AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.324

Läckage fläns mellan turbo och DPF

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Jag hade nere downpipen på min 335d -08 och har nu tyvärr ett läckage mellan dpf och turbons fläns.
Det sitter en tunn metallbricka där emellan som var lite svår att lina upp men jag tror den hamnade rätt.
Jag funderar nu på att släppa på v-bandsklämman och ta bort denna packningen och istället lägga ett tunt lager avgaspasta för att förhindra läckage då det inte är så trevligt med dieseldoft när man står i bilkö.

Är detta en idé som kan anses vara "ok"? eller finns det nått bättre sätt att lösa mitt problem på?
Ska jag kanske till och med låta packningen vara kvar och lägga på avgaspasta på båda sidor av denna och sedan trycka tillbaka den?

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte du packningen när du monterade ihop allt igen?

Om inte - köp en ny packning och montera den - de skall alltid bytas om du lossat i skarven, de tätar genom deformering.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Nix den byttes inte, får beställa en ny sådan då.
Ska jag trycka dit den nya utan avgastätning?
Jag använde alu-pasta förra gången för att få den att ligga kvar på plats, så antingen det eller avgaspasta.
Något av ovan som du rekommenderar?

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt TIS, skall du byta både klämman och packningen varje gång de demonterats:
Länk

Verkar som man inte skall använda något för att täta med utöver själva packningen.

Mvh
Johan B

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Klämman gick sönder vid demontering så jag köpte en ny från ferrita
Länk
Jag är inte säker på att var den storleken men av den modellen.

Den har dock bara suttit monterad 3-4 månader så jag hoppas på att den kan användas igen.
Beställde en ny packning, ca 150kr så det var inte farligt.
Jag chansar på att klämman går att använda igen, får kolla på den så den ser hel ut innan.

Tack för hjälpen!

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp en korrekt klämma, annars lär det läcka igen...

Mvh
Johan B

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Beställde klämman också, blir bara onödig irritation om man monterar allt och sen måste ner med skiten igen för att klämmen var kass med ytterligare en ny packning som följd...

Tack igen för hjälpen.

MVH
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Ytterligare en fråga, åtdragningsmomentet?
Jag kan inte tyda hur hårt det ska vara åtdraget, det står: 18 32 1AZ.
Nu har jag ingen momentnyckel som får plats där inne ändå men kan vara bra att ha ett hum om hur hårt jag ska dra den.

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet inte, men kika under "tightening torques" i TIS som jag länkade till, så kanske det står där.

Länk

och framåt...

Observera att olika ytbehandlingar på skruvarna gör att man skall multiplicera generella moment med en viss faktor!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.