|
|
|
|---|---|
|
Det är förstås min åsikt men kan ju vara kul att höra vad ni andra tycker. Varför skippar/skippade BMW att tillverka Sedan eller Kombi, på sina snyggaste´M bilar (enligt mig) E39 Ingen Touring E46 Ingen Sedan eler Touring e36 Ingen Touring F10/11 ingen Touring Eller vad tycker ni | |
|
Just M3 som touring skiter jag personligen i men att inte senaste M5:an kom som touring är lite surt! (eller ja, inte för att jag skulle ha råd med den iofs). Läste dock artiklen i senaste BB om E39 M5 touringen - intressant läsning! Får hoppas att G31 kommer som M5 touring, risken är väl överhängande då dom kommer med xdrive plus att dom kört touring på varannan generation. Nån som vet nått skvaller? |
|
|
E46 Sedan hade ju varit något. Älskade min coupé, men hade många gånger föredragit sedan, framför allt för att dörrlisterna var väldigt dåliga på att hålla tätt. Bytte lister, men fortfarande väldigt bullrigt på långa resor. Samt att rutorna tenderade frysa fast på vintern. |
|
| Finns 1 BMW m3 e46 touring prototyp hos BMW welt. Finns på youtube. | |
| Ja dom har väl en av varje på museet eller welt. | |
|
Knappast troligt med en M5 Touring igen, som tur är kommer Alpina B5 Touring:). M5 E61 sålde till och med sämre än vad M5 E34 gjorde så nu har nog BMW lärt sig läxan. Om man räknar vänsterstyrda 891st mot 803st. Det är Europa och Japan som kan tänka sig köpa dyrare kombibilar, övriga världen fungerar det inte alls. Jag är mer förvånad över att Audi inte erbjöd/erbjuder sedanversion på RS4 B8 och RS6 C7, som tur är kommer nu RS3 som sedan:). BX96205 en årsmodell 2000 540i/6 Touring är det exemplar BMW byggde om med M5prylar. Den var som jag förstår av utrustningslistan tänkt att byggas om redan på beställningsstadiet, se listan. BMW kallar den 540 Touring M5 som synes. Länk Länk Länk Angående artikeln i BB så undrar jag var tolkningen att BMW inte tänkt bygga M5 E39 kommer ifrån. En av mina 540i/6 E34 var testbil hos M GmbH 1995-96 och hade då en S62prototyp under huven. Den var på 4583cc 258kw/6500varv och en tomgång på 87dB (standard M60B40 har 83dB). Så redan 1995 arbetade M GmbH med S62 för den kommande M5an, Jag har heller aldrig läst/hört något liknande tidigare. Att de senare tog beslutet att förstora motorn till 5liter och 294kw/6600varv kan ha påverkats att konkurrensen. Listan på 540 Touring M5: Individualdata finns! Fordonsuppgifter Typ Wert Chassinummer WBADR51000BX96205 Typkod DR51 Typ 540I (EUR) E-modellserie E39 (2) Serie 5 Typ TOUR Styrning LL Dörrar 5 Motor M62/TU Cylindervolym 4.40 Motoreffekt 210 Motor HECK Växellåda MECH Färg TITANSILBER METALLIC (354) Stoldynor SONDERPOLSTERUNG (Z1XX) Produktionsdatum 1999-10-07 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S227A SP/SUSPENSION W SELF-LEVELING SUSPENSION Sportchassi+lägre+nivåreglering S235A TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD Släpvagnsanordning, avtagbar S261A SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS Sidoairbag f bakpassagerar S265A TIRE PRESSURE CONTROL (RDC) Däcktryckkontrollsystem (RDC) S302A ALARM SYSTEM Stöldskyddsanläggning S316A AUTOMATIC TAILGATE OPERATION Koffertluckamekanism automatisk S319A INTEGRATED UNIVERSAL REMOTE CONTROL Integrerad unviersal fjärrmanövrering S320A MODEL DESIGNATION, DELETION Bortfallat, modellbeteckning S354A GREEN STRIPE WINDSCREEN Vindruta grön glas grönkil S386A ROOF RAIL Takreling S401A SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC Skjutbart lyfttak elektr. S413A LUGGAGE COMPARTMENT NET Bagageneat S417A SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH Solskyddsgardin dörr bak S423A FLOOR MATS, VELOUR Inlaeggningsmatta velours S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S431A INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D Innerbackspegel