|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Besiktigade bilen och fick nedslag på att handbromsen tar för lite.. Är inte så kunnig själv så jag vänder mig hit och ber om lite tips och råd. Kan jag spänna handbromsen själv? Hur gör jag? Tips? Ha det bra, tack för svar på förhand! :) | |
|
Det ser rätt så enkelt ut här. Men tyckte inte jag såg till justerskruven när jag kollade på min. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Det är lite svårt att se med fälgen på sådär. Mina erfarenheter är att man brukar behöva ta bort hjulet. Men då är det svårarare att avgöra hur hårt man ska spänna, för man kan inte snurra det ordentligt med rätt kraft. Den justerskruven brukar också vara rejält rostig o trist. Från att ha tagit isär och bytt/renoverat handbroms på två E46 (02' och 04') så vet jag att man kan behöva smörja upp dem. Just justerskruvarna är ganska dyra på BMW av någon anledning, så jag rengjorde och smorde upp mina befintliga (men bytte spännfjädrar, bromsskyddsplåtar och handbromsbelägg) Väldigt lätt att missa justerskruvarna så snurra hjulet sakta för att se dem genom hålet. /Anders |
|
Om den inte är alltför dålig kan du spänna på följande sätt: Kör sakta framåt samtidigt som du drar i handbromsen, pumpar försiktigt, så märker du ganska omgående om den tar tidigare dvs färre hack. Mvh |
|
| Tack för alla svar, ska kolla på bilen imorgon! :) | |
| Det går att justera enligt metoden som visas på you tube . Efter flera års lätt justering genom att man kör bilen sakta fram eller bakåt och drar handbromsen samtidigt, blev jag tvungen att göra på rätt sätt som på you tube. Du behöver en bra ficklampa och en lång skruvmejsel. Lyfta upp båda bakhjulen och justera en sida åt gången. Titta någa med ficklampan och du ser kugghjul där du ska haka fast din skruvmejdel spets. | |
|
Observera att det är inget som ska spännas för att få handbromsen att ta, man ska aldrig spänna vajern då den spänns när man drar i spaken, gör man det så kommer den kort därefter att gå av. Tar handbromsen högt upp eller dåligt så justerar man in handbromsbackarnas läge precis som det beskrivs i videon genom att snurra på det tandade hjulet. Det går att göra utan att ta av hjulet men men lättas är att göra det utan hjul då man även kontrollera rotation genom att vrida på skivan. Jag brukar lyfta spaken 1-2 hack och justera in så det precis sitter då brukar det bli perfekt när jag släpper spaken men brukar bli bra även att lyfta spaken. Det är inte mycket man måste vrida för att justera in rätt enkelt jobb. Här är en sida som visar tandade hjulet rätt bra. Länk |
|
| Kanske du fråga men hur ska hjulet kännas när man rullar det efter man spänt? Alltså hur vet jag hur lätt det ska rulla utan att backarna ligger på lite. O ännu dummare fråga kanske e det likadant på automatare? "Pinsamt" | |
|
Dom ska inte ligga på alls, då blir det varmt och de slits ned. Utan justera in tills det tar så du inte kan rubba det för hand sen skruva tillbaka lite på justerskruven så det inte ligger emot. Det funkar bra å man får lätt en känsla ett drag upp eller ned på hjulet är mindre än ett halvt varv. Ingen skillnad på automat eller manuell. |
|
| Thx! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tillägg till det som delorian nämner: Det är nämligen lite lurigt det där när man tar av hjulet för att praktiskt komma åt bättre. Visst, man kommer åt o ser avsevärt bättre, men det är lätt att lura sig genom att snurra på bromsskivan och känna "nu sitter det bra", men så fort man får på hjulet och sen snurrar detta, så har man ju mer moment/kraft genom att det är just det större hjulet man snurrar på, och då inser man att man ändå spänt för svagt. Bara ett tips/detalj. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.