AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
25.384

X5 40e - någon som kör?

Sida 2 av 3
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Anders007,

Kostnaden för elen är ju individuellt beroende på vad du har för avtal med din leverantör hemma, bilen är ganska tung så den drar ju en hel del el. Enkelt räknat är väl 9kW delat på 3 mil vilket är 3 kw/mil. Återigen beroende på väder, vind och hur tung gasfot man har.

Batteriet tar cirka 2-3h att ladda fullt. Oftast så är det gratis laddning vid publika laddstolpar (i varjefall där jag bor), sedan så finns det ju stationer som tar betalt, exempelvis 3:- /min vid snabbladdare men det är ju inte intressant för oss hybridförare då det blir sjukt dyrt att ladda där.

Det är roligare än radiobil på grönan!
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Normalt drar nog en bil i den här storleken 4-5kWh/mil och elkostanden blir ungefär lika många kronor/mil så betydligt billigare än motsvarande bensinare och dieselbil.
Att ladda den tar mellan 2,5-4h beroende på vilken avsäkring du har hemma. Men de för de flesta tar det ca 3,5h. Tyvärr ingen snabbladdning på dena modell så att ladda vid "typ Mc Donalds" är ju knappt lönt.
Eldriften I kombination med bensinmotorn går väldigt smidigt och bilen känns väldigt pigg tack vare elmotorns starka moment från start.
Vår bil drog under försiktig körning (knappt över gällande hastighet 50-90km/h) från Sälen och fullpackad bil med takbox 0.82l/mil vilket är riktigt bra.

Nu till det tråkiga.
Vår bil kommer inte mer än 8-10km på el de sista dagarna så det känns onekligen något som inte stämmer då alla skriver att man kommer min 18kn/laddning så här års.

När jag ringde till ÅF så frågade jag om räckvidd och som svar fick jag runt 15km och då tog han säkert I så lågt som möjligt.
När jag berättade att billen tar sig 8-10km så sa han: det låter rimligt ;)
Jag fick sedan prata med en "i" expert som berätade at värmaren tar 3,7kW så det är nog den som är "boven". Då kontrade jag med att om bilen rullar på el i 10min så drar det då ur 3,7x10/60kWh= 0,61kWh alltså betydligt mindre än 10% av batteriets kapacitet. Då fick jag inget svar.
Sen ville han veta den snittförbrukning vi hade, men den sa jag är oväsentlig eftersom det helt beror på körsätt- Jag vill komma längre än 8km för en bil som kostar 870.000:- ny.

Felavkodning ska göras men jag tror inte den kommer visa något men vi får se. Fortsättning följer.. Suck!

ra
976
rawsezx

Bad guy,

Tråkigt att höra!

Jag gjorde ett litet experiment idag för din räkning.

2.5 grader varmt ute, fulladdat batteri=24 km enligt datorn. Startade värmaren, gick in och klädde på ungarna, packade in lite grejer i bilen. Med varm kupé och hela familjen i bilen så visade datorn 20 km.

Åkte sedan iväg på först 30 och 50 väg, sedan uppskattat 90% av körningen var på 80 väg med kanske 3-4 ställen där det var 50 väg några hundra meter.

Jag kom 18.1 km enligt trippmätaren innan den gick över på bensinmotorn, körde uteslutande med farthållare och höll hastighetsgränser.

Så nått borde vara fel med din kärra.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Hej,
Jag får tacka för din rapport. Jag körde till BMW och de kunde inte hitta något fel så klart. Det var 6 plusgrader i fredags så jag satte nytt rekord med nästan 14km men då hade jag inte värmt bilen och körde mestadels 40-70km/h med ett "ägg" på gasen. Jag antar att en relativ låg hastighet är optimalt. För en bensin/diesel ligger ju på 70-80km/h men jag misstänker att en elmotor är optimal på en något lägre hastighet.

Jag tror jag får åka dit igen och prova och jämföra med deras demo bil under samma förutsättningar för att övertyga dem.

En nackdel med min bil är att det är 20" och 315mm breda dubbfriadäck på den och det kan ju göra kanske 5%extra på förbrukningen mot original.
ra
976
rawsezx

Jag har 20" 315 Nokian hakka 8 dubbdäck så det borde vara likvärdigt om inte till och med att dubbdäck ger lite mer friktion ändå.

Jag ska nollställa trippen igen nästa gång jag åker nånstans, jag har upplevt km räknaren oerhört exakt under de 1200 milen som jag kört bilen, men iofs så har jag inte kontrollerat med trippmätaren, anledning till testet var för att utesluta eventuella glädjekalkyler.

Jag tänkte om du jämförde mot verkliga kilometer och vi andra satt och spec:ade vad färddatorn visade vid start av körningen.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Färddatorn visar exakt vad trippmätaren gör och den stämmer för Runkeeper säger samma sträcka :)

Min bil är ca 15månader och man blir ju lite orolig att batteriet försämras 30-50% på den tiden. Jag har ingen aning vad man garanterar men säkerligen får man räkna med ett viss tapp på batterierna per år men inte i den här utsträckningen.

Jag upplever att den är mycket stor skillnad i batterikapacitet på +5 mot -5 grader, typ 8 mot 14km.

En sak till. Vår bil står alltid utomhus vilket lär vara en nackdel.

