|
|
|
|---|---|
|
Har precis bytt regulatorn på generatorn om detta nu kan ha med mitt problem att göra. Det är så att tempen har börjat rusa från mitten upp till rött. att köra med full värme har fått tempen att hålla sig mellan mitten och det röda. Ska tillägga att den rusade ganska snabbt mellan mitten och till rött. någon som vet vad jag kan tänkas ha att göra med? kass temostat? | |
|
Mer troligt att vattenpumpen är kass. Hur långt har bilen gått? Sedan bör man veta att temp.mätaren inte är linjär utan den lägger sig i mitten vid typ 60grader C och börjar inte vandra mot rött förrän den är en bra bit över 100grader C och då är det nära att den kokar när den lämnar mitten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 21.000 mil. Finns det något sätt att kontrollera det på ? | |
|
Kan vara svårt att kolla då det händer att impellern lossnar från axeln. Ev. kan du känna det om du lossar remmen och snurrar på pumpen för hand. Men vid det miltalet hade jag bytt pumpen om det fanns minsta misstanke om att den är dålig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen. verkar som att problemet är lite intermittent. om impellern var av borde den då inte "bli konstant varm" jag få mer känslan av någon regulator som gett upp. Skulle termostaten eller annan temp reglering kunna ge samma symptom? |
|
|
Nja, tror fortfarande på impellern - den kan glappa och snurra ibland och under vissa förutsättningar kan man även få (tillräcklig) självcirkulation av vattnet även om impellern inte pumpar som den skall... Det är ett ganska vanligt problem att impellern lossnar på vattenpumpen och det brukar ske vid ca 20.000 mil eller så. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ok, blir väl till att byta pump då. Har jag ett jäkla arbete framför mig eller det är lätt? | |
|
Allt är relativt... Jag bytte vattenpump på garageuppfarten på E46:an men den var manuell och hade ingen viscofläkt, där var det bara att lossa fläktens två fästen i toppen och lyfta upp den och sedan var det rätt gott om plats. På E39:an med automatlåda är det lite mer pill att få loss fläktkåpan och viskofläkten verkar det som - har inte gjort detta jobb ännu men det ligger en ny BMW-originalvattenpump i garaget (har för mig att det var fabrikat INA), så framöver kommer jag att byta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena! Jag bytte för första gången vattenpump+termostat på min 530 M54 för några veckor sen. Det var väldigt enkelt, inget som krånglade alls. Tog lite tid bara. Rekommenderar helt klart att göra det själv! |
|
|
...glömde: det finns ett mekartips som Hasso skrev för många år sedan under "Gör-Det-Själv" - det var till M52-motorn har jag för mig, men det ser likadant ut på M54. Det är som sagt rätt basic bara man tar det lugnt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är en manuell spis. Har inga problem rent tekniskt att göra det, är bar jäkligt trött på att mecka. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.