AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.797

3-barnsfamilj i en BMW?

Försökte hitta en lösning på hur man får plats med 2 vuxna plus 3 barnstolar om man inte vill placera barnen i deformationszonen i en 3:sätesrad i en X5 eller 2-serie. Om ryggstödet i baksätet på senare 7-serier inte vore så skålat kunde 3 Isofix få plats i bredd, men som det nu är går det kanske med 2 barnstolar plus en vuxen utan isofixanvändning samt ett barn i framsätet. Annars är kanske inte 7-serien det självklara valet för barnfamiljer.

Någon som har ideer/erfarenheter av barn i en BMW? 3-barnsfamiljer är väl inte helt unika idag.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Vi kör sedan två och ett halvt år en F11 med tre barn. Förutsättningen var att endast en har bakåtvänd stol. De två äldre åker framåtvända. Den bakåtvända stolen sitter i mitten bak. Lite roddigt med bältesfastsättningen men det funkar helt ok. Räknar också med att äldsta grabben sitter utan stol då minstingen skall uppgradera till framåtvänd (skiljer sju år). I och med att jag åker 95% själv så känns det skönt att slippa ha en större bil.
Verdi
Borde inte 5 serie GT vara det bästa valet? Rymlig i baksätet och relativt stort bagage också.

Som du är inne på så tror jag ett barn får åka fram. Svårt att få plats tre barn i bredd bak kanske?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Beror lite på hur gamla barnen är men kan man ha två framåtvända och en bakåt så fungerar det som pege_76 säger. Jag hade så i min e39 förut utan problem.
Britax highway lämpar sig jättebra att ha i mitten bakåtvänd då den är lite smalare över ryggen. Båda framstolarna kan då justeras till ett bekvämt läge. Till skillnad om man sätter en bakåtvänd bakom framstolarna...

Mvh Ola

Min bil:

Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
A45
Man 173 cm (kör)
Kvinna 156 cm (vä bak)
Flicka 4 år (hö fram, framvänd pga Mercedes inte kan stänga airbag)
Pojke 3 år (hö bak, framvänd pga åksjuka)
Spädis 8 månader (mitten bak, bakvänd)

I skuffen: 2 paraplyvagnar och en Phil & Ted trehjulig syskonvagn.

Att säga att det funkar "ypperligt" är att ta i. Men det går.

Nya däck beställda efter 17 månader.

Fredagsskål! //Kpt Grogg
Bil: X5 -11
Jag: 185
Frun: 162 (Mitten bak)
5-åring: Vänster bak (Framåtvänd) i Besafe izi up X1
3-åring: Höger bak (Bakåtvänd) Besafe izi kid X3
1-åring: Höger fram (bakåtvänd) Besafe izi kid X3

Så ser det ut idag hos oss men överväger att satsa på en 7-sits.
Jag hade kunnat sätta 5-åringen fram och 1-åringen bak men frugan säger nej p.g.a säkerheten med framåtvänd i framsätet. Just nu är höger sidospegel helt oduglig eftersom 1-åringens bilstol skymmer, inte bra. Annars funkar det bra. Förutom att bilen är full när alla ska iväg. Så tanken är att sätta 3 och 5-åringen längst bak på de 7de sätena och 1-åringen och frun i baksätet eller bara 5-åringen på 7de platsen och de andra 3 bak. Just nu vet jag varken ut eller in, får kanske överge BMW ett tag och titta på något annat märke? Hur är BMWs 7-sitsig?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag har tre barn. Under fyra års tid var lösningen VW Sharan. Mycket bra bil, inget snack om saken. Gott om plats, tyst, hög kvalitet på allt, alla trivdes ypperligt.

Nu när alla vuxit ur barnstolarna är Sharanen såld och familjen åker GT. Den är ju helt underbar på alla sätt och vis men barnen sörjer nog lite i smyg, baksätet i en Sharan är ju tre individuella stolar och enorma fönster.

Har man tre i barnstol är minibuss en dröm användarmässigt.

/M

Mina bilar: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Vi har tre barn, idag är de 10, 8 respekt 5 år.
Jag är 191 cm och min fru 165 cm.

Vi var sugna på en X5 E70 när tredje kom men tyckte den var på tok för trång i baksätet. Vi landade då i en XC90 mest p.g.a. utrymmena, det är också en av få bilar där vi kunde ha en bakåtvänd på mittplats utan att jag skulle behöva sitta som en krympling.

