|
|
|
|---|---|
|
Hej Idag betedde sig bilen, 523i -99, konstigt. Fösta dagen med frost på rutorna och bilen fick gå på tomgång ett tag efter att ha startat utan problem. Sen kom inte bilen längre än några hundra meter när ljuset började att falna, radion la av. Sen dog motorn och inget fungerade. Många elförbrukare var inkopplade och det hade varit kallt under natten så ett dåligt batteri var gissningen då. Bilen knuffades åt sidan och resan till jobbet fick fixas på annat sätt. Under kvällen skulle bilen startas med startkablar från en annan bil men det enda som hände var att det klickade kraftigt vid motorn. Något startrelä eller liknande. Ljuset flackade till men inget annat hände. När startkablarna var bortkopplade gick det inte ensa att öppna bakluckan. Bilen bogserades några hundra meter för att ställas på laddning. För att kolla batteriet krävdes ett separat batteri kopplat med startkablar så bakluckan kunde öppnas. När väl bakluckan var öppen mättes spänningen till knappt 12 volt på batteriet. När vi skulle mäta spänningen vid ett startförsök så startade motorn hur fint som helst. Efter att ha stängt av motorn funkade all el som den skulle. Vad är det som kan ha varit fel. Jag kan tillägga att innan det separata batteriet kopplades till den sista gången för att kunna öppna bakluckan gjordes ett mycket kort "duttande" med klämmorna från bilen för att se om det fanns något kvar i batteriet. Det gnistrade till som om det var bra kraft i batteriet. Kan den kortslutningen ha rättat till något fel någonstans. Hälsningar Anders | |
|
Ett dåligt inkopplat batteri kan "bromsa" hjälpstarten beroende på ev fel på batteriet. Blir det stora/skarpa gnistor vid inkoppling av hjälpbatteri är den behövande i mycket underläge. Köp gärna ett gelbatteri som håller en jämnare spänning längre än vanliga syrade. Kan vara läge nu innan vintern. Mvh Jonas B |
|
|
Det var inte när jag kopplade in hjälpbatteriet som det gnistrade utan när klämmorna på startkablarna kom i kontakt med varandra och kortslöt batteriet. Jag vet, inte lämpligt att göra men skedde av misstag. När hjälpbatteriet kopplades in uppstod ingen gnista. Sen startade motorn utan hjälpbatteri när jag skulle mäta batterispänning på startbelastat batteri. Därefter funkade allt perfekt. Kan den lilla kortslutningen ha "lagat" något elfel. En sprucken lödning eller liknande. Innan kortslutningen gick det inte ens att öppna bakluckan utan hjälpbatteri. Värsta sortens fel är de som lagar sig själv för man vet inte om lagningen är permanent eller om felet kommer tillbaka när det är som sämst läge. |
|
|
Kolla alla grövre matningskablar och jordflätan mellan kaross och motorblock så att inget är ärgat eller sitter löst. |
|
|
Mät batteriets vilospänning (obelastat under ett dygn helst innan mätning) så märker du snabbt om batteriet är dåligt laddat. Tror inte att kortisen har "lagat" något, möjligen att den brände bort oxid eller något på anslutningen till polerna. Men även det låter långsökt. Kan varit så enkelt att du ruckade anslutningarna lite när du anslöt startkablarna och då fick kontakt. Men jag tippar ändå på att det är batteriet och/eller generatorn som är knas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.