AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.318

Saker i trafiken som stör mig.

Sida 8 av 8
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Civila polisbilar som bara är ute för att "sätta fast"...

I går låg jag bakom Östersunds-polisens Tunga gruppen. De har en civil och ganska diskret Mercedes buss/skåpvagn, silverfärgad.
Lätt att bli lurad om man inte är uppmärksam, de har tom med kvar reklamen på skylthållaren! Ett bra kännetecken är dock många lyktor, även extra baklyktor/backljus infällda upptill i det förhöjda taket.
Så vitt jag vet så jobbade de tidigare med kontroller av tunga fordon.
Numera ligger man också ute på vägen och jagar pengar och indragna körkort genom att mäta hastigheten på vanliga bilister.
Jag följde dem i flera mil. På 90-väg låg de hela tiden på mätarhastighet 80-85 km/h.
Alltså så pass låg hastighet att annan trafik hinner ikapp dem, tillräckligt låg hastighet för att i princip alla ska vilja köra om dem.
Men de håller tillräckligt hög hastighet för att du måste överstiga 90 km/h för att kunna köra om dem på ett någorlunda säkert sätt...
När någon bil körde om dem så väntade de lite innan de ökade hastigheten till ca 90 km/h.
Enligt min bedömning så startade de hastighetsmätning på varje bil som körde förbi dem. Mätningen måste ske över en sträcka på minst 500 meter. Alla som jag såg släppte gasen och gick ned till ca 90 km/h mätarhastighet efter avslutad omkörning och deras snitt blev då inte tillräckligt högt för att de skulle bli stoppade, trots att de tillfälligt kanske hade omkring 110-120 km/h mätarhastighet just vid omkörningen.
Men jag tyckte det var ganska provocerande att Polis-bussen låg i 80 km/h, men efter att den blivit omkörd ökade hastigheten till 90 km/h, liksom för att pusha den omkörande till att öka hastigheten...

Jag har själv åkt fast en gång där mätningen startade i omkörningen och min snitthastighet över 500 meter blev då alltför hög.
Därför vågade jag inte göra en normal omkörning.
Men efter ett vägarbete kunde jag accellerera förbi dem. Då kollade jag på föraren som jag uppfattade kollade in mig, gjorde en handrörelse och startade en mätning när min bil passerade. Sedan lade jag mig på farthållare 90 km/h och de följde mig på ganska stort avstånd i 90 km/h en god stund innan de släppte ned till ca 80 km/h för att ta någon annan i stället.

Min upplevelse är att de har en klar taktik och att de målmedvetet försöker att sätta fast...

Jag pratar här om en lågt trafikerad Europaväg, alltså en väg med hög säkerhet och men med extremt låg trafik. Denna dag med torrt och perfekt väglag. Skyltad hastighet 90 km/h. Min trivselfart var 126 km/h på farthållaren innan jag hann ikapp dem och som tur var uppmärksammade vilken "buss" det var fråga om.

Vad gäller vid vägarbete och de tillfälliga blå skyltarna som anger 50 km/h?
Polisbussen höll betydligt högra hastighet förbi de blå skyltarna men saktade in till ca 50 vid vägarbetet.
Där fanns inga skyltar som visade var 50-området slutade...
Men jag accade ändå förbi Polis-bussen efter att vi passerat vägarbetet. Blev dock i ögonblicket väldigt osäker på vad som egentligen gäller.

Enligt en bekant så har Polis-bussen hyfsade hastighetsresurser, toppfart kanske uppemot 160 km/h?. Min gode vän säger att han höll omkring 130-140 km/h mätarhastighet men att de lätt körde ikapp honom på ganska kort sträcka.
Ja, han tappade körkortet.

Även Östersunds-polisens svarta F11 har tagit rätt många körkort. Särskilt "framgångsrika" vecka 9 på de olika vägarna som leder till och från Åre.
Jag har själv har haft det tveksamma nöjet att lära känna den svarta F11:an när jag en dag inte var tillräckligt uppmärksam.
Verdi
Varför är jag inte förvånad över att just du har såna konspiratoriska tankar?

FWIW. Polisen borde ta ännu fler. Folk kör verkligen som idioter. Särskilt till/från fjällen och förbi vägarbeten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sådana här trådar/svar får mig att tänka på:

:D

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Vad menar du mera exakt med mina konspiratoriska tankar?
Jag berättar om faktiska skeenden som verkligen har hänt och som jag själv har iakttagit.
Dessutom redogör jag för mina egna faktiska erfarenheter.

