AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.168

BMW 523i e39 -96 dåliga avgasvärden o går dåligt varm

Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Hej! Till att börja med så vill jag be om ursäkt för den långa texten men är i starkt behov av råd för jag har väldigt mycket ångest angående bilen, bilen gick sönder precis innan jag tog mitt efterlängtade körkort 😔

Jag har en BMW 523i e39 -96 som jag köpte för ungefär 3 månader sen som första bil. Sedan skulle vi då besikta bilen och då fick vi 2a på avgasvärderna eftersom dom låg på 300 och 100 är godkänt 😒. Då åkte vi in till mekonomens verkstad och dom sa att vi skulle hälla i en halv flaska rengöringsmedel (på flaskan stod det att man skulle bara ha i lite grann) men vi gjorde som dom sa och sedan varmkörde bilen för då skulle värderna visa 0 men det hjälpte inte utan vi sänkte ungefär med 40 värden eller något. Sedan såg vi att bilen inte var utrustad med en katalysator så då köpte vi en från Biltema och satte dit och tankade bilen med 10L etanol så fick vi ner värderna på bilen till ungefär 90 någonting. Ända sedan besiktningen har bilen gått något ruskigt dåligt, det blev värre och värre genom tiden och vi vet inte riktigt om det var för att vi hällde i massa skit i bilen.

Ungefär en vecka efter besiktningen började bilen dö, hacka när man kör, plattan i backen på 2an men ingenting händer när bilen blev varmkörd. När man varmkörd bilen och sedan stänger av den så slutsr elen funka i bilen och kommer tillbaka vartefter, går t.e.x inte vrida igång täningen eller låsa dörrarna. Notera att när bilen är kall så funkar han som ny. Då var vi fast beslutna på att vevaxelgivaren eller Kamaxelgivaren var slut. När vi skulle byta kamaxelgivaren så gick soleniden sönder när vi vred av den, antagligen eftersom den gängat fast efter 20 år så vi måste byta Vanos nu också. Medans vi skulle byta kamaxelgivaren så såg vi att röret in till vevhusventilationen var full av torkad olja kändes det som. Var som olja fast man kunde ta på det, fanns massa och har till stor sannolikhet gjort så röret varit täppt. Vi är lite fundersamma över hur vevhusventilationen ser ut om slangen ser ut som skit. Så jag och brorsan helt okunniga ska försöka fixa bilen eftersom en mekaniker är uteslutet för det är pengar som inte finns. Då frågar jag er kunniga om det är något vi ska tänka på när vi byter Vanos och vevhusventilationen. Snackat lite med några och man ska nolla motorn när man pillar med Vanos men hittar ingenstans om hur man gör det.

Min sista fråga är vad ni tror felet är, är det vevhusventilationen som gör att bilen knappt fungerar? Eller är det kamaxelgivaren & vevaxelgivaren som spökar? Tack för hjälpen i förhand! Mvh Simon
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Plugga in en felkodsläsare.. Kostar några hundralappa. Kan vara dina lambdagivare som spökar också.
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
@Marw007 Ska jag absolut göra! Måste bara försöka få dit en ny Vanos som vi beställt så vi kan starta bilen 😅 Tack för svar! :)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Ser vevhusventilationen ut som du beskriver MÅSTE du ta bort/ rengöra/byta alla delar som hör till den innan nåt annat, under tiden kan du fundera på hur du får till en felkodsradering och läsning.
Realoem är din bästa vän då du kan se vilka delar som ingår och vilka reservdelsnummer dom har
Länk

FAF
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
@FAF Det är tanken! Ska försöka rengöra så gott som det går men tror du att ett täppt vevhusventilation kan orsaka problemen jag fått?

Är det denna jag ska utgå från då? 🙈Länk

Tack för svar! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan nog utgå från att delarna inte går att rengöra utan att det är byte som gäller - det är plastdelar som blir sköra med åldern och oftast går sönder när man försöker lossa dem...

Här kan du köpa delarna till bättre pris:
Länk

Använd BMW:s art.nr. som sökord för att få fram rätt delar.

Swag och Febi Bilstein är exakt samma delar men under olika namn, så jag skulle t ex. välja Swag-oljecyklonen mht priset...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
@Johan B

Absolut! Dem har nog suttit där i några år o gjort sitt 😋
Tack för svar! Sidan du skicka såg riktigt bra ut, får kika igenom där sen! :)
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Din ventilkåpspackning börjar trycka ut olja om din vevhusventilation är helt igentäpt.. Läcker packningen? Kostar några hundralappar och relativt smidigt halvdagsjobb på m52. Felkodsavläsning är sen rätt väg att gå. Finns på ebay för Bmw. Inpa som mjukvara funkar bra med e39
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
@Marw007

Ser inte ut som något läcker utan vi har bara kollat slangen och den såg hemsk ut så då måste väl vevhusventilationen göra de med? 😕

Får kolla upp det! Tack för svar :)
Du kan alltid prova att rengöra slangar så gått det går, ofta brukar det dock gå sönder.
Hur kom ni fram till att det var vevaxelgivaren eller kamaxelgivarna?
Eftersom du har problem med höga värden och bilen går dåligt så skulle jag kolla efter tjuvluft och då är slangar en trolig felkälla.

Men vad var det för värden på co och hc vid första besiktningen?
Om du ändå ska felsöka skippa etanol det är lönlöst annars att se om ni verkligen löst något.
Att inte kunna låsa dörrarna låter märkligt, se till att ladda batteriet om du inte gjort det.
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
@delorian

Vi läste runt om vad som händer om kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren gick sönder och vi tyckte det stämde överens ganska bra så vi tror det är dom. Jag har inte problem med höga värden längre utan det fixades när vi satte dit en katalysator, dom slangar vi kollat har sett bra ut. 😕
Bytte nyss batteri till ett 70 amps, mitt gamla var 95 amps men det var dött 😋

Tack för svar!
Si
32
Simpa98
BMW e39 523i 96 Msport
Någon moderator ändrade titeln men för höga avgasvärden är inget problem nu längre utan det är att bilen knappt fungerar alls så fort han blir varmkörd och sen skulle vi gärna få tips om vad vi ska tänka på när vi byter Vanos, måste man nolla motorn och Vanos? 😯
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.