AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
25.382

X5 40e - någon som kör?

Sida 3 av 3
La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
Efter 3 år med en F15 30d bytte jag i somras till en F15 40e.
Tyvärr hade jag bara problem med den bilen.
Många verkstadsbesök för fix av både mindre och större fel.
I slutet av oktober rasade hela växellådan. Efter många veckor på verkstad beslutade BMW att lådan skulle bytas. Jag kände dock att jag inte ville ha tillbaka bilen. Man ska inte behöva åka omkring i en bil för 900.000kr och bara vänta på att något ska gå sönder.
Jag kom mycket bra överens med min återförsäljare och åker nu i stället omkring i en ny 40d.
Med facit i hand måste jag säga att i mitt tycke känns det lite fel med en alldeles tyst elmotor + en fyrcylindrig bensinmotor i en X5. 40d känns som en dröm i jämförelse. Enda nackdelen är ett högre förmånsvärde.

Verdi
Förstår det. Provkörde en X5 40e i våras och drivlinan var verkligen undermålig för biltypen. Tyckte den fungerade någorlunda i 330e men i X5:an så räckte det inte till för att det skulle bli en harmonisk upplevelse. Elmotorn var för svag och bensinmotorn var surrig och trist. En typisk halvmesyr. Bättre då med en 40d eller nåt som går helt på el. :)
st
4
sthlm71
BMW X3 -14
Är nu ägare av en ny X5 e40. Har några frågor som ni kanske har svar på:

• Går det att få CarPlay som default istället för iDrive när bilen startar?

• Går det att ställa in så speglarna fälls in automatiskt när man låser bilen utan att hålla in knappen på handtagen extra länge?

• Komfort öppning av bagageluckan verkar inte finns som på min förra X3a (finten under bilen så öppnas den?
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Jaja. Säg till mig om du löser detta. Jag har samma frågor. Kan svara på No 3 på en gång. . Komfortöppning av bakluckan finns tyvärr inte. Vilket suger lite, hade det på min f11 - king shit efter att man vant sig vid det. Nen icke på x5.
La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
1. Kanske går att programmera. Kräver mjukvara.
2. Går att programmera. Kräver mjukvara.
3. Finns ej till X5. Går att bygga på med piratgrejer.
Läs på bimmerpost.com, forum F15/F16. Där finns svar på allt och lite till.

Ni som byter ut era tjänstebilar/personalbilar tidigt, dvs innan 2 år som nämns i tråden, går ni inte minus då pga värdeminskningen som är större i början? Allt beror ju på hur mkt man kör i tjänsten men intressant att veta ändå:)
st
4
sthlm71
BMW X3 -14
Hur upplever ni CarPlay? Jag uppfattar det som en ganska snygg men dålig produkt (kopplat upp med en iPhone X med senaste operativ).

• Ljudet laggar (Spotify) om man kör med kartan (CarPlay kartan) samtidigt.
• Körs fläkten på fullt så uppstår en klickljud genom CarPlay.
• Spotifys spellistor går det inte att scrolla i vilket man kan i iDrive.

Ni andra som har CarPlay, hur upplever ni det? Finns det några sätt att få bort ovanstående problem... eller är det bara att vänta på uppdateringar?
12
22
120d Stefan
120d, X5 40e
Går också i tankarna på en 40e. Hur är den att äga, och vilken förbrukning får ni vid 80-100 långkörning eller bara med bensinmotorn? Någon som hört något om nya X5:an och hur långt man kan komma med motsvarande 40e när det kommer?
ha
734
haack
X3 30d -18

Demax och sthlm71:
Har inte hittat något som får CarPlay att starta och visas som default, har ni?
På frågan angående speglarna så har jag kodat det och mkt annat på min X5.
Bland annat så behöver man bara trycka in knappen för att öppna och stänga bagageluckan i 0.5sek istället för 2-3sek som det är original. Finns mkt flera saker att ändra på om man är intresserad.

Mvh

www.facebook.com/bmwkodning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.