|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Grattis! Nokian är Soooo Yesterday |
|
Hakka 8, jätte nöjd med dom. Köpte även Hakka 8 till min stadsbil, A1'an, kändes inte lika bra som på 5 serien. Lite svampig faktisk. Körde 19" Hakka R dubbfria nordiska på S5'an jag hade, mycket nöjd faktisk. Crille |
|
|
Då har man monterat och kört med årets vinterdäck: Star Performer SPTS AS 235/35 R19 91V XL (GAN) Antal: 4 Pris per st netto: 883.20 SEK (1104.00 SEK brutto) s.k. kontinentala helårsdäck. Körde in dem "ordentligt". På en parkering. Hittills: Torrt, vått, asfalt, Temp-intervall +10C till +4C. Betyg: en rungande 3 av 5. Funkar bra. Mjukare än Conti, lite bekvämare och tystare, men sidostabilitet lite sämre, såklart. Sladdar lättare med bakvagnen. Återstår vinter-test. Om det blir någon vinter alls i Göteborg i år. |
|
|
Funderar på att byta ut mina Michelin Xin mot Nokian eller Conti. Michelin hamnar så dåligt till numera i alla däckstester för dubb. Deras senaste genidrag att kraftigt minska antal dubb inger inget förtroende även om jag har varit nöjd under mina 11 år med Michelin. |
|
|
Blev Nokia R2, storlek 225*40*18 på min E92. mvh Jens |
|
|
Hankook iPike RS på M5:an.(235/45-17). Hakka 8 på 520 vagnen( 205/65-15)och Hakka 5 har jag på 523:an i dimension 195/65-15.. Mvh Janne. |
|
|
Nästa år blir det nog dubbfritt på passaten, dånar ju så man blir irriterad.(nordfrost 5) Kör hakka R dubbfria på audin och det funkar fint! Eller är det nordfrost som väsnas så förskräckligt? |
|
|
Kör med NF5 på E39:an (blir nog nya däck nästa år pga. de börjar bli lite slitna) och de upplever jag inte som bullriga, men jag tror att E39:an är rätt välisolerad mot däckbuller... Dimensionen jag kör är 225/55-16, så de är inte speciellt smala, kanske lite för breda egentligen för att vara optimala som vinterdäck - men de är stabila och fina på barmark och blöta vägar och is, på snö upplever jag att bredden gör att de ibland "lägger sig ovanpå snön" i stället för att gräva ner sig till "optimalt fäste". Ett däck som jag däremot upplevt som riktigt bullrigt är GY Arctic Ice - dubbat med grovt mönster: bra vinterföre men väldigt bullrigt! Har sådana på santa fe:n och i kombination med att den bilen är dåligt ljudisolerad, blir det ibland plågsamt bullrigt! Bra grepp på både barmark och vinterföre, men bullrigt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Länk Tror jag kommer att testa detta däck nästa vinter. Beställer man i maj/juni så har dom säkert sänkt priset också :-) Mönstret ser i alla fall bra ut med tanke på dränering. Vad tror ni? |
|
Hur mönstret ser ut spelar ingen roll. Jag har General Altimaxx (som har samma mönster som nåt Goodyear tydligen) men det hjälper inte. Det är ren skit. Och då är det ett _dyrare_ däck än det du tittar på... På andra bilen sitter Hakka7. Skillnaden är monumental. ------- //Lövet |
|
| Med tankepå allt skräp som säljs så funderar man på om det egentligen finns några regler för vad som krävs för att ett däck ska klassas som ett vinterdäck? Eller kan en tillverkare stämpla in M+S på vilket däck som helst? | |
Transocean |
Jag vet att det handlar om ett s k "skitdäck". Jag växte upp i Finland och där var det endast Nokian som gällde. I dag skulle jag aldrig välja Nokian. Testat Yokohama friktion, Nankang med dubb, Hankook med dubb och just nu sitter det Nexen dubbfria på 320:n. Dessa asiater har varit överaskande bra måste jag säga. Märker ingen skillnad mellan Nexen Winguard och Nokian R. Gillar egentligen dubbfritt bäst, men dom har ett problem och det har med dränering att göra. Är motorvägen oplogad flyter dom gärna mens ett dubbdäck med grov mönster säger "äntligen skitväder"! En sak till, ett billigare dubbdäck slår det bästa dubbfria från Nokian med hästlängder på is. Det enda som jag är rädd för är att Kinadäcken är orunda....då går dom bort direkt |
| Nu har jag kört någon månad på mina R2, brukar jämföra med hakka 5 som sitter på en av bilarna vi har på jobbet och fystjärten va dåligt grepp dessa 4 år gammla dubbdäcken har! Blir ju mörkrädd när man byter bil och halkar runt i arbetsbilen! | |
| Tråkigt nog fick vi fel däck med oss när vi köpte vår begagnade bil, så när det var dags att ta på vinterdäcken slutade det med att vi fick köpa helt nya däck... Så segt... | |
|
Välkommen! Otur. Vad blev det för däck? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Groggyfroggy vad har du att säga om helårsdäcken efter några år? Hur känns dom på sommaren/vintern? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.