|
|
|
|---|---|
|
Tjena tjena, det är så att jag lämnade in min bil en 330 ci 2002 på verkstad (auto experten) för ballast byte. Hämtar ut bilen, kör kanske 5-6 mil sedan ställer jag bilen på parkeringen, allt fungerar felfritt. Vaknar upp nästa dag går ut och skall åka iväg, försöker starta ingenting händer. Radio, ac all övrig elektronik funkar. Men startmotorn går inte runt, det händer ingenting. Ringer brorsan han kommer så rullar vi igång den. Bilen startar då hur enkelt som helst! Batteri har vi testat även bytt till ett nytt så det är inte batteriet som det är fel på Vad kan det vara??? relä osv??!? tacksam för svar! Mvh Filip | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Det är nog så enkelt som att solenoiden i startmotorn inte fungerar som den ska (solenodien är den som skjuter ut kugghjulet från startmotorn in i kuggkransen på svänghjulet och först när den är fullt utskjuten så att säga tillåts startmotorn dra runt). Glapp eller avbrott i elkablage (tex kabeln som går till solenoiden) kan det ju självklart vara också. Ibland har man tur och kan knacka med ett träskaft eller liknande på startmotorn, går den igång då så vet man med stor säkerhet att det är problem med startmotorn. Eftersom bilen går igång vid bogsering kan vi utesluta allt som har med startspärrar att göra. Du hade garanterat inte behövt byta batteri, de pengarna hade du kunnat sparat till tex en ny startmotor :-) Startproblem pga svagt batteri avgör man på 3 sekunder genom att slå på tex kupeljus - dimmas de rejält eller slocknar helt när man försöker starta så är det något fel med batteri/strömförsörjning/strömförbrukning. Om du provar att ha tex kupeljus påslaget och försöker starta bilen (och den går inte igång) och ljuset inte ändrar i styrka så vet du direkt att ingen försöker ens konsumera någon nämnvärd mängd ström och du vet direkt att ditt problem inte är relaterat till svagt batteri (då ingen ens försöker ta ut någon ström från det). |
|
tackar ska prova senare idag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.