AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.684

Extra olje byte mellan ordinarie service BMW 520d F11 2016

Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Jag har en BMW 520d F11 2016 som nu har rullat 1400mil. Jag tänkte göra ett extra olje och filter byte nu. Behöver man låta BMW göra detta eller kan man göra det själv?
Jag tänker då på om något behöver ändras i bilens elektronik, så att inte original bytet blir påverkat.
Kan det påverka nybilsgarantin?
eller något annat man bör tänka på?

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Har gjort detta hemma i somras.
Köpte ett kit på BMW och frågade då
om det var ok att själv göra ett "mellanbyte"
och det var/är helt ok. Har även gjort en ny
pärm för bilen och kopierat rena blad från
min E60s servicebok så att jag kan se ALLT
jag gjort då det inte finns någon fysisk bok längre.

Mvh Jonas B
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är bara fördelar att göra ett sådan byte så länge du använder rätt olja.
BMW behöver inte göra någonting.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd ett bra filter (i detta fall kan det med fördel köpas hos BMW så kan de inte hävda att det är felaktigt vid ev. garantiärende) och en olja med rätt klassningar!

Det är rena hälsokuren för motorer med långa oljebytesintervall att få ett extra oljebyte mellan de ordinarie dito. "Hälsoeffekten" är ännu större vid första bytet som i detta fallet då du får bort skit från inkörningen snabbare - metall- och andra slitpartiklar kan påskynda oljans nedbrytning och även om de största partiklarna fastnar i filtret så finns det en stor mängd partiklar som är för små för att fastna i filtret men samtidigt är större än vad oljefilmens tjocklek är = slitage som river loss nya partiklar som i sin tur orsakar nya partiklar osv....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har bytt 2 (första vid 200 mill, andra vid ca 1500 mil) gånger på en 520d F10 -15. Mycket lättare än på föregående motorn (N47?) då man slipper plocka bort motorkåpa, luftfilter o nåt till för att komma åt oljefiltret. Att tänka på är att oljefilterhuset är i (vad som känns vara!) plast! Rådet är alltså att hålla fast huset både när du lossar o sätter dit oljefilter locket. Jag köpte original oljefilter hos BMW (runt 230 kr) just för att slippa eventuella "garanti problem". Använde mig av den korrekta Castrol oljan, tror det var Edge Titanium 0W30
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Ja det är 0-30 olja som jag köpte.
Fast i den här går det 5 liter.
Lätt att utföra.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Lite kul med ny olja i motorn.....efter några
dagar flyttas servicen fram (det du ser när du startar)
Som min bil har nu gått 2400 mil på 10 månader och
tycker att den ska servas i oktober 2017........fast jag
åker in på 3000 mil som första originalservice.

Mvh Jonas B
Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Tack för alla svar.
Då ska det inte vara några problem att själv byta oljan.
Går det i exakt 5liter olja i den här motorn? (Har inte tittat i instruktionsboken än).
Några tips om var man kan köpa olja. Jag antar att hos BMW är det absolut dyrast.

5.2 för att vara exakt, men det blir alltid olja kvar i motorn så en 5-liters dunk är det som går i. Jag köpte oljan hos Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@Dawwe N47 tar en sekund o ta bort motorkåpa inget annat behövs göras.
Gaspo: Nej det tar inte "en sekund". Man behöver även trixa med luftfiltret. Jag var orolig för att spräcka nån plastdetalj, gäller F10, kan se annorlunda ut på E9X.
Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Dawwe, tack för länken. Jag ser att på samma sida har de något som de kalla BMW original olja, som skiljer något från Castrol.

Länk

Vad använder sig BMW av för olja?

Fram tills tidigt 2015 så var det Castrol som gällde, därefter så är det Shell. Du kan lugnt hälla på Castrol oljan, det gör även BMW själva när det tar in bilar tillverkade efter tidigt 2015, de kommer liksom inte kassera deras Castrol lager :D

Jag körde på den länkade oljan, inga problem alls. En 5-liters drunk räcker gott till ett byte, passa på att köpa hemma typ 20 liter då fraktkostnaden är densamma!

BMW oljan kan mycket väl vara en "brand:ad" Castrol olja?
Tänkte fylla
Var lite snabb där, jag skall göra service nu i januari på min 523i 2011 års modell. Jag hörde mig därför för hos novation/bavaria, mekonomen, samt bds. Det skiljer 2000 kr mellan Novation och BDS. Det skiljer också på vilka oljor de vill hälla i. Novation vill hälla på BMW TwinPower Turbo-motorolja 0W30, men Mekonomen vill hälla på MOBIL 1 ESP 5W-30.

Sedan skiljer det lite i arbetskostnader och så vidare. Min fråga, märkesverkstad eller icke? Blir det någon skillnad? Bilen är ju redan 5 år gammal så inga garantier finns ju kvar ändå?

Pris Novation/Bavaria - 5900 kr
Mekonomen - 4300 kr
BDS - 3700 kr.

Det är alltså 2200 kr skillnad på det dyraste och det billigaste stället.

Nej, det är ingen skillnad. Oljebyte som oljebyte. Du kan självklart be BDS/Mekonomen om att hälla i vilken olja du vill.
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Andreas_BMW: Hur långt har bilen gått och vad ingår i servicen?
Från Novation: Servicen som kommer nu i Januari gäller byte av: Motorolja, mikrofilter samt bromsvätska.
Kostnaden ligger på 5,922.88 kr. Detta pris inkluderar arbete, material samt moms.

Från Mekonomen fick jag följande offert:
Länk

Tog en skärmdump på pdf:en och ladda upp den.

Från BDS:
Länk

Bilen har gått 6000 mil och är från 2011.
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det känns som Novation är drygt 1500 för dyr. Min X1a kostar ca 4100 hos M-bilar i Falun för olja (5,2) + filter, microfilter (kol) samt bromsvätska. Din borde bara ligga max 500 över detta.

BDS tror jag inte har aktivt kolfilter samt sämre olja.

Nackdelen att serva utanför BMW är väl att du sumpar ev goodwilljobb samt att det känns bättre med BMW service vid tex försäljning.

Hälsn Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.