|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
Eller så får de som gör fel sluta göra fel? Det är inte så svårt egentligen att köra bil. Problemen uppstår när folk ska fuska, håller på med annat, inte tänker osv. ------- //Lövet |
|
| Javisst, samtidigt är det ju så att när folk blir irriterade på någon annan utgör de ofta själva en risk, medvetet eller inte (tappar fokus, kör aggressivt). | |
|
Marin: Är det helt omöjligt att göra både och? Fast jag vet inte om det tar ofantligt mycket energi. Jag har som vana att utgå från att det sitter en trafikanalfabet i varje bil runt mig, det brukar vara en bra utgångspunkt för att läsa trafiken. Dessutom gör jag garanterat något som någon annan irriterar sig på, oavsett om jag gör rätt eller fel. Men fel gör alla och ibland har man oturen att träffa på många under samma resa. ///BMW - Was sonst! |
|
| Igår låg jag bakom en X4 norr om Nyköpng som vägrade flytta på sig. Efter ca 3-4mil så kör jag om honom på insidan medans han försöker stänga luckan, men det gick sådär med en 2.0d. Därefter heljusblink man undrar ju varför!? (Fanns ju minst 20 tillfällen att gå åt sidan..) | |
|
Slippy: Möter en likadan utsänd apostel som dessutom har barn på samma skola som mig - så man ser eländet regelbundet... som extra bonus jobbar han rätt nära mig i Köpenhamn 6 mil bort. Han sviker sig aldrig - det är vänster körfält hela vägen till jobbet som gäller oavsett hur intensiv trafiken är. Brukar dock sällan helljusblinka men han gillar att pendla mellan 100-125 (det är 110km/h). Borde vara flertalet höjda blodtryck och samtalsämnen vid kaffemaskinen som han åstadkommer :-) |
|
|
Snälla, gör mänskligheten en tjänst och fråga vad fasen han håller på med. ------- //Lövet |
|
|
I helgen så har det varit omvartannat regn och uppehåll. På min BMW så krävs det inte mycket regn på regnsensorn tills DRL automatiskt slår om till halvljus (med tänt bakljus). Men var varannan bil av nyare årsmodell kör runt med släckta bakljus även det är kraftig nederbörd. Folk borde ha koll på vilket ljus de har tänt, farligt och mycket irriterande. |
|
|
Tyvärr saknas autoläge på ett flertal Subaru, Kia, Huyndai och Toyotamodeller. Sen finns förstås de äggskallar som kör runt i 0-läge för att de anser sig vara bättre än automatiken men de är nog få. ------- //Lövet |
|
| I en hel del fall är det nog fjantar som kör med dimljus på fram. | |
|
Har märkt samma fenomen med autoläge och just på de bilmodeller ni nämner. Särskilt Kia får även problem i tunnlar med dålig belysning... Lövet: Har gett upp för lönge sen, han är säkert helt övertygad om att han har rätt. Därför kör jag (och väldigt många andra) om honom till höger... |
|
|
Jag stör mig på vänsterfilsabonnenter. Både dom som ligger i vägen när man vill passer, men framför allt dom som ligger i vänsterfil trots att det kan vara KILOMETER kvar till det som ska passeras i högerfilen. Det kan skapa situationer som den som Grelle beskrev ovan. Observera att jag tror inte att din situation var sådan, men resultatet kan bli lika. Håll till höger, kör om till vänster och gå tillbaka till högerfilen efter omkörning. Ligg inte kvar för att du ser en bil i höger filen som du kommer passera om 10 minuter... |
|
|
Alltså...hur stort komplex har man om man (i sin Volvo) märker att man håller på och blir omkörd av en BMW och därmed prompt måste höja hastigheten innan så sker?!? Detta händer mig dagligen, otroligt irriterande! (Förutsättningar: Tvåfilig motorväg, jag kör med farthållaren på +9 km/h) |
|
| @Sani, då skulle du testa att åka Porsche, alla skulle lägga sig 1 cm bakom kofångaren oavsett vilken hastighet och fil jag åkte i. I Audin är det inte samma beteende som i BMWn märkligt.. | |
