AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.320

Saker i trafiken som stör mig.

Sida 4 av 8
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Grelle,
Varför? För att undvika just den situation som uppstod.
Det lät som att du långt innan förutsåg vad som skulle hända men ändå fortsatte i samma takt just waiting for it to happen istället för att gasa på innan minibussen hann ifatt eller sänka farten lite så att den skulle hinna om innan du nådde fram. Min poäng är dock att att om folk generellt var mer generösa i trafiken skulle trådar som denna inte bli så långa (bl a).

Men jag vet att det är svårt, ty jag har både varit du i situationen ovan OCH minibussen, men i det senare fallet mer förbannat mig själv (alt mina små barn)för att jag tvingats bromsa istället för att hänga mig på tutan, dvs även jag ogillar laserbinkers ... :-)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller med Grelle - alla får ta ansvar för sin egen körning, han (eller vi) är inga civil-trafikpoliser vars uppgift är att moderera i trafiken, lär er köra för h-e!
(Kanske lärde sig minibussen något här...? Fat chance).

Som redan nämnt handlar det om engagemang och vilja att förbättras som förare - om det saknas, är det inte så konstigt att vissa kör så illa som de gör.

Just nu är värstingarna i trafiken alla dessa V60/XC60 D4 :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hansi, det blev ju ingen allvarlig situation. Minibussen bromsade in, för den kunde inte byta fil och situationen var att den var irriterad för att inte fick fri lejd och att resten av trafiken inte anpassade sig till dess irrationella nycker.

Jag förstår lite vad du fiskar efter, men jag håller inte med. Jag förutser konstant flertalet scenarios som kan ske. Men jag vet ju aldrig vilket av dem som kommer ske. I detta fall misstänkte jag ett filbyte (antingen tidigt eller sent), eller en inbromsning. Inget av de två första skedde. Ett tidigt filbyte hade varit det mest rimliga, men av någon anledning skedde inte det. Varför inte? Bilen kunde ha bromsat in för att den skulle av på nästa avfart och inte vilja köra om, eller för att den såg att vänsterfilen var upptagen och insåg att den planerat för dåligt. Det kan jag inte veta, men jag får ju anpassa mig till att den ligger kvar i sin fil, trots att goda möjligheter att byta har funnits, men nu försvunnit.

Jag var dessutom inte ensam i min fil, utan hade bilar bakom mig som åkte i samma fart. De hade också påverkats av en irrationell inbromsning av mig. Så en "vänskaplig" inbromsning av mig, så att denna bil får byta, kan få avsevärda följder. Det är en svensk sjuka för närvarande i vår önskan att vara "snäll" mot några få, helt bortser vilka konsekvenser det kan få för andra.

Om du hamnar i situationen som minibussen så är tipset att planera din körning bättre, då hamnar du inte i dessa situationer. Om du väl hamnar där, inse då ditt eget misstag och bromsa in, utan sura tutningar. Det kan hända den bäste att den hamnar bakom ett långsammare fordon, men varför då irritera sig på de som inte gjorde samma misstag?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Grelle

Varför inte bara hålla 70km/t istället för 80km/t? då hade troligtvis ingen behövd störa sig på varandra?

Troligtvis tjänar du nada på att köra 10/km/t för fort i och runt Stockholm innerstad ändå

Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Grelle,
Ja, då låter det ju som ett annat läge än jag tolkade den från början. Jag pendlar E4:an varje dag och hamnar ofta i liknande situationer; för mig räcker det att släppa på gasen lite istället för en "irrationell inbromsning", iaf om man inser situationen tidigt. I din situation låter det som att det överhuvudtaget inte funnits ngt annat sätt att undvika en krock än att sätta allt på att minibussen i tid skulle inse att den inte kunde byta fil när den kom ifatt fordonet framför - eller iaf att detta var det minst riskabla. Lurigt läge, helt klart...

Jag tolkade det som att du insåg vad som skulle hända men ändå inte gjorde ngt för att förbättra utsikterna för en smidig passage för alla parter just för att du hade "rätten" på din sida.

Det jag menar är att trafiksituationen knappast blir bättre av att man som "duktig" förare håller på sin rätt för att uppfostra andra istället för att underlätta för dem. SPECIELLT när man, som Sani, redan i utgångsläget bestämt sig för att det ändå inte hjälper (jag tror dock att minibussen sannolikt lärde sig något) - då ser jag verkligen inte poängen med denna inställningen. Jag skulle snarare säga att denna påstådda svenska sjukan istället har gått åt andra hållet - "alla andra är dumma i huvudet, fattar inget, kan inte köra bil, så jag tänkar jävlar i mig inte vara snäll mot nån!"

Samma inställning som jag själv dessvärre inser att jag har då och då...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
M34ever - Stockholms innerstad pratar vi inte om, Solvalla är en bra bit utanför och trafiken på de flesta av Stockholms leder utanför tullarna har en medianfart kring ca 90km/h (trots 70 skyltning) så länge det inte är köer/rusningstid.

Om jag inte tjänar något på att köra 80 istället för 70 km/h hade ju situationen ändå uppstått enligt ditt eget argument. I just detta fall håller jag med dig, inget hade ändrats om jag kört 70 istället. Det planerar fortfarande inte minibussens körning bättre.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Haha, jag är nog en sådan där "mittfilsåkare" - åtminstone på infarterna till Stockholm där det är minst tre filer. Anledningen är ju att det kommer så mycket bilar från påfarterna att platsen helt enkelt inte räcker till i högerfilen. De som har bråttom kan ju välja vänsterfilen för att köra om.
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
Jag stör mig också på att våra politiker inte kan låta vissa stora vägar/gator i städerna vara vikta till i första hand biltrafik. I stället ska de smalnas av, fyllas med farthinder och ett övergångsställe var 10 meter.

