|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag försöker mig på ett seriöst inlägg: Seriösa däcktester visar att dubbdäcken är bättre nästan på allt, oavsett is eller asfalt. Om man prioriterar säkerhetsaspekten erbjuder dubbdäcken den bästa kompromissen, nästan alltid och nästan oavsett var i landet man bor. Tex på våt asfalt (ett rätt så vanligt väglag på vintern) så bromsar dubbdäcken alltid mycket bättre in de dubbfria. Dubbdäcken har bättre grepp på våt asfalt och sätter lägre varvtider runt en handlingbana. Det är nog självklart för oss alla att på is är dubbdäcken överlägsna när det gäller såväl broms som acc. Även om det är relativt sällan som det råder blankis så är det vid dessa tillfällen man kan råka som mest illa ut om man har dåligt grepp. Och det räcker väl med att det händer en enda gång... Men det överraskar mig lite att det finns några nordiska dubbfria som i handlingbanan på is faktiskt har så bra sidogrepp att de sätter bättre varvtider än de dubbade däcken. Vid bromsning (och acc) på is är dock dubbdäcken återigen överlägsna. Jag har beställt dubbdäck Conti Icecontact 2 och har medvetet valt ett smalare däck med högre profil; 225/50-18. (Att jämföra med mina sommardäck: 245/35-20 och 285/30-20) Jag väljer alltså medvetet att prioritera helt olika egenskaper sommar/vinter... |
|
| PS: Jag väljer riktiga däck (inte rft) | |
|
Jag har haft dubbfria vinterdäck på mina senaste bilar och kan inte påstå att jag saknat dubbarna. Jag har provat både centraleuropeiska och nordiska dubbfria vinterdäck. Båda varianterna har sina för- och nackdelar. Min erfarenhet är att de centraleuropeiska däcken fungerar överlägset bäst på våta vägbanor, vilket det huvudsakligen är där jag bor och arbetar, men de nordiska däcken väger upp med bättre fäste när det råder vinterväglag. Att välja däck skulle jag vilja påstå är högst individuellt. Att dumförklara en person baserat på vilket vinterdäck denne väljer, vilket tyvärr ofta förekommer, tycker jag är mycket löjligt. Var och en får välja vad de vill. Den typ utav däck som är bäst för en person behöver inte vara de bästa för en annan. |
|
|
Funderar åxå på att köpa friktionsdäck till min e92. Körde en volvo s60 med nokia r2 men den var ruggigt svajig(fel däcktryck??) och ostadigt, inget jag skulle vilja ha till min bil. Skulle möjligen Nokia wr d4 kunna va ett alternativ även om det är europeisk modell.... mvh jens |
|
| Samma Hakka R2 RFT som jag fick med när jag köpte bilen. Har funkat fint hittills, inklusive en fjällresa på vintriga vägar. | |
| Jag hade nordiska hakka R på förra bilen, tyckte de vasr alldeles för mjuka och svampiga för min smak (215/50 R17). Nu har jag Dunlop SP Winter Sport 4D ROF - känns betydligt stabilare. | |
|
@JensMattsson Nordiska Dubbfria är livsfarliga över 7-8 grader. Då blir känslan som du säger, dvs svajigt och det känns som att man har tvättsvampar till däck. Högt däcktryck 2.6 BAR eller högre brukar göra att vingligheten minskar. |
|
|
Lite förvånande att så många väljer dubbfria/friktionsdäck och därmed också väljer att acceptera svampiga/svajiga egenskaper på asfalt, inklusive dåliga bromsegenskaper på asfalt. Om man väljer bra dubbdäck så slipper man detta och får klart mycket bättre egenskaper på asfalt, även vid lite varmare temperaturer och framförallt på våt asfalt. För att slippa de nordiska friktionsdäckens svampiga/svajiga egenskaper på asfalt och vid varmare temperaturer så väljer då vissa ett europeiskt friktionsdäck och väljer då medvetet att acceptera rent livsfarliga vinteregenskaper. Som sagt lite förvånande... Är det bara för att odla myten att man (av en eller orsak..?) "måste" åka dubbfritt? Vilka faktiska argument finns det för att åka dubbfritt? Lägre ljudnivå? Dubbförbud på en specifik gata? Det är exempel på faktiska argument, men finns flera exempel faktiska argument som gör att man medvetet väljer däck med sämre egenskaper? ("-Jag klarade mig i vart fall förra vintern med dubbfria däck..." är för mig inte exempel på ett faktiskt argument för att välja däck med sämre egenskaper.) |
|
|
Fårvånande? Skulle ett bra dubbdäck ha bättre bromsegenskaper på asfalt än ett bra europeiskt friktionsdäck? Det låter inte speciellt troligt. Jag väljer europeiskt friktionsdäck beror på att jag bor i södra Sverige, och enbart kör på större vägar som i pincip alltid är torra eller våta. I senaste TV får Conti TS 860 bromsbetyg 9 och 10 på våt respektive torr asfalt. Bästa dubbade får 7 respektive 6 i bromsbetyg. Att jag skulle valt ett däck med "livsfarliga vinteregenskaper" är taget ur luften. |
