AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.323

Saker i trafiken som stör mig.

Sida 6 av 8
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Lövet, m fl; Det finns nog flera fel i det jag skriver och även fel i det jag och andra gör.
Jag redogör mera för fakta än vad som är rätt eller fel, eller vem av oss som gör mest fel.

1.) Enligt mig är det ett helt orimligt drömscenario att "alla" ska gå in i den långsamtgående "lastbilsfilen" till höger.
Självfallet är det orimligt i verkligheten att mittfilen och vänsterfilen "alltid" skulle vara tomma(!) förutom under några korta ögonblick under omkörning. Jag vågar påstå att säkerheten (och miljön) skulle påverkas starkt negativt om alla hela tiden skulle sträva för att att ligga i lastbilsfilen.
Enligt min uppfattning kan inte trafiken och rytmen fungera överhuvudtaget om alla ska rätta sig efter att tempot i lastbilsfilen faktiskt är ca 80 km/h, i så fall skulle det ju räcka med en enda fil, omgärdad av räcken. Eller realistiskt så skulle det i så fall åtminstone aldrig behövas mer än två filer.
I verkligheten skulle det bli en fruktansvärd trafiksituation när alla upprepat ska accellerera och bromsa för att ta sig in och ut ur lastbilsfilens 80 km/h.
Ett drömscenario, "-alla borde egentligen", är ju fint och bra, men det är trots allt verkligheten som råder.

2.) Jag skyller inte på att jag ligger i 146 km/h, jag redogör bara för fakta (oavsett rätt eller fel).
På 110-väg har jag ofta farthållaren på 146 km/h (= verklig knappt 140).
För att det ska fungera för mig och för andra, för att inte ställa till onödiga risker, så är jag rätt ofta en mittfilsåkare. Jag har heller inget emot att andra som håller omkring 130-150 km/h också är mittfilsåkare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet är att pga alla ligga i mittfilen så går den ofta långsammare(!) än högerfilen. Även lastbilar och bilar med släp ligger där numera.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; vi är helt överens.
I mitt eget "drömscenario" så borde det vara förbjudet att ligga i mittfilen om man inte håller minst skyltad hastighet, vilket borde övervakas av fartkameror...
Och vid omkörning i vänsterfilen borde det vara tillåtet, eller t o m rekommenderat, att tillfälligt göra en betydande hastighetsökning, även om det innebär att man momentant överskrider skyltad hastighet.
(Mitt "drömscenario" har självfallet inget med verkligheten att göra, men för mig skulle det vara en fantastisk förbättring).

;-)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Klara man sig på att kör 30+6km/h över är det en fel marginal på 6km/h som dras av?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Måste vara bilens egen felvisning i så fall.
Laserinstrumentet är exakt och har en säkerhetsmarginal bara på någon km/h.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
6 extra km/h är en sammanvägning av flera faktorer. Kanske snarare en förhoppning från min sida än någon vetenskaplig exakthet.
Men hittills har det fungerat, med bara ett undantag, under ca 37 körkortsår.

Hastighetsmätaren har självfallet en viss felvisning.
De som mäter exakt med laserinstrument har ändå lagt in en viss marginal, de stoppar dig inte om lasern visar 1 km/h över skyltad hastighet, sannolikt inte heller vid endast 4 över?
T ex: den lägsta hastighetsöverträdelsen jag någonsin hört någon åka fast för var 94 km/h på 90-väg och då hade han farthållaren ställd på 100 km/h.
Ingen kamera har någonsin blixtrat på mig om jag enligt hastighetsmätare och farthållare har legat 4-5 km/h över.
Annars råkar det väl hända ibland att kameror blixtrar mot mitt solskydd, men då kan jag kanske vara så att jag hållit lite högre hastighet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lastbilar med sommardäck på vinterväglag!!!!!!!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Exakt acey. Det tog mig fem timmar att köra från Uppsala till Stockholms universitet idag, eftersom fordon (ofta lastbilar) med sommardäck korkade igen vägarna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gick inte så bra med det nya däckkravet för tung trafik då med andra ord:

"Kravet på vinterdäck vid vinterväglag gäller:

Tunga lastbilar
Tunga bussar
Personbilar klass II (husbil) med en totalvikt över 3,5 ton
Kravet gäller samtliga däck på drivaxlarna. Observera att framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning* även på fordonets bakre hjulaxlar.

* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck."

-------
//Lövet
Är inte det från 1 december vinterdäckslagen gäller? Även för tung trafik?

Missförstå mig inte nu, jag rekommenderar ingen att köra med sommardäck på vinterväglag.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@Henke Rätt säker på det också, att det är den 1 dec.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Relativt ofta (70-80%) av gångerna det blir stopp för tung trafik på vägen så står det högst upp i en backe en tvåaxlig dragbil med eurotrailer. Dessa dragbilar förekommer i stort sett aldrig hos inhemska åkerier. Är sedan dessa utrustade med dåliga däck så saknas förutsättningar att klara stigningar plus att det naturligtvis är farligare generellt med dåligt väggrepp.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
I senaste dagarnas stockholmshalka har jag noterat ett stort antal små (vita) lätta lastbilar med bakgavellift som kört av vägen, fastnat i snömodd eller står i en svag uppförsbacke med spinnande hjul. Ivägen för andra med bättre omdöme och framkomlighet. Små hjul på relativt stora bilar, troligen dåliga (sommar)däck och förare som är så långt ifrån de yrkesförare som framför betydligt tyngre fordon man någonsin kan komma.
Å andra sidan, när det inte är halka brukar de köra slalom i dubbla tillåtna hastigheten...

(Nej, det jämnar inte ut sig)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...finns väl en god anledning till uttrycket:

"Deadly White Van Man" - dvs. 20-25-åriga "hantverkarmän" som kör firmabil som om de tror att de är odödliga...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Ja de också, men de lite större lastbilarna är inte hantverkare utan torghandlare, leverantörer av diverse stuckegods, tömmer suspekta klädinsamlingscontainrar och vem vet vad då de oftast är omärkligt.
Transocean
@ Anders -72

Du skrev...Relativt ofta (70-80%) av gångerna det blir stopp för tung trafik på vägen så står det högst upp i en backe en tvåaxlig dragbil med eurotrailer. Dessa dragbilar förekommer i stort sett aldrig hos inhemska åkerier.

Har också märkt detta. Men varför fastnar dom så lätt? I norden kör man tre-axlad, men blir det halt och bilen börjar spinna kan man lyfta boggin, så att man kommer vidare. Så en två-axlad borde ha samma marktryck på drivhjulen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En tvåaxlig bil har drygt 10 ton på drivhjulen och kan inte göra mer. En treaxlig med boggie eller pusher kan lyfta en axel och tillfälligt öka till 16-17 ton på driven. (Trycket på vändskivan högre och anpassat för en extra axel) På en boggie-bil blir effekten störst då vändskivan sitter bakom drivande hjul.
I Norge har man funderat på att förbjuda tväxliga dragare vintertid pga stopp eller fällknivsolyckor.
Transocean
Där ser man :-) har själv endast C behörighet...tackar

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Marin849 håller med dig. Vi är nog lika mycket svin i trafiken allihopa. Förutom ett par Audiförare, de ska alltid vara värst :))
En sak som som störde mig i dag var en F11 som försökt gena över en refug och fastnat där. Stod där med spinnande bakhjul och kom inte ur fläcken. Han blockerade därigenom effektivt en fil och skapade långa köer. Om man absolut måste köra över refuger på snötäckta gator kanske man ska skaffa sig xDrive.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.