AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.728

Servostirning failure e61 LCI 2009

An
28
Andy_89
520d E61 -09
Hej allesammans!

Jag börjar bli väldig trött på min e61 520d 2009 nu... Jag har problem med servostyrningen och ännu inte hittat felet.

Först fick jag felmeddelande "Servotronic failure" och servon slutade fungera. Jag kontrollerade oljan och om det fanns läckage nånstans och allt var okej. Ringer till BMW och bokar tid för felsökning. Efter en vecka ringer de och säger att bilen kan hämtas och att inget mekaniskt fel kunde hittas i styrenheten eller servopumpen förutom felkoden som de raderade. De sa att jag ska köra några dagar och se om felet återkommer.
Jag körde typ 2 mil och sedan fick felmeddelande igen och ingen servo såklart. Jag ska också nämna att så fort man startar om motorn försvinner felmeddelandet men efter bara några km kommer felmeddelandet igen och man tappar servo.

Jag ringde igen till BMW och lämnade bilen fast denna gång fick jag vänta två veckor. De ringer och säger att KGM modullen måste bytas och kostar typ 12-13tk inkl programmering och sånt. Eftersom jag har helförsäkring så gick det hela på maskinskada och jag betalar bara självrisken.

Hämtade bilen igår och var glad att problemet var löst... MEN efter bara 4 mil kommer felmeddelandet igen och samma symptom. Nu slutade också fungera automatiskt öppning/stängning av dörrutan på passagerarsidan. Efter lite google sökning hittade jag lite info om att rutan slutar fungera just efter byte av den här KGM modulen och omprogrammering måste göras...Vet ej varför de inte har gjort detta från början?!

Någon annan som haft samma problem? Nu har jag varit utan bil ca tre veckor, betalat massa pengar, problemet inte är löst och fick ännu mera fel (dörrutan) efter verkstad besöket...

Ska det vara så men en bil som kostade typ 400tk ny och som har gått bara 8000mil??

Jag hade förut en e46 från 2004 och fick köra ca 26000mil utan några som helst problem...bara reservdelar i ca 8 år!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tråkigt att höra. Men BMW har ju ej löst problemet. Vilket dom är skyldiga att göra då dom tog på sig jobbet. Bara att åka tillbaka o säga fixa. Och insistera på gratis hyrbil.
An
28
Andy_89
520d E61 -09
Kontakten med BMW var ganska okej förutom den långa väntetiden så jag kan inte klaga på det. De erbjöd gratis lånebil först i förrgår när jag kom med bilen efter modulbyten. Dessutom fick jag en tid redan dagen efter dvs igår men har inte hört något än de skulle nog ringa idag. Jag ska se vad de säger idag...
An
28
Andy_89
520d E61 -09
Du har fortfarande svårt att hitta felet. Jag fick meddelande att de provkörde bilen igår och att felmeddelandet kommer upp hela tiden. En annan tekniker kollade bilen och de tor att en ventil som sitter på styrenheten kan strula dock inget säkert. De felsöker forfarande och jag fick en gratis lånebil.

Jag är verkligen nyfiken vad det är för fel...
Mi
16
Micke_83
VW Tiguan -10
Har samma problem med min e61 Lci
Varnar och servotronic och har ingen servo.
Hojtar till om jag hittar och håller koll här ifall någon är snabbare.
An
28
Andy_89
520d E61 -09
Jag fick bilen föra veckan och den går bra nu. De bytte en givare/sensor som sitter på styrväxeln. De har provkört ca 5 mil och jag ca 30 mil och servon går bra nu. Nu vet jag inte om första modulen var byt i onödan men det är nog inte så mycket att göra nu... Skönt att det löste sig iaf! :-)

Har du garanti eller försäkrings kvar eller ska du lösa det på egen hand? Om du löser det på egen hand är kanske smartare att gå på den här givaren då jag kan tänka mig att den är mkt billigare att byta än KGM modulen.
Mi
16
Micke_83
VW Tiguan -10
Skönt att det löste sig
Jag har nog tänkt att lösa det på egen hand och jag tänkte börja med att kolla på den där givaren/ventilen.
Återkommer med besked när jag haft tid och ork att titta på det.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt att det löste sig!

Hoppas det löser sig för Micke också.
Mi
16
Micke_83
VW Tiguan -10
Det verkar som att det löste sig för mig med.
- mätte upp givaren/ventilen = OK
- Mätte upp ifall det fanns kabelbrott mellan givare och kgm modul = inget kabelbrott
Det jag hittade var.
Det hade ärgat mellan Kontaktstycke och modulen.
Nu verkar det fungera, men har inte hunnit testa mer än några minuter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.