MVH
st
4
sthlm71
BMW X3 -14
Ni som har en X5 e40 vilken extra utrustning får man inte missa och vad kan man skippa? Lätt att det drar iväg.
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Automatisk farthållare skulle jag säga är bland ett utav de mest användbara tillbehören. Då får man även med kö-assistenten som gör att bilen är "självkörande" på motorvägar upp till 60km/h. Fungerar hyfsat ok.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ang. batteriet. Det måste ju gå att läsa av batteriets skick på verkstaden?
Alltså med ett tal i procent eller kWh. Inte en felkod.
En verkstad borde via diagnostik kunna läsa ut status på respektive battericell, såvida inte BMW gjort bort sig fullständigt när de designade och konstruerade batteripaketet.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Tveksamt om det verkligen går att läsa av batteriet på cellnivå, kanske mer på modulnivå. Efter ha haft bilen över några årstider så har jag under sommaren nästan lyckas köra 2mil under extremt låg belastning. 16km är mer normalt med hastigheter på upp till 90km/h.
Jag har lyckats köra så pass snålt som 0.8l/mil när jag körde i Norge med full last och mycket kuperad terräng men en låg snitt hastighet. Hybriden fungerar mycket bra när man kan återmata energin så bra. Vid motorvägsfart är batterierna bara till last mestadels.
Jag är dock väldigt skeptisk hur kort sträcka batterierna räcker under den kalla årstiden. Förutom att värme behövs till kupén så verkar batterierna leverera mycket dåligt då. Jag vet inte om andra konkurrenter har förvärmning av batterierna för maximal prestanda.
Verdi
Bad Guy,
Du skrev: "Normalt drar nog en bil i den här storleken 4-5kWh/mil och elkostanden blir ungefär lika många kronor/mil så betydligt billigare än motsvarande bensinare och dieselbil."

Det låter skyhögt. Även för en X5. En Tesla Model X drar ungefär hälften och det är inte en liten och lätt bil direkt. Behöver en X5 40e mer än ca 3 kWh/mil så är det nåt fel på konstruktionen. Min Model S (större och tyngre än en 5-serie) drar under 2 kWh/mil blandad körning.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En Tesla har rätt mkt mindre luftmotstånd än en X5?
Göm ej att luftmotståndet utgörs inte bara av koefficienten, utan även frontarean!
Så vad är cW*A på dessa bilar?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Det lät högt min ligger på 15kw/h med ca 70km/h och då kör jag inte snålt.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Man ska nog inte jämföra en X5 med en Tesla överhuvudtaget. Fö har jag beställt en Model 3 som tjänstebil men det lär ju dröja minst ett år till innan man ser skymten av den. X5an är tung som attan, har 21" fälg med 325mm breda däck.
Att köra Max 2mil (oftast under 15km) på 9kWh är ju inte bra alls. Volvo T8 kommer nästan dubbelt så långt med ett marginellt större batteri. Nu är det ju så att X5an är konstant fyrhjulsdrivna med en vanlig kardan emellan. Detta gör ju den lite mer ineffektiv men en mer kompllet 4WD jämfört med Outlamdern tex som är en katastrof i det perspektivet. Nu är jag ändå inte alls missnöjd med bilen, den är ett mycket komplett bil som är betydligt billigare än T8 och Audis Q7a. Det går ändå göra många mindre resor på el. BensinMotorn och elmotorn gör bilen riktigt snabb och all inkoppling sker nästan obemärkt. Det man saknar är att batterierna inte borde ta plats i bagaget. Jag är ändå starkt kritisk till 9km på 9kwh vintertid för en mycket kompetent bil som går billigare än en diesel och kostar mindre.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Bumpar denna, tar gärna emot mer synpunkter från er som lever med 40e.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Kanske inget nytt, men supernöjd med bilen.

Kommer ca 22-25 km på en laddning.

Var på Gröna Lund på sommaren.
Ganska kul att kunna parkera vid huvudingången på laddplats.
Många andra som letade parkering länge.
Har fixat några olika laddkort primärt för detta.
Tror jag betalar 1:-/kwh.

Brukar köra på autoläge och då drar den runt 5l/100km. (0,5)

Bra utrustning:
Adaptiv farthållare
Komfortstolar
Värmare/kylning via appen
HUD
Laddkabel typ2-typ2
360-kamera

Detta jag kommer på nu.

/G
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Intressant Gustav att du kommer mer än 2mil.
Jag har aldrig lyckats kört den längre än 18.7km med avstängd Ac och 70-80km/h i 20gradig värme (perfekta förhållanden).
Jag har varit på BMW 2ggr men de hittar inget fel eller rättare sagt att de får ingen felkod.
Jag är övertygad om att det finns felaktiga celler på batteriet.
Därför såldes nu bilen som gick på export till Norge via BMW.
Riktigt tråkigt då jag tyckte bilen var bra annars.

Nu har jag iaf en 330e som gå mellan 2.5-3.3 mil. Betydligt bättre men 5-6 mil vore önskvärt.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Andra nackdelar förutom kort räckvidd?
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Knappt några mer än lite BMW spårig med M fälgar och en fläkt som går lite högt i mitt tycke.
Den sliter däck iaf med 325 däck!
Grymma komfort stolar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.