AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
16.325

Saker i trafiken som stör mig.

Sida 3 av 8
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Kameraskåp 80 km/h, men ändå ligger folk 10-15 km under gällande ??

Åå, vad duktig jag är .... man får kanske ett samtal från polisen , och en guldstjärna?? Kanske kaffe och kaka.... IDIOTER

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För min egen del bottnar irritationen delvis i att förare beter sig så tanklöst och oengagerat i trafiken, vilket drabbar andra. Det kan naturligtvis finnas flera förklaringar till att människor ligger och kör 80 km/h med släp i mittfilen på trefilig motorväg, men en av de vanligaste tror jag är att de helt enkelt inte reflekterar över sin egen körning. Eftersom vi är flera som delar ett vägutrymme så orsakar tanklösheten problem för andra.
Det är samma med de saker jag tog upp i trådens andra inlägg. Om folk använde huvudet de är utrustade med skulle trafiken fungera bättre.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nockenwelle: Håller med dig.. Många människor är dock inte utrustade med huvud, eller i alla fall inget innehåll. Det visar sig i både i trafiken och i allt annat i samhället.

Jag avskyr folk som prejar sig ut från vänsterfilen i rondeller, trots att man inte får svänga ur. Kör 60-70 km/h på 90-väg helt utan anledning. Blockerar vänsterfilen. Inte rappar på när det slår om till grönt. Svänger ut fast de ser att det kommer andra fordon och sedan inte gasar på det minsta.

Som motorcyklist (och bilförare) få jag dessutom allt för ofta bromsa för att folks svänger ut framför.

Allt ovanstående är tyvärr allt för vanligt där jag bor. Upplever att det är betydligt vanligare än på många andra ställen.

MVH Christofer
Jag stör mig på att att SUV ägare verkar tro att dom är några uber människor och kör som idioter i trafiken.
Sen undrar jag vad det beror på att Audi förare verkar köra fortast. Noterar också att jag ganska ofta blir omkörd av 520d och 320d... Kan det vara så enkelt att Audi är störst på tjänstebilsmarknaden..?
Har läst det på flera forum att fler har noterat samma sak om det här med Audi.

Till sist givetvis klassikern folk som inte törs hålla gällande hastighet på motorväg, grymt irriterande.
Stör mig på visa kameraskåp som inte talar om gällande hastighet.
Och denne djungel av fartskyltar.
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Bliver sindsyg på dom som inte fatter hur "Blixtlåsprincipen" fungere... värst är dom som medvetet blokere yttre filen, typ 1 km innan 2 vägbanor blir till en... wth??
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
stormdk - i Sverige motarbetas aktivt alla försök till att följa blixtlåsprincipen. Istället skall man snällt lägga sig bakom i en fil, gärna kilometer före hindret i fråga, och skapa en lååååååång kö. Bara gilla läget.

----
BMW CS/SC #6212
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Härlig tråd detta. Folk som parkerar i vänsterfil blir trötta på den som ligger för nära bakom när dom kör om i 111 km/h på 110 väg(eller 71 på 70), om dom sedan ligger kvar till vänster och blir omkörda till höger, ja då är man en jävla idiot som inte visar hänsyn för man kör om till höger...

Humor.

Men det är kanske svårt att få upp dagens miljöbilar i sådana hastigheter.
Då var det dags igen. Samma resa, samma fenomen.

~ Vänsterfilsglidare - jävla idioter.
~ Folk som bara slänger sig ut i vänsterfil från högerfil utan att se om utrymme finns - jävla idioter.
~ PICKUPER!!!!!! Är Orust/Tjörn/Stenungsund något jävla vattenhål för rednecks som älskar fyra meter höga pickuper med traktordäck och som vid köp av densamma pickup fick med en fullständig avsaknad av trafikvett?

Åh, mitt blodtryck.....
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Länk

Dem röda är BMW

Det som stör mig

Folk som fiskör i vänsterfilen.
Folk som bara gasar upp i 80 på acceleration sträckan.
Folk som bromsar ner till 80 innan de kör på avfarten.
Folk som som inte kan bedöma andra bilars hastigheter.
Folk som är tveksamma i trafiken.

listan kan göras lång.
Verdi
Jag hatar när folk vinglar över hela vägen för att hitta bästa spåret (eller vad fan de nu håller på med) i kurvor på vanlig väg. Det är livsfarligt. Särskilt vid möte i skarpa/blinda kurvor.

