AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.466

523i f10 2010 rycker och tappar kraft.

Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Hej.
Körde till jobbet och bilen funkade precis som den skulle.
När jag jobbat klart och skulle åka hem så märker jag att den rycker och tappar kraft mellan 2500 - 4000 hela tiden vilket den inte gjort förut.
Den går verkligen dåligt. På tomgång går den fint samt på högre varv när man kör fort.

Någon som haft liknade eller tips på vad man ska kolla? Bilen är fullservad på BMW senast i somras samt besiktad för ett par veckor sen ua.

Tacksam för svar.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Halloj Golddigger,

jag skulle tippa på antingen bränsleinjektorer eller tändspolar eftersom motorn i din bil torde vara en N53. Hade stora problem med min förra bil som hade N43 motorn vilket i princip är en lillebror till N53.
Har du gjort den tekniska aktionen med byte av tändspolar? BMW brukar säga till om detta, i varje fall fick frun tändspolarna bytta utan kostnad vid service av kliman på sin 523 i F10 -10.
Men en diagnoskoll är aldrig fel, det kan ju vara nåt annat

mvh

MW-Guru
MW
517
MW-Guru
Liten korrigering, börjar visst bli gaggig...
Fruns 523i F11 -11 skall det var, det är nämligen den som står som nr 2 i listan på bilar i min profil...

mvh

MW-Guru
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
Det är väl en nyare version av n53 i F10/11 än i gamla E60/61 tror jag. Den äldre hade ju sina egenheter med insprutningsventiler och tändspolar. Vet inte om det är samma med F10/11 men det borde ju vara ett mindre bekymmer nu?

Symptomen påminner hur som helst om något relaterat till spolar/insprutningsventil/stift. Omöjligt att gissa dock, kolla om bilen satt någon felkod. Har du inget sådant verktyg hemma så kör till en verkstad. Det hade jag nog gjort i vilket fall som helst.

/Lasse
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
Tack för svaren.
Vet ej om den varit in på aktion för spolar. Jag köpte den i månadsskiftet juni/juli 2015 med BMW premium selection. Den är servad i juni i år. Jag tyckte den gick lite orent ett par dagar efter servicen också men eftersom det försvann så intalade jag mig själv att det var inbillning.

Har kopplat in den på dator och hittar inga fel.
Har gått 12100 mil och som sagt servad i somras.

Vad kan man göra?
Hur vet man om den varit in på aktion?
MW
517
MW-Guru
Howdy,
åk till närmasre aukt BMW serviceverkstad och be dom kolla, om prylar är bytta lär dom se det när dom kollar mot databas. Kan ju i och för sig vara som så att det inte är alla bilar av typen dom byter t-spolar på om det var vissa partier som var undermåliga.
Hur har du kollat felkoder, själv? Ta det säkra före det osäkra och kolla hos BMW, det är mitt tips.

mvh

MW-Guru
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Golddigger : Vad var problemet och vad blev lösningen?

Har varit en del inlägg på senare tid om likartade problem som du upplevt, hade varit intressant att se om det finns någon likhet i de olika fallen.
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
@bmw-slangen, körde fulltank och spridarrengöring så försvann det efter ca 10 mil.
Har kört 200 problemfria mil sedan dess, så hoppas att problemet håller sig borta nu.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant och märkligt, inte många problem brukar lösa sig med spridarrengöring - men vi får hoppas att det gjorde det i det här fallet! Och du har ju kört över 200 mil, så det verkar ju ha haft effekt.

Får tacka för uppföljningen, alltid intressant!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.