|
|
|
|---|---|
|
Isb med oljebyte så råkade jag välja "oil quality sensor" i Carly for BMW. (Hade bara tänkt kolla motoroljetempen innan jag tömde ut den gamla motoroljan). "Oil quality sensor" visade 2.26 innan bytet. Efter bytet visade den 2.17. Vad innebär dessa värden? Och är det verkligen en funktion som finns? Oljebytet gjordes efter ca 1000 mil, som jag alltid brukar göra. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, det finns en givare inbyggd tillsammans med oljenivågivaren - fast den mäter endast kapacitansen hos oljan vilket har en viss koppling till oljans kvalitet (men det är ett extremt grovt mått och mäter bara en bråkdel av alla egenskaper hos en olja som är viktiga för att säga om oljans kvalitet är bra eller inte). Här är några trådar där jag beskriver det lite mer Länk Länk Länk |
| Tack för svaret. Är det någon annan som tagit sig besväret att notera dessa värden, och vad har ni haft för värden? Om kap mätning pajar så borde detta kunna påverka oljeserviceintervalls indikatorn? Är väl inget problem för mig (som byter motorolja lite onödigt ofta), men för dem som litar blint på indikatorn... | |
Bytesintervallet påverkas minimalt av värden från denna sensor, då spelar faktorer som antal kallstarter, körsträckor, yttertemperatur, oljetemperatur, etc etc etc en mycket större roll. Min gissnig är att denna sensor är mer av en "katastrofvarningssensor" - dvs om den mäter upp mycket ovanliga värden som kommer stigande under en kortare period (trots att de andra faktorerna inte visar att det är dags att byta olja) så kommer algoritmen att lyssna lite extra på sensorn. Men om sensorn inte ger några vettiga värden alls eller orealistiska värden så kommer garanterat algoritmen att ignorera sensorn helt och hållet. |
| Ja jag har då inte märkt att den såkallade sensorn som ska vara inbyggd gjort någon skillnad i bytesintervallerna. Jag byter olja var 1000mil. Fan jag hade ju kunnat köra en evighet innan miltalen tickar ner :-) Så precis som slangen skriver tror jag denna sensor är LÅNGT ifrån känslig. | |
Sensorn skulle ju kunna vara känslig (fast i det här fallet mäter den bara som sagt kapacitans som inte säger särskilt mycket). Det är ju ändåså algoritmen som i slutänden bestämmer hur bytesintervallet ska uppdateras. Sensorn kan vara extremt känslig eller extremt okänslig, det är ändåså algoritmen som viktar indatan och beräknar fram hur bytesintervallet ska uppdateras. Jämför med vilken viktad databehandling eller algoritm som helst. Samma koncept om det rör sig om en algoritm för att uppdatera serviceintervallet för oljebyte eller styrsystemet till Phalanx CIWS'en. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.