| Håller helt med Slippy - väldigt många verkar få fullständigt fnatt när en 911 dyker upp. Visst är XC90 en fin bil men varför måste många ägare tro att den går jämnt med en 911? | |
|
Har kört 911 ett antal 1000 mil under många år, men kan inte påstå att jag direkt upplevt samma beteende som er. Har mest kört i Mellan- och Västsverige. MVH Christofer |
|
Transocean |
Irriterar mig på BMW SUVs. Som körs av en bloggare, fotbollfru, pilotfru, hemmafru eller en mannlig wannabe-Arschloch. Ligger stadigt på vänstra fil och kör i 120 oavsett om det är skyltad 60, 80, 100 ,110eller 130. Som regel med sommardäck 2 mån efter att första snön fallit. Dessa saknar även fullständigt den s k "Freude am Fahren" känslan och köper vårt märke bara fört att passa in. |
|
Folk som saktar ner till 55km/h på rak 70-väg (utan mötande trafik) eftersom det finns lite snö PÅ ÅKERN vid sidan av den vansinnigt översaltade vägen i -3C och som sedan understyr ut ur den TYDLIGT SNÖTÄCKTA rondellen vid slutet av vägen. Sedan är de förvånade och undrar hur det kunde gå till. "Jag som körde så sakta och försiktigt, men plötsligt i kurvan hände inget när jag vred på ratten". Förare av bilar med tvärställda motorer är överrepresenterade. Antagligek samma folk som är med i Hitler-hastighetshållarna som maniskt respekterar hastighetsskyltarna men har noll koll på vad som händer runtomkring och aldrig hört talas om bromsberedskap. Men man skäller gärna ut mig som kör för fort då o då, samtidigt som jag kör 20km/h utanför skolan där det är 30 eller kryper runt gathörn där man inte ser om det kommer en cyklist medan de själva kollar åt sidan när de redan är I KORSNINGEN. |
|
| Så här års stör jag mig också på cyklister i mörka kläder som cyklar på kvällstid utan lyse. | |
|
Jag är rätt ofta en mittfilsåkare (!) Ofta ligger jag på körkortsgränsen, alltså 30 över skyltad hastighet + 6 km/h för mätfel/marginal. Nästan alltid med aktiverad farthållare. På 110-väg sätter jag alltså farthållaren på 146 km/h. På 3-filig motorväg innebär det att jag relativt ofta måste gå ut i vänsterfilen (=omkörningsfil/snabbfil) och sedan tillbaka till mittfilen. Enligt min bedömning skulle det för mig vara trafikfarligt att hela tiden hålla på och korsa två filer vid omkörning och upprepa igen efter avslutad omkörning. Att med 146 km/h upprepat korsa två filer för att gå in i högerfil (=lastbilsfil/avkörningsfil) där trafikrytmen ofta är under 80 km/h innebär onödiga risker eftersom hastighetsskillnaden är relativt stor och luckorna i förhållande oftast är relativt korta. (Om det är tomt eller väldigt glest i högerfilen går jag självfallet dit.) Jämför t ex med Tyskland är det ju väldigt ovanligt att bilar som håller ett jämnt tempo 130-150 km/h går in i den högra lastbilsfilen. Om jag skulle tillämpa grundregeln att efter omkörning hela tiden korsa två filer för att gå in i höger fil så skulle det i bland (ofta?) behövas betydande broms och acceleration med ökad olycksrisk och till skada för miljön. Därför är jag alltså relativt ofta en mittfilsåkare. Men jag respekterar absolut vänsterfilen och använder den enbart till omkörning, till skillnad från väldigt många andra som liogger i vänsterfil kilometer efter kilometer. :-) PS: Det som irriterar mig mest, och det som är allra farligast, är de som fipplar med telefonen, sms och sociala medier, medan de kör. Många gånger har jag hunnit i kapp bilar som jag på långt håll har uppfattat som någon full/drogad förare men när man kommit nära har det påfallande ofta varit en tjej/kvinna som sms:ar vid ratten... |
|
|
I ditt exempel finns två tydliga fel 1) De bilar du ska köra om borde egentligen ligga i högerfilen, dvs mittfilen används som omkörningsfil 2) Du kan inte skylla på att du åker 146 km/h... ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.