AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.258

Felkod: IHKA 8011FD loniser: singnal line,short circuit to ground or open circuit?

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej !

Min AC har strulat då det bara blåser kalt från högra sidan av utblåsen samt höger bak blåser också kallt. på den vänstra sidan från mitten och bak blåser det inte kall luft.
har nu läst ut koderna med ISTA och denna felkod kommer upp --->

Felkod: IHKA 8011FD loniser: singnal line,short circuit to ground or open circuit ??

Sen finns detta under förklaring :

Fehlerbeschreibung The ozone generator is activated by a PWM signal from the control unit of the heating and air conditioning system. An open circuit or short circuit to ground was detected on the signal line to the ozone generator.

Bedingung für Fehlererkennung Supply voltage between 9 and 16.5 volts.

Terminal 30 on

Bedingung für Fehlerspeichereintrag This fault is entered in the fault memory if it persists for a period of at least 4 seconds.

Maßnahme im Service Check signal line and connector between the ozone generator and the control unit of the heating and air conditioning system for short circuit to ground and repair if necessary.

If the wiring and connectors are OK, replace the ozone generator.

If the fault persists, replace the control unit of the heating and air conditioning system.

Fehlerauswirkung und Pannenhinweis

Fahrerinformation
Servicehinweis The ozone generator removes germs from the evaporator. This leads to a reduction in odours from the damp evaporator. In the event of an ozone generator fault, these odours are transported into the passenger compartment via the air brought in by the heating and air conditioning system and are perceived to a greater extent by the occupants.

Vad ska man byta och ska man ge sig på detta själv ??
kan tilläggas att jag märkte detta när jag köpte bilen för ca 1,5 år sedan och de åtgärdade AC problemet men nu är det åter tillbaka ??
Kan jag kräva att de ska ta detta under någon slags garanti eller kommer detta bara att avisas som en slitage/förbruknings del ?

BMW = BRING ME WOMEN
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Bilen i fråga är en BMW 525D F11

BMW = BRING ME WOMEN
Du kan bortse från angivna felkod då den inte har något med problemet att göra. Jonisator finns enbart på den kinesiska marknaden, dvs. ingenting som din bil är utrustad med. En jonisator kan inte heller föranleda det som du upplever.

Har du 2- eller 4-zons klimatanläggning i din bil?
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej Chris87 !

Har 2 -zonsklima i min bil.
Jag har raderat felkoden via ISTA men den kommer tillbaka hela tiden tyvärr .
Konstigt då att man får denna felkod om detta inte finns i min bil ?
Vad kan problemet vara ?

BMW = BRING ME WOMEN
HE
46
HEJOHÅ
740 IA -97
535 dT -11
Hade exakt det problemet! Bytte kondensorn... sen fungerada ac'n helt perfekt.
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Pratade med BMW idag och sist de fixade till ac:n så byttes förångaren....
Felsökningen skulle kosta 1700 kr till att börja med och därefter skulle de meddela om vad problemet var om jag väljer att göra det där. Känns som det lär bli väldigt dyrt i slutändan. Vad fick du betala HEJOHÅ för ditt byte ?
De sattes in spårningsvätska sist den fylldes på och han sa man borde själv kunna kolla om man kan se någon läcka med uv ljus samt glasögon.
Jag är med inne på kondensorn och frågade angående dessa men de hade bara skickat ut byte till de kunder som hade en specifik kondensor som de gjorde återkallning på.
Har haft 4-5 fel redan och på min gamla E60 hade jag 4-5 mindre fel under 6 år...

BMW = BRING ME WOMEN
HE
46
HEJOHÅ
740 IA -97
535 dT -11
Jag fick betala ca 6500:- ink allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.