|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Har en E46:a 01 som har gått strax över 15k. Den trycker ut lite olja precis under oljefiltret (själva burken) Där sitter några bultar som jag har dragit åt utan resultat. Någon som vet vad det kan vara? Det kommer alltså inte från burken utan precis under. En annan fråga, tog av påfyllningslocket till motorn och då skvätter den ut lite olja. Ska det vara undertryck eller övertryck ´gällande vevhusventilationen? Mvh | |
|
Det skall vara ett svagt undertryck! Sedan är det garanterat packningen mellan oljefilterhuset och motorblocket som läcker - vanligt fel som brukar börja efter att vevhusventilationen har gått sönder - då trycks övertrycket ut via den packningen som brister och måste bytas. Även ventilkåpspackningen brukar börja läcka i samband med att vv är trasig. Så börja med att laga vv och därefter byt packningen - byter du packning utan att laga vv, kommer den nya packningen med stor sannolikhet att börja läcka/gå sönder igen... Packningen kostar "kaffepengar" men det är lite tidskrävande att byta den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som Johan nämner. Det är packning nummer 6 via länken som har gått. Länk Smidigast är om du kan få tag i lyft vid byte. Generator ska av plus servostyrnings pumpen som har en bult underifrån också. Ang vevhusventilationen ska det inte skvätta ut något när du öppnar locket. Har det börjat läcka lite här och där, så hade jag bytt ventilkåpspackning. Packning mellan block och oljehus också vevhusventilationen. Just vevhusventilation har jag som är nytt förutom att det varit monterat bara. Har du problem att byta kan jag hjälpa dig för hyfsad peng och jag finns vid Landskrona |
|
|
Länkade fel motor. 5 och 6 via denna länken. Länk |
|
| Länk | |
| Tack så mycket för svaren. Det förklarar en del varför det läcker. Återkommer om jag vill ha hjälp Clintan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.