AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.035

Sänka dimljus e90

al
60
alyzzer
Miata Nb
Golf 7-1,4 tsi
Hej!
Idag fick jag en riktigt seg 2a på besiktningen, Vänster dimljus stod för högt upp. Så jag vänder mig till er för jag kan inte klura ut hur man ställer in det :s bilen i fråga är en e90!
MVH Vincent
Intill dimljus finns det hål där du kan stoppa in en skruvmejsel för att ändra höjdinställningen.
al
60
alyzzer
Miata Nb
Golf 7-1,4 tsi
Okej, tittade och såg ett hål men ville dubbelkolla. Hur vet man att de är rätt inställda då? :s
Parkera bilen en meter från en vägg och mät avståndet från mitten av dimljuset till marken (h). Justera sedan dimljus så att ljusbilden är 2cm under mittlinjen på dimljuset (h - 2cm från marken).
al
60
alyzzer
Miata Nb
Golf 7-1,4 tsi
Nu skruvade jag lite på dem. får se hur går imorgon. Tack för hjälpen
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag anser att inställning bäst utförs hos den som gett anmärkningen. Den bör veta hur de skall vara inställda och har utrustning korrekt utrustning för ändamålet.
Dimljus ska lysa 1 grad under horisontalplanet, vilket på 1m från en vägg blir 2cm. Min föreslagna metod fungerar alldeles utmärkt för att justera in dimljusen. Har själv använt mig utav den för just dimljus. Halvljuset däremot ska enbart justeras utav en som har rätt utrustning då ljusbilden, utöver en korrekt höjdinställning, även måste vara korrekt justerad i sidled.

Det besiktningsföretag som get anmärkning har ingen skyldighet att låta ägaren skruva på höjdinställning för strålkastarna (dimljus, etc.) under själva besiktningen. De kan om de vill neka ägaren och i samband med det ge en 2:a eftersom att bilen ska vara felfria vid ankomst för att kunna bli godkänd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.