|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
Transocean |
Pojkar pojkar, vilket i-landsproblem ni har !!!! Härmed bjuder jag er alla in till regniga Oslo för att själv testa hur det är att köra bil i bilismens sista u-land :-) Några höjdpunkter som ni kommer att uppleva : Vänstertrafik på motorvägen Pakistanska medtrafikanter Cykelvägar på vägbanan, bägge sidor, cykling åt bägge håll på bägge sidor Alla bilar säljs utan vänsterblinker. Tunnelförbättringar som tar 5-6 år s k "Fletting"....d v s att två filar går ihop . kilometerlånga köer på högra fil, två bilar på vänstra fil, risk för en " slåsskamp" Det var bara några av mina highlights |
|
Vad säger ni om idioterna som dubbelparkerar, står på stoppförbud, blockar en hel fil osv. Sen slår man på varningsblinkers och då är det automatiskt ok, och man blir tydligen osynlig för lapplisorna. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jag har två stora irritationsmoment, dels bilister som struntar i blinkers, även om det inte finns någon annan bil i närheten så kan det finnas gående eller cyklister som hade uppskattat en tydlig indikering vart bilen är på väg. Det andra är bilister som struntar i att anpassa hastigheten vid gångfartsområden. Bor själv i ett sånt område och här kör många bilar i 40-50 km/h, har du så bråttom, använd då en alternativ väg! |
|
|
Märklig hastighetsanpassning är ett irritationsmoment. Jag åker varje dag på en väg (Norbyvägen för er som bor i Uppsala) som huvudsakligen är skyltad 50 km/h, men vissa sträckor är nedsatta till 30 km/h på grund av skolor/förskolor m m. Det är rimliga hastighetsbegränsningar, givet den standard vägen har. Märkligt nog finns det förare som tycker det är lagom att köra 40 km/h överallt, som om dom kunde få 10 km/h tillgodo genom att köra för sakta där det är 50 km/h, vilket skulle kunna "kvittas" mot att de kör 10 km/h för fort förbi t ex en skola. Jag har lite svårt att förstå logiken bakom sådan hastighetsanpassning. |
|
|
"@Sverige, är du en sådan vänsterfilsparkerare :). Jag gör ju inte så om du har bilar framför men man måste ju kolla i backspegeln, vänsterfilen är en omkörningsfil." Slippy, gör aldrig mer det, någonsin! Det är så dålig stil, så egoistiskt - jag är viktigast, alla andra ska bara flytta sej för jag ska fram först. Det bryter så totalt mot grundregeln i trafiken om att visa hänsyn, omsorg och varsamhet. Länk Länk Håll avståndet eller gå. (Och nej, parkerar inte i vänsterfilen.) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Vill du få mig att sluta, ligg till höger, jättelätt :). | |
|
Slippy skriver bla "vänsterfilen är en omkörningsfil" Då blir ju frågan: Varför ligger du där? |
|
|
Intressant tråd. Trafiken blir ju inte ett dugg bättre att vi åker runt och hatar varandra oavsett antal misstag andra gör. Igår på väg hem blev jag omkörd av en Ferrari 355 på 70-väg. Han kastade sig ut och drog fullt! MEN han avvaktade fri sikt, blinkade först och tryckte sedan gasen i botten! Detta upprepade han en gång till innan vi kom in i samhället där han puttrade 45 km/h på 50-vägen med kass sikt och barn överallt, till skillnad från idioterna som kör 69km/h på nyss nämnda raka och sedan 55km/h och pillar med mobilen där det är fullt med folk och dålig sikt. Jag stör mig alltså på dubbelmoral-trafikanter, som klagar på att någon kör 75 km/h på en öde 70-väg men sedan sitter dom själva och kör för fort på 30 och 50 sträckor UTAN att ha uppsikt. Enligt mina fördomar är det också dessa dubbelmoral-trafikanter som understyr ut i diket på vintern när första snön kommer. :) |
|
|