Skilj på genomfartsgator och bostadsgator. Låt bilarna komma fram på genomfartsgatorna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Östra Aros. Högerfilen är ofta tom mellan avfarterna. Då ska du ligga där till dess det kommer en påfart och eventuell bil ska köra upp på vägen. Inte ligga kvar i mitten.

-------
//Lövet
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Vad säger ni om de självutnämnda poliserna, som blockerar vänsterfilen när 2 filigt blir enfiligt. Istället för att tillämpa blixtlåsprincipen skall alla ligga och masa i högerfilen verkar det som.

Mats
BMW CS #5847
Verdi
t80196,
Vid såna tillfällen bidrar faktiskt de "poliserna" till att trafiken flyter bättre även om jag rent generellt är mot att folk försöker uppfostra varandra i trafiken.

Varför? Jo, för när filerna går ihop så fungerar den där blixtlåsprincipen skitdåligt. Alla trängs och det skapar värre köer än annars plus att risken för plåtskador och road rage ökar.

T ex så stänger man av vänsterfilen på 2+1 vägen norr om Gävle vid stora trafikdagar runt storhelger av den anledningen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja den där är lite speciell. Det här ursvenska "alla ska stå i kö på samma villkor" blir lite kontraproduktivt när kön blir dubbelt så lång i onödan.

-------
//Lövet
Verdi
Känns som om det här har kommit upp förr. :)

Är två 200 meters köer kortare än en 400 meters kö? (beror lite på hur man ser det) Det blir ju bara dålig stämning när två filer ska bli en.

Antalet bilar som passerar per tidsenhet bestäms ju av hur högt tempo det är när det är enkelfiligt. Ska då alla stanna till och krångla innan det enkelfiliga börjar så sjunker tempot och därmed uppstår onödigt långa (i minuter) köer.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att få in? :)

Det är lite som det här med att risken för kö ökar när folk inte håller avstånd tillräcklig. Då fortplantar sig störningar längre fram lättare och leder till infarkt.
Verdi: Jag tror inte på din teori där - det innebär ju bara att man flyttar bak problemet bakom "den självutnämnde polisen" och låter ett par hundra meter vänsterfil stå tom.
Som jag ser det får alla helt enkelt finna sig att det blir kö vid vägarbeten på de större vägarna - det är liksom naturligt :-)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

"Tyvärr" har Verdi rätt, trotts att jag gärna åker nästan hela vägen fram till hindret innan jag byter fil, som man skall göra enligt boken, men då "tränger" man sig.
Nej Verdi har fel!

Och 200 meter är kortare än 400 meter.
Och vadå dålig stämning när två filer blir en?! Kan man inte samarbeta i trafiken så kan du ge fasen i att köra bil.
Verdi
Njae. Beror väl på. Mitt resonemang senast gällde bara 2+1 vägar där det bevisligen är effektivare vid hög belastning att inte använda vänsterfilen alls utan att alla ligger på kö till höger i typ 60-70 km/h istället för att stå stilla ibland och ha fri väg ibland. Svårt att få ihop en snitthastighet på 60 om man står stilla långa stunder...

Längden på kön i meter är ointressant utom där det är tätt mellan avfarterna. Det är längden i minuter som jag bryr mig om. Och om man då går in tidigare till höger så finns det mer "vingelmarginal". Om en bil vägrar släppa så har du andra möjligheter än om du står still ända längst framme vid hindret.

För övrigt så är den där svenska idén om att stå i kö jävligt effektiv och rättvis. Men det börjar väl försvinna det med...

Och ja, det blir dålig stämning oavsett vad du eller jag säger och tycker. Det är väl inte jag som orsakar dålig stämning? Det bara är så. Fungerar kanske lite bättre i Stockholm men ute i landet är det fan hopplöst. Många pendlare här i Uppsala som vittnat om hur det fungerar i Stockholm men inte i Uppsala.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
* De som genar genom cirkulationsplatser när de har bilar i filen innanför sig.
* Folk som kastar sig ut från påfartssträckan även då det är bilar i filerna utanför.
* Folk som svänger in precis framför en när de kör om trots att det finns en km dubbelfil kvar.
* Folk som saktar in alldeles för långt innan fartkameror och även ligger 20 km/h under gällande hastighet förbi dem.
* Folk som inte saktar in vid möte på grusväg.
* Folk som har väldigt varierande gasfot. Det blir i princip omöjligt att ligga bakom med farthållare eftersom de rätt som det är åker långsamt.
* Folk som tror att de har företräde vid vänstersväng i korsning när jag står mittemot och ska rakt fram eller höger.
Med mera, med mera...

///BMW - Was sonst!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kom på en till grej jag stör mig på häromdagen: lobotomerade rikspuckon som kör med tonade sidorutor fram. Finns inte en chans att man kan få någon som helst ögonkontakt i olika trafiksituationer.

/Masten
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Efter att ha följt tråden måste jag nog tillägga att jag stör mig på er som verkar lägga ofantligt mycket energi på att irritera er på andra människor i trafiken, istället för att bara konstatera att ni är mycket bättre förare än alla andra och således anpassa er körning och ha överseende med att alla inte kör lika bra som ni!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.