|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tänkte vi kunde ha en gissningslek. När tror ni kedjan kuggar över eller går av: . Bilen är en E91 2009 16100mil fullservad ej hos BMW med oljebyten mellan ordinarie oljeservicar. Var inne på BMW och prata med en av dom som hållt på med kedjorna på dessa bilar. Han knappt spela 3 sekunder av klippet. Han bara kedjan e sträckt. Bara en tidsfråga tills den går av. Han sa att dom har ett speciellt mätverktyg som uppfattar ljud från transmission och säger till om kedjan e sträckt. Kommer inte ihåg vad detta hette. 99 fall av 100 så e det den nedre kamkedjan som e sträckt. Finns en bra video på nätet om detta. En tysk mekaniker som förklarar o visar. Jävligt rolig aktion dom hade BMW Sverige under 2015. Min var tydligen inte med på den enligt service killen. Jävla bluff aktion. Jag tjata till mig felsökning och att dom kontaktar BMW Sverige om dom e villiga att göra nån deal. Tror kostnaden av byte ligger runt 25-30k. Va nån kille på youtube som gjort bytet i nån öststat för typ 750 euro lite skillnad :-) Jag har haft detta ljud från o till nu ett halvår vad jag vet. Har inte tänkt på det innan. Förrän jag läste om problemet här. Så man har säkert haft ljudet längre än så. Så vad gissar ni när går den av? :-) | |
|
Surt++! Hur många timmars jobb hinner de med för 25-30k? Räcker 1500 kr/h? Anledningen till att jag undrar är om man kan hitta någon som gör det för 500 kr/h så kapar man ju rätt så bra på kostnaden... //Stenback |
|
|
Beklagar. Men om jag känner dig rätt så fixar du detta oxå? 18453 mil är min gissning. Vi får väl hoppas att det aldrig inträffar. X-tra oljebyten är bra men reducerar bara slitaget på (bla)kedjan. Här är det konstruktionsfel på kedjesträckaren som är felet. |
|
|
Min 320i-08 är inne för kamkedjebyte idag. Bilen har gått 25000 mil, så vågar inte chansa att köra längre, men det är ju lättare att byta på bensinarna. BMW CS #5206 |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag må vara bra på en del, men att höra missljud på tubklipp är inte min starka sida. Jag hör ju bara vanligt dieselknatter... I bakgrunden kan man dock höra någon typ av rytmisk maracas, är det det ljudet som är den slappa kamkedjan? Oavsett så lider jag med dig! En kamkedja ska hålla, punkt slut! Speciellt när man har placerat den baktill på motorn... |
| Slangen:Yes maracas ljudet som hörs klart o tydligt varannan sekund ungefär. | |
|
Här en video som visar vart problemet verkligen är: Här en som visar lite av bytet: Christer:Jo man kan nog lugnt säga att det är simplare på din! Vad får du betala och e det BMW som gör jobbet? |
|
|
Drib:Jo nog fan ska jag lösa det :-) BMW lipar ju om servicearbeten ska vara utförda av BMW auktoriredade verkstäder om allt. Rostskydd etc etc. Har fixat all jävla rost jag hittat på min bil nu också. Gjorde jobbet själv. Men vad ni än gör börja inte leta efter rost på era E90/91 det kommer göra er tokiga. Jag hitta först bakom plasten sidorna bakluckan. Sedan rost inifrån vid nedre dörrklädsel. Sedan rostbubblor nederkant baklucka inifrån sett. Har gått igenom hela bilen nu o gjort rent nederkanter dörrar,huv inifrån lyft alla lister,plast shoppinluckan etc etc etc. Gjort rent mikroskopiskt. Sedan gjorde jag misstaget att montera bort baklyktorna för o kolla där o visst fan fanns det två små bubblor där :-). Fixar inte BMW detta med kedjan åt mig eller iaf reducerar kostnaden radikalt. Så får man väll ta en tripp till Rumänien 750 euro för arbetet plus alla delar och filter o oljebyte. Helt sinnesjukt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Böt motor i en 07a där nedre kedja gått av. den var helt slut. 17-18tusen mil. Välservad bil. Man kan byta utan att lyfta motorn om man plockar ned växellådan så kan man lossa kåpan som täcker kedjorna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Transocean |
Angående ljudklippet: Min 2011:a 320dA har låtit precis så där sedan jag köpte den i juli 2014 med 2300 mil i mätaren. Har per dags dato gått totalt 7700 mil; varar 300 mil med Steg 1 trim nu, ingen ändring ljudmässigt. En kollega köpte en 2011:a 318d samtidigt med mig, den låter likadant och gått från 7000 mil till 16 000 mil utan problem. Visst låter det lite annorlunda vid 1500 varv men jag skulle inte kalla det för rassel. Min bil är tillverkad 04/2011; dock säger det ingenting om när motorn är tillverkad..-) jag menar ha läst att det blev en uppgradering 03/2011. Har haft bilen 2 gånger på BMW (service och bytte av låskista på bakluckan) utan att fått besked om någon aktion. Så jag känner mig ska vi säga halvsäker? |
| Jag hade exakt dehär ljudet i min 118d 2013, fick kamkedja mm. bytt ganska omgående på garanti. Fick berättat för mig på BMW att detta kostar från 40k uppåt att fixa annars....iaf ensligt vad dem sa på BMW så rullar en massa bilar med dehär problemet utan att kedjan någonsin brister bara låter lite illa om de | |
| Hmm..tycker mig ha liknande ljud på x3'an fast ännu värre.. | |
| Transocean:Ok skönt o höra att man inte e ensam om *maracas* ljudet :-). Min ljudupptagning var vid tomgång har du iofs säkert räknat ut. Men tänkte bara kolla för sakens skull att din låter vid tomgång? | |
Transocean |
@Gaspo Yes, tomgång. Orkar inte stressa alltför mycket p g a detta. Det finns så många bilar som gått 15000 -20 000 mil å låtit så men skulle det verkligen börja rassla så bör man ju antingen söka hjälp eller sälja fort som fan. N47:n knattrar ju friskt även när allting är ok....typ det låter nästan likadant för och efter i det ena klippet där dom byter kedja i Tyskland.... Visst, kommer det nya aktioner skall jag kanske få bilen undersökt...fast nu har jag ju flashad ECU:n och det är kanske inte så bra när man önskar sig goodwill :-) |
| Det roliga e att den tyska videon tycker jag inte det låter ett skit före. Långt ifrån det släpande ljudet jag har. | |
|
Här e ett klipp som påminner om mitt ljud fast detta är starkare ljud. |
|
Transocean |
Här har vi en rasslande kedja |
Transocean |
@gaspo Jävlar vad det rasslade. I mitt klipp rasslar det lite annorlunda men ändå tydligt. Jag tror att om man endast hör "maracas ljudet" som i första videon i denna tråd så är man safe, låter det som i de två sista videos så rasar det snart... |
| @Transocean jo dom rasslar ju tydligt i dessa klipp. Men din låter alltså som min man hör ju tydligt iaf dom första 10 sekunderna i mitt klipp. | |
Transocean |
@gaspo Ja precis så låter det på min bil, jag hör ingenting annat än "maracassen" |
|
Asså Gaspo! Stackars dej, kommer du nånsin välja en bmw igen? Kollade bakom mina bakljus, Wtf japp rost bubblor där med... blir så less. Vågar knappt ta loss kofångarenbak för å kolla status där. Hoppas att BMW tar din bil på goodwill, men dom är så jävla tröga så fort man inte servat på bmw. .. Matte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.