AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
25.383

X5 40e - någon som kör?

Sida 1 av 3
M6
35
M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Hej,
Finns det någon som köpt/kör en x5 40e och i så fall kunde dela med sig av erfarenheter kring hur den är att "leva" med ifråga om vardagsanvändande?

Skall byta tjänstebil, har en knapp mil till jobbet, så det känns lockande att kunna köra på el allt som oftast?

Några andra erfarenheter/synpunkter?

Tack på förhand!

Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Hej,

Jag har kört den ganska mycket, har ca 1,2 mil till jobbet och tycker den fungerar utmärkt. Laddar fullt på firman och kör sedan t/r.

M6
35
M6rtin
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Tack för feedbacken. Om jag förstår dig rätt, kommer du då 2.4 mil per laddning iaf?
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Hej,

Ja det stämmer alldeles utmärkt. Bor i Nacka och kör in till Sjöstaden varje dag t/r utan problem.

Är den inte lite "tråkig" med bensinmotorn när den måste in och användas?

/Anders
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Nja jag tycker den räcker till för det mesta för biltypen. Du kan ju se vad jag kört för bilar tidigare men trotts det så ok

M6
35
M6rtin
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Men sker inte övergången mellan el o bensinmotorn ganska sömlöst?

Har inte provkört än, men fattat det så från tester jag läst?
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Yes, skönt, känns inte

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Den här tråden vill jag lyfta lite! Är i tankarna att byta in X3:an då vi får lite andra familjeförhållanden inom sinom tid, har sneglat på X5 40e, dels för att våra resvanor endast är inom stadens gränser; dagis, jobbet, affären. Åker väl max en gång i veckan längre sträckor typ 10-20 mil.

Hur upplevs avsaknaden av 7 säten exempelvis, och hur trångt är det att få in en framåtvänd barnstol + bakåtvänd + passagerare i baksätet?

I X3:an är en helt underbar bil på många sätt och vis, men jämför jag bränsleförbrukningen mot förra 320d (som hade samma motor) så tycker jag att X3:an är ruskigt törstig.

Har frågat runt Bavaria och M bilar i västerås då dom har demo exemplar stående med 150-500 mil på mätaren. Har även varit inne och kollat på Volvo XC90 T8 vilket verkar vara en mer "kompetent" laddhybrid/SUV jämfört med X5:an, dels dem extra baksätena, tyvärr så var väl inbytet hos volvo sämre än hos BMW handlarna (Visserligen så är det väl ingen bra affär oavsett handlare då X3:an är utplockad i mars).

Som sagt jag är ju sjukt lättpåverkad just nu och behöver liksom tippa över gränsen :-)

Min plan är alltså att sänka månadskostnaden för bränsle och lägger istället det på
leasingkostnaden (det är tjänstebil vi pratar om).
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
@rawsezx - att döma av din profil så slog du till på X5:an. Vad säger du? Är du nöjd? Jag har provkört och är imponerad av den sömlösa övergången mellan el och bensin, men tyckte det var frustrerande kort räckvidd på el. (Kör Passat GTE nu, kommer cirka 4 mil på el)

ra
976
rawsezx

Jo det blev en 40e till slut. Fick låna en över helgen av M bilar i västerås och kunde i lugn och ro testa den lite med barnvagnar, barnstolar osv. Hann väl köra en 30 mil också med den då jag tog den på tjänsteresa en längre tur på måndagen efter helgen.

Helt fantastiskt bil, oerhört skön att köra på alla möjliga sätt och vis. När jag väl skulle lämna in den och hoppade in i X3:an igen så kändes den som en gammal W123 merca.

Jag kom väl ut till första rondellen innan jag vände tillbaka och skrev kontrakt på en svart med M sportpaket.

Gällande längden på el så fyller den mina behov med råge. Totalt 8 km ToR mellan jobb, dagis och hemmet. Men visst hade det varit skönt med en 8-10 mil eldrift utan tvekan! När jag laddat den så kommer jag 25-28 km enligt BC, men så startar man värmaren när man ska åka på lunch, och man låter den stå på när man hämtar ungarna på dagis och då försvinner batteriet snabbt!

