AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.071

Rostskydd F11

mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej!

Jag införskaffade mig en F11 från 2012 nyligen och jag har läst att de är testvinnare vad gäller rostskydd.
Är det då onödigt att gå och lägga pengar på att köra underredsbehandling om man ska ha den några år?

Mvh
Magnus
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har funderat lite över detta också. Det jag tar mest med i beräkningen är ju självklart hur länge jag har för avsikt att behålla bilen. Att lägga gissningsvis 8000 kr för att rostskydda bilen för att sedan efter ett par år sälja bilen är inte något jag vill göra.

F10/11 är bra skyddad undertill med paneler som sträcker sig till bakvagnen och därefter är det mycket aluminium. Det som jag har upptäckt är ett par "hyllor", speciellt i framvagnen. Det är där bromsrör/bromsslang möts samt den falsade kanten i framskärmarna. De var fulla i grus, jord och damm och där frodas fukt och salt. Om du även plockar ner de yttre panelerna under bilen så kommer du hitta smuts i bilens längdriktning ut mot trösklarna som binder fukt och salt.

Håller man bara dessa områden hela och rena samt tvättar bilen som man bör så tror jag att bilen kommer klara sig fint i många år. Har man dock tänkt behålla bilen till den går i graven skulle jag utan att tveka satsa på en rostskyddsbehandling. En uppsättning stänkskydd är heller inte att förakta.

// Jonas

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Får man fråga vart du läste det?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Monterade stänkskydd runt om bilen idag (1400:- från BMW) och passade då på att plocka ner innerskärmarna bak för att kunna inspektera hur det ser ut med avseende på smuts och vart man kan förvänta sig det kan börja rosta.

Hittade detta: Länk

En trevlig överraskning i form av ett tjockt lager lite fuktigt grusdamm som låg och gottade sig. Detta fanns mest på höger sida. Skrapade bort det värsta och sen tog jag tryckluft och blåste rent det sista. Den goda nyheten är att det var rätt generöst med karosserikitt just där dammet låg.

Fram (Edit: bakom innerskärmen) var det inte lika illa men ändock tillräckligt för att kunna göra skada i det långa loppet.

// Jonas

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack Jonas! Får ta lite kvalitetstid under bilen vid tillfälle. Efter 7000 mil kan jag tänka mig att det nog inte ser helt ok ut under min bil heller... :/

----
BMW CS/SC #6212
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Mitt nöje @Narvselius. Är nog en god idé att efter några tusen mil göra en kontroll. Tidigare ägare till min bil måste ha kört väldigt många mil grusväg för denna pasta av grusdamm och vatten fanns i alla skrymslen och vrår jag kontrollerat. Köpte bilen vid ~11300 mil.
Skall vid senare tillfälle ta ner alla paneler undertill och göra rent. Har bara haft ner en för att byta bränslefilter.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.