Ja, jag håller med om att det finns personer som kör som idioter. Men jag generaliserar inte och håller inte med dig om att folk (alla) kör som idioter. Min åsikt är att det finns folk som kör relativt sakta men ändå på ett eller annat sätt kör som en idiot. Och det finns andra som kör fortare men som ändå kör mycket säkert.

Men jag menar också att skyltat hastighet rätt ofta är helt idiotisk.
T ex i vissa fall på mycket starkt trafikerad väg (= många olyckor!) är tillåten hastighet 110 medan det på en enslig väg av god beskaffenhet som är i princip otrafikerad (= inga olyckor!) är hastigheten helt omotiverat begränsad till 80 km/h.

Men kanske de som bestämmer är ungefär som du Verdi och bara har en allmän uppfattning om att folk kör som idioter och därför ska alla bestraffas.
Du kanske också tror på nollvisionen, alltså att målet är att alla fordon ska stå stilla för vid hastighet 0 km/h så händer inga olyckor...

Verdi, är det din åsikt att en hemlig/civil/omålad Polis-buss (eller en F11) på en enslig otrafikerad Europaväg i en högre grad främjar trafiksäkerheten än en målad Polisbil som är väl synlig på en hårt trafikerad väg?
Jag förstår att det är din personliga åsikt att det är bra att någon som du kallar idiot blir av med körkortet för att han har kört för fort på en otrafikerad väg.
Men min personliga åsikt är att skattepengarna borde användas på ett effektivare sätt, där de gör mest nytta för skattebetalarna, bl a för att främja trafiksäkerheten och förhindra allvarliga olyckor.

Du må anse att jag är en idiot, eller att jag är en av dem som kör som idioter.
I så fall får jag väl tacka Fru Fortuna för mina hittills 38 körkortsår utan att jag en enda gång varit inblandad i en enda trafikolycka.
Enligt min åsikt skulle det dock vara helt omöjligt att klara 38 olycksfria år om jag körde som en idiot.

Hur många olycksfria år har du själv Verdi?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Det där med blå fyrkantiga hastighetsskyltar är lite speciellt och där kan man verkligen gå på en mina om man är lite "idiot".
Vissa tror, eftersom de betyder rekommenderad hastighet, att man kan skita i dessa då det är ordinarie gul/röd-skyltad fart som gäller enligt lag.
Detta är iofs rätt och du slipper fortkörningsböter.
MEN!!! Det man faller dit på är i stället vårdslöshet i trafik och här är det dagsböter eller fängelse i straffskalan.
Därför är det väldigt viktigt att alltid respektera dessa blå skyltar, både för din egen skull men framförallt för det/de som hastigheten är nedskyltad för.
Verdi
Ulf, För att vara en som säger sig inte generalisera så verkar du ha en hel del fördomar. ;-)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Verdi; Vilka fördomar menar du att jag har? Om du kan påvisa att jag har fördomar så har jag inget som helst problem att erkänna det.
Har du någonsin kunnat erkänna något..? T ex hur många olyckor har du varit inblandad i? Hur många olycksfria år har du?

Yeddhäng; Ja, därför var jag mycket noga med att både respektera hastigheten och framförallt säkerheten vid vägarbetet, denna gång och alla gånger.
Att de blå skyltarna inte är lagstadgad hastighet märktes tydligt på Polisen som höll en högre hastighet när han passerade skyltarna.
Efter vägarbetet var det ett utmärkt tillfälle för mig att från 50 kunna acca förbi Polisbussen utan att överskrida skyltad hastighet 90.

Återigen vill jag påpeka att "om man är lite idiot" eller att "köra som en idiot" är för mig inte ett likhetstecken enbart med hastighet.
Vissa kör som idioter, vissa kör på ett sätt som absolut inte är trafiksäkert, vissa orsakar trafikolyckor, trots att de håller sig inom skyltad hastighet.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Så det används både blåa och svarta skyltar vid vägarbete...
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Innebär det också att när jag passerar ett vägarbete på helgen och ingen arbetar kan jag strunta i dem?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Marin; ja enligt min uppfattning.
Så länge du inte bär dig åt så det blir som Yeddheng säger "Det man faller dit på är i stället vårdslöshet i trafik och här är det dagsböter eller fängelse i straffskalan."

Blå skyltar har jag sett rätt ofta. Men den svarta kan jag inte påminna mig ha sett..?

Självfallet ska vi alla respektera vägarbeten och säkerheten.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Stor uppmaning till många är ANVÄND farthållare!!!! O ge fan i o slå upp dörrarna på andras bilar. Fem nya grova bucklor i år har man fått. Hade varit så underbart o ta någon på bar gärning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.