|
|
Funderar mer och mer på Nokia wr d4, har tyvärr inte sett nåt "nordiskt" test på dessa ännu. Just våt och bromsegenskaperna verkar riktigt slappa på Nokia r2, inget jag är sugen på... mvh jens |
|
|
tsint; förlåt om jag trampade på en öm tå, det var inte meningen. Jag har inte sagt att någon har fel och jag har inte kritiserat någon. Min mening var bara att fråga dig och andra om vilka sakliga argument som ligger till grund för valet. Du får mycket gärna berätta om dina sakliga argument. Jag påstår, och det är belagt i flera däcktester, att de bästa nordiska dubbdäcken faktiskt har bättre egenskaper på våt asfalt än vad nordiska friktionsdäck har. Jag påstår att i nordiska vinterförhållanden (i de förhållanden som oftast och i allmänhet råder i genomsnitt) så har europeiska friktionsdäck (i de förhållanden som oftast och i allmänhet råder i genomsnitt...) egenskaper som kan vara livsfarligt mycket sämre än dubbdäck. Även den stora skillnaden är belagd i väldigt många (alla?) seriösa däcktester. Kolla gärna hur många meter det skiljer i bromsförmåga på snö/is. Jag anser att detta kan utläsas i TV som du hänvisar till och att det ännu tydligare kan utläsas av AMS mera omfattande tester. Men jag kan absolut hålla med om att det i undantagsfall kan råda andra omständigheter. Därför är jag öppen och efterfrågar sakliga argument. Själv tycker jag att ALLA däck bromsar mycket bättre på asfalt än vad något däck gör på is och snö. Skillnaderna mellan olika kvalitetsdäck är relativt betydligt mindre vid bromsning på asfalt än vad de är på is och snö. Kolla gärna hur få meter det skiljer i bromsförmåga på våt asfalt. Ett bra dubbdäck har oerhört mycket bättre bromsförmåga på is/snö vid nollgradig eller kallare väderlek än vad ett europeiskt friktionsdäck har. Skillnaden i säkerhet är stor! Jag prioriterar den säkerheten, alltså även om det skulle vara vinterförhållanden vid relativt få tillfällen, och jag är alltså förvånad att så många väljer bortse från detta. Jag anser alltså att bra dubbdäck ur säkerhetssynpunkt har helt ok grepp på asfalt. Men jag anser att europeiska friktionsdäck ur säkerhetssynpunkt har riktigt dåliga egenskaper under nordiska vinterförhållanden. Däremot är det självklart, även för mig, att alla däck bromsar bättre på asfalt än vad något däck kan göra på is/snö... Jag redovisar alltså min egen uppfattning och jag försöker redovisa mina sakliga argument. Men jag menar inte att förarga någon som har en annan uppfattning, särskilt inte om den backas upp av sakliga argument. |
|
|
Lyckades inte få in bild här men i testet från tekninens värld om man jämför Hakka8 med goodyear ultragrip2 (friktion) så vinner goodyear samtliga grenar förutom broms på is 20 poäng mot 14 poäng. Vögegenskap på is 20 resp 16 poäng, samt älgtest 6 poäng mot 4 för goodyear, inte såå stor skillnad i just det testet... mvh jensa |
|
|
Iofs ett rätt gammalt test av begagnade vinterdäck, men är det lika stor skillnad nu som då, så är det ngt att tänka på vid sådana här diskussioner.... 😉 Testen i tidningarna görs väl på nya inkörda däck och inte åker vi runt med sådana däck på våra bilar hela tiden... de slits och åldras ju... /Kent |
|
|
Länken...... Länk /Kent |
|
|
@Ulf530, nejdå, du trampar inte på några ömma tår. Mina sakliga argument är att 99% av vinterhalvåret så kör jag på torra/våta vägar - och då vill jag ha det bästa däcket för min körning. Och jag pendlar inte med min bil, är det snöstorm så använder jag inte bilen - hade även gällt om jag haft dubbdäck. |
|
Transocean |
Det att smutskasta nordiska friktionsdäck är ungefär lika dumt som att påstå att ett barn som precis lärt att gå borde aldrig få lära sig att åka skridsko då barnet då i värsta fall kan snubbla å skada sig. Att dom nordiska är svajigare än de europeiska eller dubbdäcken är väl klart, det gäller att anpassa hur man styr bilen. Varit på tyska Autobahn säkert 20 gånger med nordiska vinterdäck utan några som helst problem vid +10-15 grader, 240 är inga problem med ett nordiskt däck. Vill man däremot köra aggressivt med "älgtester och dylikt" bör man överväga något stabilare däck. |
| Blir Hakka R2 i år. Första gången med dubbfritt. Tidigare Hakka 7. Bor i Sthlm. | |
| Hakka 8, byter från dubbfria | |
| Beställde Hankook W429 Ipike Dubb första gången jag provar annat än Nokain, Ska bli intressant då Hankook ska vara riktigt bra den med. | |
| Jag beställde Hakka 8:or men fick av misstag Hankook IPike RS, så jag ska också prova :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.