Anders007; ...för att han kanske tillhör kategori #3 i min tidigare generalisering? ;) |
|
| Ogillar de som kör 70 på 100 sträckor på 2+1 vägar. Men finns inget att göra åt det. | |
|
Det jag retar mig mest på är då jag kör med farthållaren i lagliga 110 km/h enligt navigatorn i höger körfält på motorväg. Sedan kommer det någon som tycker jag kör för sakta och segar sig om i 111 km/h för att sedan i nästa moment nästan preja mig av vägen för det råkade komma ikapp någon som hade bråttom i vänterfilen. Kör om ordentligt med god fart om du ändå skall köra för fort och se till att det finns marginaler. Dessutom har denna notoriska fortkörare med 111 km/h legat en lång stund i vänterfilen innan hen kommer i kapp mig. Är det så himla svårt att byta körfält vid behov och låta bli att hindra andra bilister? Jag själv drar på ordentligt i vänsterfil med rejäla marginaler för att inte vara i vägen onödigt länge. Visst det går för fort men minskar troligen irritationen hos övriga bilister. Om de nu inte retar sig på min höga fart. Det är mycket sällan jag retar mig på dem som kör rejält för fort. De kör oftast mycket tydligt och jag kan planera min egen körning på ett bra sätt. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
I Sthlm har många en förmåga att de ska ligga 10km/h under gällande hastighet, korkade nyinflyttade 08:or. Än värre alla idioter som ska slaviskt lyda under 40km/h gränsen där det var 50km/h tidigare. |
|
|
+1 på den Waterlily. Men detta beteende får man oftast erfara utan att en tredje bil kommer ifatt. Jag vill INTE ha stenskott så då blir det till att bromsa eller snabbt byta till högerfilen. |
|
|
Waterlilly: 73an söderut är ett typexempel. Det blir 110 km/h redan i Skogås men ändå ligger folk kvar i 90 km/h i flera kilometer - givetvis i mittfilen. ------- //Lövet |
|
|
Jag stör mig på mig själv, när jag inte vågar köra om. När däcken inte släpper vid fullgas. |
|
|
Själv är jag så avgrundsdjupt irriterad på att vi la om till högertrafik. Nästa år den 3/9 är det 50-årsjubileum av debaclet. Då tar jag med min Trabant till England i ren protest. Jonas Sjöstedt hälsar att han också är fruktansvärt arg och tänker följa med. Min Trabant släpper inte heller vid fullgas. Men det har jag kommit över nu. |
|
|
Det mesta är väl nämnt, men jag stör mig oerhört på de som inte gasar upp på motorvägspåfarten. Kan bli riktigt farligt. Jag må vara fördomsfull, men om det är något knas i trafiken så är det 9 gånger av 10 en kvinna bakom ratten. De åker oftast bil, kör inte. Vill ni detaljstudera detta fenomen, kolla vilka som fastnar bakom lastbilar på motorvägen. Stör mig även vidrigt mycket på folk som inte använder backspegeln. Har en fin grusväg sista 5 km fram till huset, där det är 70. Ibland hamnar jag bakom någon som tycker att 30-40 är en lagom hastighet, och det kan man för all del tycka, men varför inte kolla i spegeln och släppa förbi? Kärringar till 100%. |
|
|
Slippy, har du inte förstått nånting? Det handlar inte om mej, det handlar om alla medtrafikanter. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag håller med marin849 "Trafiken blir ju inte ett dugg bättre att vi åker runt och hatar varandra oavsett antal misstag andra gör." Men likt förbannat blir jag ilsken över över alla mittfilsåkare. Det är en dödssynd att ligga och småprutta i mittfilen. |
|
|
håller med JB alla andra är mot-trafikanter! men det som retar mig mest är vid rödljus. man står och väntar på grönt och när det blir GRÖNT ska man lägga i växel , lägga ner telefonen, smyga iväg typ... aahhrgh.. KÖR för f.n.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.