|
|
|
|---|---|
|
Har en E70 4,8 men antar denna typen av sportläge finns i fler modeller. Vad ändras i bilen när man aktiverar sportläget? ///Micke | |
| Det brukar vara aggresivare gas, om automatlåda så ändrat växlingsmönster, om aktivt chassi så hårdare sättning. På nyare bilar blir styrningen hårdare, vet ej hur det är på din. | |
|
Den viktigaste egenskapen på min bil, enligt mig, är att automatlådan väljer växel så att motorvarvet inte går under 2000 rpm. Då har jag max vrid och kan göra snabba omkörningar utan att jag behöver växla manuellt eller vänta på att lådan skall växla ned vid kick down. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Min vill inte växla till sexan växel i sportläge. Vet inte varför men så e det på min :-) | |
|
Kör du tillräckligt fort? En grov beräkning för min bil gör att jag måste köra omkring 160 km/h för att ha ett motorvarv över 2000 rpm på 8:e växeln. 7:an borde hamna omkring 135 km/h vid 2000 rpm. Allt detta är bara grova överslagsberäkningar. På min bil borde 4000 rpm på 6:an bli ca 220 km/h så det kan mycket väl vara så att sport-läget tycker det räcker att ha 6:an som max i automatläget. Allt utgår från att jag minns rätt att jag har ca 1400 rpm på 8:an i 110 km/h. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Min är bara sexväxlad. ///Micke |
|
| Lådorna på E90/91 e 6växlade. Ligger jag i 100 på 6växel o lägger i sportläge så växlar den ner direkt till 5:an. Testade att lägga mig lite högre i hastighet vid sportläge men rackarn vill inte växla upp till 6an. Men direkt när jag går in i neutral läge växlar den upp. Kanske e nått magiskt varvtal den måste upp i för att växla upp till 6:e växel i sportläge. Den gör det iaf inte vid normal körning. Ska testa en längre sträcka idag. | |
| 130-140knyck var man tvungen o komma upp i för att sexan skulle hoppa i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.