Efter 5 år med XC90in och numera bara två barnstolar (framåtvända) så bytte vi Volvon mot en Gran Tourer.

Kan inte tänka mig att tre barnstolar i bredd är någon höjdare i Gran Tourern p.g.a. bredden, men när det gäller benutrymme så är den bra.

Baksätesmässigt så tror jag mest på 5-serie GT som Verdi, kanske även en 3-serie GT kan funka?

Gran Tourern kan funka beroende på vilken typ av barnstolar ni kör, t.ex. en bakåtvänd i mitten funkar nog om de andra två är framåtvända.

//Stenback
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med tegel - med (små) tre barn är en buss det bästa rent användarmässigt. Numera har vi bara ett barn som behöver barnstol, så alla trivs bra i 5:an. Men när de var små var det den 5+2 sitsiga bilen som gällde...

----
BMW CS/SC #6212
Ra
4
Ranger99
218i Gran Tourer -16
320d Touring -14
Vi är extremt nöjda med vår 218i Gran Tourer och glada att vi valde BMW igen när vi fick behov av en sjusitsig bil (tre barn numera och alltför ofta kompisar eller svärmor som ska åka med). Provkörde 7 olika sjusitsiga bilar innan vi valde denna, bl a Renault Espace (katastrofal väghållning, kändes som man skulle blåsa av vägen trots vindstilla och mycket dålig sittställning i framsätet), Ford C-max och S-max (roliga att köra men gud så tråkig inredning, kändes väldigt billig som Ford ofta gör), Citroen C4 Picasso (luftig kupé men världens fulaste bakdel och billiga materialval även där, fulaste assymetriska tygklädsel som jag sett på en bil någonsin).

Gran Tourern är riktigt rolig att köra (lite Mini Cooper känsla vilket kan bero på samma bottenplatta kanske). Trecylindriga motorn i 218i är ett mästerverk, känns som 200 hk med draget i exakt rätt läge och häftigt ljud, känns t.o.m häftigare än min 320d trots 50 hk mindre. Interiören är överlägsen konkurrenterna. Utseendemässigt kan jag säga att det var lite ovant till en början med BMW-njurar på en så hög bil men nu tycker jag att den är riktigt snygg, vit alpinvit lack med tonade bakrutor och svarta 18 tums fälgar gör mycket (originalfälgarna på 16 tum har BMW inte lyckats med så de tänker jag sälja).

Utrymmet i baksätet är mycket bra och skjutbara säten är praktiskt. Skönt att kunna fördela ut barnen med en allra längst bak och de andra två på varsin sida i baksätet. Övriga säten (mittsäte bak och ena sätet längst bak) har vi i nedfällt läge utom då vi behöver dem vilket ger bra lastutrymme.

Övrigt som vi är supernöjda med: Kvalitetskänslan i interiör (upplever samma som i min 320 från 2014), LED-strålkastarna fram och bak (grymt snygga i mörker och fantastiskt ljus framåt), All snygg belysning i dörrhandtag mm (har satt dit LED-belysta instegslister vilket jag gillar skarpt), Nyckellöst (+öppnar bakluckan med en fotrörelse), Park Assist (lyckas perfekt varje gång till skillnad mot många andra märken, se tester på nätet), Ljudnivån i kupén, iDrive.

Saker som vi varit lite mindre nöjda med: A-stolpen skymmer en del av sikten (tur att den har autobroms ;), men man vänjer sig rätt snabbt var man ska titta. Nedre delen av instrumenteringen skyms av ratten om man som jag vill ha ratten högt ställd.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Audi Q7 har Isofix på alla fem platser i rad två och tre. Vill man slippa åka buss är det Q7 ett bra alternativ (eller såklart xc90).
Kul att du är nöjd Ranger99, välskriven redogörelse/jämförelse!

Många tycker det är lite synd att BMW inte orkar erbjuda fabriksmonterad Webasto, barnen har ju inga elsäten som de vuxna. Just friheten med en bränslevärmare är idealisk för barnfamiljer. Men, visst det går ju alltid att eftermontera och en del av kostnaden får man i regel tillbaka i högre andrahandsvärde om man får tro BMW-handlarna.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

332: Håller med, vi saknade möjligheten till bränslevärmare men eftersom vi har tillgång till elstolpe både i hemmet och på arbetsplatserna så var det ingen dealbreaker för oss. Tråkigt att man bara har det som tillval bara till vissa modellserier.

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.