HÅLL ER PÅ ER SIDA VÄGEN!!!!! :)
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
MEMIL....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Häromdagen råkade jag ut för en intressant händelse när jag passerar Solvalla på den tvåfiliga vägen. Jag ligger i vänsterfil och kör 80 km/h (70 lagliga fart) och kommer ikapp en minibuss som kör ca 65-70km/h. Några hundra meter framför den minibussen ligger en kranbil som ser ut att köra 45km/h. Jag värderar det till att minibussen framför mig kommer komma ikapp kranbilen innan jag passerar, så jag förväntar mig att den kommer gå ut i filen framför mig, men ändrar inte mitt tempo. Minibussen framför kommer ikapp kranbilen och slår först på blinkers, ser mig (som nu är hyfsat nära) och ändrar sig. Jag fortsätter i samma tempo och minibussen tvingas därmed bromsa eftersom den inte kan köra om när jag redan påbörjat en omkörning, samt inte vill köra in i kranbilen. Då hör jag en lång irriterad tutning i samband med att jag passerar.

Minibussen tyckte uppenbarligen att jag skulle slagit av på tempo, släppt in den i vänsterfilen så att den kunde köra obehindrat förbi. Trots att den hade all tid i världen att gå ut i vänsterfil om den flyttat sig lite före den var uppe i kranbilens bak. Jag förstår inte hur den kunde bli sur på mig, är det ett hinder i minibussens fil så får den byta fil i tid eller bromsa. Men att förutsätta att alla andra ska anpassa sig till denna småbarnsförälder känns väldigt egocentriskt i min värld.

Det är nog svårt för vissa att inse att de inte har ensamrätt till vägarna, utan att det finns andra människor att ta hänsyn till. Men att försätta sig själv i en dålig sits och sedan kosta sig på att tuta på sina medbilister...
Ha
103
Hansi
F11 530xd IE -16
Grelle,
Ja, eller så kan man kanske tycka att du, som förutsåg hela situationen (men ändå höll på din "rätt"), och dessutom körde för fort, borta ha ökat farten ännu mer så att du hann om innan det var dags för minibussen att byta fil - alt sänkt farten bara en gnutta så att minibussen kunde passera i lugn och ro och laglig fart, så kunde du sedan öka till 80 igen.
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Håller med Grelle.
Råkar ofta ut för sådana här situationer med folk som inte själva i god tid kan planera sin körning utan helt och hållet tycker att alla andra ska anpassa sig efter dem.
Tror att det mest beror på att de är oengagerade i trafiken. De tänker på helt andra saker tills något händer...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En sak som jag stör mig så jäkla mycket på är att en del anser att blinkers är någon slags laserstråle som automatiskt ska klyva trafiken och ge plats för dem. Alltså att sätta på blinkers och byta fil i samma sekund och bli förbannad på att jag som låg i den filen inte bara går upp i rök. Nu pratar jag alltså om tät Stockholmstrafik där man mer eller mindre sitter fast i sin plats och det inte finns utrymme att varken gasa eller bromsa.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hansi, det hade jag kunnat gjort. Men varför? Det innebär en farlig situation som jag skulle provocerat fram om jag faktiskt ökat farten och sedan byter minibussen fil. Att sänka farten en gnutta handlar det inte om när någon vill tvärkasta sig ut, när du är 10-15 meter bakom. Det är en tvärnit vi pratar om och hade återigen kunnat resultera i att jag tvingar fram en situation p.g.a. orationellt agerande.

Poängen med vänsterfilen är ju dessutom att snabbare bilar ska få passera och varför ska minibussens behov gå före andras? Hade den gått ut i tid hade jag tvingats att sakta ned och gjort det utan att tuta. Men att inte planera sin körning och sedan vara sur att andra inte planerar åt dem? Nä, lite eget ansvar tack.

Andreas, detta var nog en sådan person. "Såg du inte att jag blinkade? Då ska du flytta dig från min väg!"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter som samma typ av personer ja.

Exceptionellt rövhålsaktigt blir det om de försöker sig på en sådan manöver i stillastående trafik, vilket leder till att de blockerar BÅDA filerna eftersom de inte kommer in i den nya filen eller kan lämna den gamla. Jävla nötter!

-------
//Lövet
När omkörd bil måste plötsligt öka hastigheten när man kör om.

Av någon anledningen hönde detta mig så gott som dagligen när jag tog Porschen till jobbet. Framförallt i Danmark av bilar som skulle klassats som handikappfordon i Sverige. Eller av en storsvensk tjänsteman med Tommy Sandelinfrisyr som kvitterat ut en ny XC90 T8 som väger tre ton.

Vad driver dem??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.