Det är ju så, tung bil, 4x4 osv det kräver sina kWh. Sen jag fick bilen så har jag väl rullat nästan 80 mil och fortfarande kvarts tank med en förbrukning på 6.3 liter/10 mil.

ca
107
calpe
X5 40D F15
rawsezx
Vad ligger förbrukningen på vid ren bensinkörning, typ på långkörningar osv där man inte har nytta av batteriet?

mvh
ra
976
rawsezx

calpe,

Åkte fram och tillbaka till Arlanda för nån vecka sedan, 18-20 mil totalt, säg att den ligger strax under litern. Har inte hunnit testa vad den drar på ren bensindrift. eboost funktionen kopplas in även fast batteriet är "tomt", så fort man gör en omkörning, eller åker i uppförsbacke så kliver den in och hjälper till.

Gissar att den är mycket törstig i stadskörning på bara bensindrift.
Men som sagt, har inte nollat mätaren och testat.
En
16
Enfant Terrible
VW Passat GTE -16
Tack för svar! Och grattis. Väldigt frestande, men jag har bara haft Passaten i sex månader och måste försöka bryta mitt mönster att byta med flera år kvar på leasingavtalet... (Nån som känner igen sig?)

ra
976
rawsezx

Jotack, X3:an hade bara rullat 1.600 mil och ganska precis 7 månader gammal.

Jag ser dock bilar som sparbössor, man liksom plöjer ner pengar i dom, men sen så slutar likheterna med sparbössan på nått sätt! :-)
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Hej! Beställde en vit 40e med m-sport idag! Kul att ni som har riktig erfarenhet av bilen ger den positiva omdömen... Phu! :)

//S
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Hej,

Jag köpte en som var 1 år gammal igår. Tyvärr kom jag bara mil idag med lugn körning! Katastrof dåligt på en annars fantastisk bil som ska går upp mot 3mil!??
En demo som jag provkörde tidigare kom jag 2mil på varför jag nästan tror att det är något fel på den?
ra
976
rawsezx

När det har varit som kallast nu så har jag kommit 18 km (riktig körning) då har jag dock startat värmare innan jag åkt iväg, säg att den legat på 90% batteriet avläst på instrumentpanelen.

Nu har jag rullat ganska strax över 1000 mil och det blivit en hel del långresor (>15 mil) och tittar jag på totalsnittet så ligger det nu på 0.8 l/milen.

Värt att nämna: hem-dagis-jobbet-lunchställe-jobbet-dagis-hem är väl 20 km totalt på en dag och det kör jag nästan uteslutande på el. Jag laddar både hemma och på jobbet.

Åker jag iväg på kundbesök (typ sthlm 25 mil ToR) så ligger jag runt litern med moderat gasfot, brukar ladda upp batteriet i "save mode" på motorvägen för att sedan kunna använda batteriet i stan.

Jag har inte ändrat min körstil nämnvärt mellan X3:an och X5:an och då låg jag väl på runt 0.78 l/mil med X3:an (2.0 diesel). Tidigare så hade jag en 320d touring och den har jag för mig att jag snittade på runt 0.68 l/mil.

Rent spontant så tycker jag att bränsleförbrukningen är helt okej för en 2.3 ton tung bil med dessa fartegenskaper.
Visa användare
38
mandibeln
Porsche Cayenne Diesel-13
Porsche 991 GT3 -14
BMW 118d Cab-11
BMW Z3 Coupé -99
BMW 325 iA Cab -11
Ducati xDiavel -19
Har en som är 4 månader och 500 mil gammal. Kommer cA 17-18 km på el med lätt gasfot, oavsett utetemperatur.
3 mil är nog en utopi...
Har hittills snittat 0,77 men kör mest el till och från jobbet men ett par resor Sthlm-GbG med farthållare på 130 kmh.
Mycket nöjd.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Hej,

Nu har jag kört ännu mer med den och ibland kommer jag bara 8km med 90% laddning pga att värmaren star på några minuter innan. Körningen är dessutom väldigt lugn!
Vad jag kan läsa så verkar de flesta kommer 15-20km med era 40e så jag måste nog ringa återförsäljaren. Jag är andra ägaren på denna 1,5år gamla bil så jag är rädd att de har kryphål gällande batteriet och dess garatier.

Återkommer!

Man vad kostar elen och hur många kilowatt drar den per mil.
Och hur lång tid tar det att "tanka" från botten så att säga.
Och är det samma pris på elen inne i stan som vid din "egen stolpe"?
Känns det som att köra radiobil på Grönan??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.