körglädje är stort... :-) Min fråga till Er experter är nu hur det ser ut på F11:an? Har den några kända sjukdomar som man ska kolla lite extra på? Är grymt sugen på en 520D. Ska man bli avskräckt om den har gått upp emot 20.000 mil? | |
|
Länk Läs och begrunda |
|
| Sticker ut näsan lite och säger att F11 inte alls har samma typ av barnsjukdomar som både E61/E60 men framförallt E39 har. Fel finns, men det är mer i form av lister som lossnar etc. Det kommer alltid finnas de som haft en F11 som varit den sämsta bil de haft, men det gör det på alla märken. | |
|
F10/F11 har inte mer barnsjukdomar än någon annan, snarare färre. Men personligen skulle jag inte välja någon av de första årsmodellerna (detta oavsett lågt pris...) för de har trots allt förbättrats på en rad punkter. Själv har jag köpt en ny 2016 och är absolut helnöjd. Jag kommer ha den i flera år och gjorde ett medvetet val att inte invänta den strax kommande nya 5-serien, detta bl a för att slippa "barnsjukdomar" och kampanjer som ofta förekommer på nya modeller. Att man får ett relativt bra pris och sjukt mycket utrustning på en snart utgående modell var ett annat köpskäl för mig. |
|
|
Hej. Jag har precis köpt en bmw 530d f11 med aut som har gått 17500mil och den fungerar helt perfekt och känns som ny att köra. //Jimjam |
|
| Tack för feedback! Har ju tänkt mig att köpa en långmilare som är välservad. Antar att det inte är nåt att vara rädd för!? | |
Transocean |
Nej alles safe |
| Hehe! Var du ironisk nu? Tänkte på länken... Har de åtgärdat det på 2011 och uppåt? | |
|
Köp en 6cylindrig motor ifall du siktar på en långmilare jag skulle aldrig köpa en 520 med lilla motorn. Det är allt för osäkert kort. Den kan strula med kedjan och det är inte värt risken. köp isåfall en tidig 525d med stora motorn. Skillnaden i förbrukningen är 0,5dl mot 520d. (En motor drag i"Stabil" ""eller en motor som vibrerar på tomgång) Jag har kört flera långmilare av den 6 cylindriga varianten och den är helt safe att köpa plus att den går grymt bra. Byt gärna olja en extra gång mellan de långa serviceintervallerna. //Jimjam |
|
|
Glömde en sak också. Automatlådan och bakaxeln är kraftigare på 530d än 520-525d. ( klarar mer vrid) //jimjam) |
|
| Oj trodde inte N47 fanns till de nyare bilarna men den är tydligen med till 520d Den motorn är mycket känd i dåliga samanhang tyvärr. Jimjam1 rekar N57 motorn den är bättre men har problem den med, samma som med N47 så har man otur kan det nog bli en dyr historia. | |
| Efter mars 2011 ska inte problemet finnas längre, det kan låta men inte haverera. Tror inte jag läst om någon f1x här där motorn havererat. | |
|
Danielb vilken motor pratar du om ? och vad är det som händer mars 2011 ? Även bensinmotorerna verkar ha en del problem tyvärr. |
|
| N47, någon form av uppdatering gissar jag. | |
|
vad jag kunde finna ska kolla mer 'Note: New sliding rails are available from March 2011. These sliding rails no longer have any strengthening bars. The contact face on the sliding rails is therefore thoroughly even. The timing chain runs quietly over the sliding rails. The part numbers have not changed.' |
|
| Om jag förstått det rätt så ska man med andra ord inte köpa en 520d långmilare äldre än 2012? | |
|
Det är ju väldigt enkelt att bara säga"köp en 530 istället" verkligheten är ju ofta att man har en budget att ta hänsyn till. Om din budget tillåter en långmilad 525 eller 530 så tycker jag nog att du ska satsa på en lågmilad 520 för dom pengarna istället. En snabb sökning på blocket tyder på att det skiljer kanske 30-40 tusen på 520d kontra 525/530 över 18000mil. F11 lanserades väl dessutom sent 2010 så det dom flesta bilarna här i Sverige är nog tillverkade efter mars 2011. Observera att jag nog är partisk då jag själv äger en 520d med snart 19000mil på mätarn. |
|
| En barnsjukdom är luftbälgarna där bak. Jag har fått byta på vänster sida på bägge mina F11:or vid ungefär 8000 mil. Verkar vara ett vanligt fel och konstigt nog oftast den vänstra. | |
|
En 530d kommer givetvis alltid bli dyrare än en 520d under sin livstid. Dyrare skatt och försäkring samt dyrare service. Huruvida en viss motor kommer hålla längre är ju helt omöjligt att sia om. De faktum att det finns flera fyrcylindriga som krånglat beror ju på att de sålts i många fler antal än de sexcylindriga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.