AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.191

Katastrof! Stereon startar inte!

Ba
4
Badtaste87
528i e39 -97
Har en 528i e39 -97 som jag blivit lite kär i. Nu startar inte stereon dock. Har haft lite annat strul med bilen på senaste men inget el relaterat. Displayen lyser med klockan osv, men jag kan inte få igång radion. Händer inget när jag trycker på volymratten. Jag har kollat bland säkringarna och föyttat runt för att se att alla radio/stereo säkringar är som dom ska. Finns det nån mer säkring på nått annat ställe eller är det bara och riva ut skiten?
Hej,

Ganska säkert det gamla problemet med kallödningar i radiomodulen BM24, som borde vara den som sitter i din bil. Det finns några olika bmw part nr. Om du på realoem.com söker på den här delen, 65128376737, får du upp en detalj som inte finns längre utan har ersatts av diverse andra liknande.

Om du gillar att fixa själv, finns det tydliga instruktioner på nätet. Kan inte länka från iPaden, men sök t ex "bmw radio bm24 solder issue".

/Lennart
Ba
4
Badtaste87
528i e39 -97
Tack Lennart, läste lite om det och det verkar ju som om det bara är ljudet som inte vara med längre, hos mig startar inte ens radio delen på displayen. Eller var det jag som misstolkade det som stod?
Hej,

Har du navigation i bilen? Har den i så fall ljud?

Du skriver att displayen är död. Menar du 4:3-skärmen, eller har bilen en annan bestyckning?

Jag har inte jättekoll på E39, men om den har navi och beroende på om touring eller sedan, sitter BM24 under bagagegolvet (känsligt ställe för fukt/vatten, har jag förstått) resp bakom klädseln vid/under vänster bakljus.

Det kan kanske vara en idé att titta lite på själva modulen. Har den badat, kanske?

Till slut t r o r jag att också E39 har en uppsättning säkringar i anslutning till bagageutrymmet, vid batteriet, om det sitter där på E39. På E38:an sitter en central säkring för hela ljudsystemet (radiomodulen, TV, navi, CD-växlare, telefon) där, åtminstone.

/Lennart
Ba
4
Badtaste87
528i e39 -97
Ingen navigator, är en enkel MID som jag tror det kallas, med en liten display som visar cd/tape/radio frekvens och jämte det på samma skärm är en digital klocka. Klockan visas som vanligt men radio delen visar inget.

Det är korrekt att det finns en cd/radio säkring i skuffen också men den verkar vara hel. Kassetstationen har ström till utmatningen av kassetter iallafall.

Ska kolla när jag hinner hur den ser ut, kan modulen sitta vid cd växlaren kanske? Hade vart smidigt :)
Ba
4
Badtaste87
528i e39 -97
Löst det, det har förmodligen ramlat ur en säkring ur sin hållare när jag bökade runt med batteriet senast och allt står på franska i bilen så jag missade det helt enkelt! Ursäkta att jag ödslade din tid, men nu vet jag mer till nästa gång!
Kul att det löste sig!

Och tack för återkopplingen!

Ingen tid ödslad för min del. Ser det bara som ett tillfälle att lära mig något själv, samtidigt som jag förhoppningsvis hjälper någon.

Under tiden sen mitt förra inlägg har jag forskat vidare lite. E39:or utan navigation har i n t e BM24-modulen... Så lärde jag mig lite mer. :)
Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.