|
|
|
|---|---|
|
I min 2015 BMW 520d x-drive finns uppenbarligen inte värme i sidospeglar. Jag skulle inte ha trott en bil tillverkad i 2015 kan vara utan. Det verkar helt fel att behöva torka av dimma från sidospeglar på en tysk premiumbil, innan jag kör ut på morgonen. I min gamla E61 de var uppvärmd och dimma var borta efter en minut eller så. Vet nogon: Är detta något som skulle vara simpelt att ändra? Eller är det mere kompliceret med dragning af kabel, omkodning, osv? | |
| Är du säker att det inte "bara" är något fel? Har aldrig hört talas om att det skulle vara ett tillval. | |
|
Hmm - nej. Jag har präcist kollat BMW configuratorn och det finns inte som tillval. Jag må vel fråga BMW. Passagerarsätets bältesspänne vänder åt fel håll (!?), jag behöver dem för att fixa det ändå. Jag har planerat att köra det i morgon - jag återkommer med vad de säger. |
|
| Ja det måste vara ur funktion, det är ju en viktig funktion. | |
| Är det en dansk bil (gissning baserat på ditt nick)? i sverige är eluppvärmda speglar standard, vet inte hur det är i danmark dock. Dock aktiveras inte spegelvärmen genom att trycka på defrosterknappen för bakrutan, utan bilen bestämmer själv när den skall värma upp speglarna. Jag kan även hålla med om att avimningen inte går jättesnabbt, det tar några minuter innan mina är imfria. | |
|
Vid kontroll med realoem finns endast uppvärmda glas till F10 (exakt samma glas sitter även på 2010års E60 med flera) Länk valde en 5/15 520dx F10 som exempelbil. Tyska konfigurator bekräftar i standardutrustningslistan: Außenspiegel elektrisch einstellbar und beheizbar. På 1 och 3serie glömde BMW Sverige att ha eluppvärmda speglar som svensk standard och satte dessutom tillvalet i ett paket med bland annat dimljus. Stephan |
|
|
Bilen är svensksolgt och från Oktober 2015. De förste dagene med im körte jag iväg och det tog 15-20 minutter på landväg och motorväg för de var imfria. Jag får kolla med BMW imorgon :) Återkommer då. |
|
|
Har för mig att den värmer under +5 grader. Annars kan du prova och slå på värmen i bakrutan och se om det tvingar igång funktionen. Kör du i EcoPro begränsas spegelvärmen för att spara bränsle. |
|
|
AHa - kanske är det 5 grader då. Det har inte varit så kallt här i Malmö ännu. Min E61 startede uppvärmning vid högre temperaturer när jag slog på värmen i bakrutan. Det sidste har ingen effekt i den nye bilen. Jag använder inte EcoPro :) |
|
|
Det er 8 grader enligt Förenade Bil Malmö. Och ja, 7 grader i morses och då fungerede värmen korrekt. Tyvärr finns det inget sätt att slå på den manuellt. :-/ |
|
| Går det inte igång när man slår igång värme på bakruta? Så har det varit på alla bilar jag ägt, volvo, audi, golf, skoda. Tror även att min F11 gör det men har å andra sidan alltid slagit igång bakrutevärme när det är immigt. | |
| Nej - det har jeg testet. Det gör den tyvärr inte. Enligt BMW finns ingen "workaround" för att slå på värmen i sidospeglar. Det fungerede i min E61. Men ikke i F10. | |
|
Märkligt men de har säkert rätt. Då måste värmen vara igång konstant sen antar jag? För när det är riktigt kallt så isar det igen ibland när man kör om det är riktigt kallt uten. Måste testa att inte starta bakrutevärmen imorgon. |
|
|
Min F10 från nov-2015 går de på om bakrutevärmaren aktiveras, no problema. Även om det regnar så torkar de om samma knapp aktiveras. Visste däremot inte att de skulle aktiveras automatisk utan bakrutevärmaren. Det gjorde de inte på min E60-08. Märks tydligt då cupévärmaren städat rutorna från is. Mvh Jonas B |
|
|
Min er fra 2015-09-29 - det är ganske märkligt då att den inte slås på tillsammans med bakrutevärmen i min. Jag testade flera dagar med temperaturer runt 15 grader, bakrutevärmen på, men ingen värme i sidospeglarna. Idag med 7 grader fungerade det direkt uden at jeg havde slået på bakrutevärmeren... Hmmm.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.