automatisk avbländade S441A SMOKERS PACKAGE Rökare-sats S459A SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY Stolsjustering elektrisk med memory S464A SKIBAG Skidsaeck S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S500A HEADLIGHT WASHER SYS/INTENSIVE CLEANING Strålkast.rengör.anl/intensivrengöring S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC) S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S538A LATENT HEAT RESERVOIR Latentvärmeackumulator S609A NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional S620A VOICE INPUT SYSTEM Röststyrt uppringsningssystem S629A CAR TELEPHONE (GSM) W CARD READER FRONT Biltelefon (GSM) m kartläsning, fram S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi-Högtalarsystem S710A M LEATHER STEERING WHEEL M Sportratt multifunktionell S760A INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME Högglans shadow line Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S775A INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE Takhimmel antracit S785A WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS Blinkerslampor vita L801A GERMANY VERSION Landsförande Tyskland/Österrike S818A MAIN BATTERY SWITCH Huvudkontakt batteri S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Aterförsäljarslista Europa S879A GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning tysk S910A DEVELOPMENT VEH. W/O HANDOVER INSPECTION Utvecklingsfordon utan leveransinsp. S916A DEVELOPMENT VEHICLE W/O CONSERVATION Utvecklingsfordon utan konservering. S937A REQUEST CD-ROM ON DELIVERY Dummy-SALAPA Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S210A DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) Dynamisk stabilitetskontroll S280A LT/ALY WHEELS SPOKE STYLING BMW LM hjul eker 176 S438A WOOD TRIM Ädelträutrustning S520A FOGLIGHTS Dimstraalkastare S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S555A ON-BOARD COMPUTER Bordcomputer V med fjärrmanövrering Information Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S220A SELF-LEVELING SUSPENSION Nivaareglering S473A ARMREST, FRONT Armstöd fram S602A ON-BOARD MONITOR WITH TV Bordmonitor med TV Individualfordonsdata Text no access - Vehicle data protected Som sagt jag hade inte hoppas på någon M3 eller M5 Touring även om båda hade hade varit mycket trevligt att få se. Mvh Stephan |
|
|
Tycker det är helt fel med kombi (med takräcke) på M3, M5... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det tråkiga svaret är såklart pengar.Hade det funnits pengar att tjäna på att bygga en sådan bil vore det tjänstefel av BMW att inte göra det och öka sin vinst till ägarna. Sverige är ett touring/kombi-tätt land men utrikes är man mer betydligt mer sedan/coupe. Märkligt nog har jag för mig att Sverige, trots klimatet, procentuellt är ganska cabrio-tätt. Men jag tycker också det vore trevligt med en M touring. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det är ingen som har siffror på hur många man måste sälja för att gå break-even, grovt uppskattat funkar ju också! :-) Jag menar, gick BMW back på att bygga E34T M5 resp E61 M5? Det var väl strax över 1k E61 M5 som såldes, till ett totalt värde av nästan 1 miljard(?) SEK, investeringen i att inte småbarnsföräldrar istället gick över till Audi eller Mercedes måste ju också räknas in tycker jag? (läs: marknadsföringsmässigt). |
|
| Ska man ha en snabb touring köper man en RS6, behöver ingen BMW för det. | |
|
Köper man Audi får man en avant och inte en touring :-) BMW kombi (liksom ävenToyota ibland, vilket jag ibland retas för) heter touring. Herrgårdsvagn någon? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Ja kanske en Volvo 145 express? Den är ju både rymligare och snabb, (B20E förstås). Klassisk herrgårdsvagn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.