AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.317

Saker i trafiken som stör mig.

Sida 7 av 8
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Han hade kanske fastnat med underredet då hjälper ingen x-drive om hjulen hänger fritt rätt åt han, en typisk BMW förare!

Nej han verkade ha markkontakt med bakhjulen för bakändan sladdade fram och tillbaka. Vet inte om vederbörande är medlem är. Skulle vara intressant att veta vad som fick honom att tycka att det var en bra idé att köra över refugen.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Troligtvis inte han skäms nog (får man hoppas) Får mig att tänka på att jag här om dagen snällt stod vid en korsning och väntade på att få svänga vänster när det kommer en X1 från min höga sida. Tänkte värst va långsam han kör för att inse han inte alls tänkte köra förbi mg, utan istället gjorde han en olaglig u-sväng precis innan korsningen. Så där stod jag som en idiot och väntade. Det är tydligt markerad precis där att u-sväng är förbjudet. En typisk självisk BMW åkare precis enligt boken

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Sådana och liknande "intressanta" händelser ser man då och då.
I min hemma-region, som bl a innehåller orter som Åre och Vemdalen, finns en tydlig överrepresentation av sådana och liknande företeelser en särskild vecka varje år, nämligen vecka 9.
Denna märkliga omständighet är allmänt känd i området, men jag vet inte med säkerhet vad som orsakar detta fenomen.

En bärgare i området berättade en gång om bärgning av en bilförare som hade lyckats med prestationen att med sin bil köra nästan 3 km in på en skoterled innan han där fastnade med sin bil. Hans bil hade bl a beteckningen Quattro. Det var nog i sig en god förarprestation att ta sig så långt, men det det blev s a s ganska svårbärgat.
Bilföraren uttryckte ett klart missnöjde med vad han ansåg vara bristfällig plogning och sandning på platsen...

Någon här som kan se någon orsak eller något samband med vecka 9?

Kan tillägga att bilföraren som körde på skoterleden talade med viss brytning och hade ett utseende som tydde på att han sannolikt härstammade från en icke skidåkande nation.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Resenärer a la' Fjollträsk!

Se upp Ulf! Klarsynthet & verklighetsförankring är dynamit...:-)
Transocean
Folk med släp som kör 120 km/t och inte vet hur man säkrar lasten. Hadde en sån idiot föran mig i förrgår, vinden tog bokhyllan och den landade på motorvägen i tusen bitar.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Folk som segar (ofta käringar), som är rädda för att trycka ner gaspedalen, efter korsningar, påfarter.

Men det man stör sej på mest är nog en själv, att man så ofta hetsar upp sej i onödan. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Verdi
Just nu stör jag mig så in i helvete på att många verkar ha problem med i3:an. Män i lite äldre Volvo-bilar står ut särskilt som elbilshatare.
@Verdi Kanske för att i många människors ögon så är i1/i3an provocerande med sitt hemska utseende :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det jag stör mig på är folks fördomar mot BMW i trafiken. Åker man BMW så ska det helljusblinkas i situationer där det inte blir någon reaktion alls om jag kör på samma sätt i Volvo 740. Och tvärtom, med Volvo 740 i vänsterfilen hoppar det oftare ut bilar framför en än det gör när man kör BMW. Märkligt många dömmer föraren efter bilen trots att i alla fall jag har samma körsätt oavsett vilket bilmärke jag kör.
Fast är det där med fördomar mot BMW så vanligt numera? Låter lite som en relik från 1990-talet när BMWs var relativt ovanliga och kostade 150-200kkr mer än motsvarande Volvo.
Idag när 80% av BMWs försäljning går på leasing finns det ju knappt ett villa/radhusområde som saknar ett par nyare 520dT eller 320dT.

På företaget jag jobbar på är det ingen som ens kommenterat mitt eller någon annans bilval utifrån märke. Diskussionerna går snarare på drivmedel och hur mycket utrustning man lyckades klämma in i företagets maxbelopp. Oavsett om det är en Volvo eller BMW.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag trodde det också tills jag köpte en fin gammal Volvo förra året. Skillnaden är märkbar. testa själv i rusningstrafiken till Stockholm. Nu kanske en röd 650 påverkas mer än en silverfärgad F10/F11.

På ditt jobb har de du pratar vilja och möjlighet att välja ny BMW och då är det en ickefråga. Men för vissa som inte har den möjligheten finns fördomen kvar.

När jag började köra BMW var det ett entusiastval för bilintresserade. Sedan har det gått till att bli statusmärke till att nu mer och mer bli accepterad som vilken bil som helst i takt att marknadsandelen ökat.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Pi
96
PinnenX
325i-05
@Mats
Men det kan ju vara det omvända också... Att du blir "bättre" behandlad i trafiken då folk blir glada när de ser en gammal 740 i fint skick. Är ju inte så vanligt nuförtiden :)

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Är den så udda idag? Ja kanske, för bilprovarna samlades runt den när jag besiktade i höstas. Jag har inte tänkt på det eftersom den inte köptes som finbil, men visst är den fin :-)
me
364
mephisto
M240i/6 -17
BMW-förare kör mer aktivt, både på gott och ont.

Det som stör mig mest är män i min egen ålder, ca 35, med skägg som kör bilpools-bilar. Deras körkort är lika oanvänt som deras rakhyvlar och oftast dricker de någon hemmabrygd vete-IPA så bil är inget man behöver äga själv.

De "miljömedvetna" utan skor skaffar dock egen bil ibland och då ska det vara billigt och slutar med en Passat TDI från -99. Man lever som man lär :)
Återigen.. Folk som inte fattar det här med blinkers och framför allt avstånd på motorväg. Jävla kukar.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

I3:an verkar reta upp fler än vad GT3:an gjorde, märkligt vad folk får problem när i3:an åker ifrån dem, senast en Gubbe i en Mercedes GLE 350e som tutade och gav mig fingret för att jag kom före.... (rödljus till 2:1 väg)

Blinker stör jag mig inte så mycket på brukar se vart bilen är påväg, värst är vänsterfilsåkarna by far.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mitt problem med i3 är att de verkar inte gå fortare än 92 km/h i timmen även på 110 väg. Och givetvis kör de i mittfilen och blir omkörd på båda sidorna. Gasa ditt snåla as!

-------
//Lövet
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@Lövet hahaha

Visst kör man på ECO-pro + snålast läget så är maxhastigheten 90km/h :)
Jag kör alltid comfort = 154 har jag sett som mest.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Who farted? Eller som man säger på svenska, fartkontroller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.