|
|
|
|---|---|
|
Har ägt en 116 e87 som jag stortrivdes med (förutom motorn). gillade verkligen chassit och styrningen i den bilen. Nu när man blivit äldre och har möjligheten till förmånsbil via jobbet har jag blivit sugen på 2-serie coupe i hopp om att den ska vara som e87:an. Provkörden en m240 i helgen och förväntningarna var på topp. Måste erkänna att jag blev väldigt besviken. Är det bara jag eller har bilen blivit riktigt mjuk (en glidare). Motorn var en guldklimp men styrningen var aldelles för mjuk. Är detta bara en inbillning tro? Jag provkörde en 130 för någon månad sen och den känndes mycket styvare och roligare. Har bmw tappat styrkänslan? Nu till den stora frågan. Hur står sig en 1-serie coupe mot en 2-serie coupe? Jag behöver ingn praktisk bil, jag vill bara åt körglädjen. ni som kört båda två vad har ni för erfarenheter? | |
| Jag håller med, styrningen är alldeles för lätt även i sportläge. Funderar på om lite fetare sulor fram kan tröga till styrningen något, även om marginellt. | |
| Jag har tjatat om detta i lite andra trådar; bytet från hydraulisk till elassisterad servo har definitivt försämrat styrkänslan. | |
|
Jag känner inte igen att styrningen skulle vara så lätt. Jag kör en del 2-serie via DriveNow och reagerar då också på att styrningen är lättare än min M235i. Hur tycker ni standardbilarna är om ni tycker styrningen är så lätt på M235/M240i? Jag har inte kört 1-serie coupe, men gamla 1:an har jag provat. Tycker 2-serien är en mycket trevligare bil. Lika stor skillnad som det är mellan E90 och F30. F-serien kan upplevas lite bekvämare, men när man gasar på rejält så inser man hur kompetent den är. Känns fel att tro att E-serierna var sportigare bilar bara för att F-serien är bekvämare, det tar inte ifrån den att den är snabbare/roligare att kör riktigt fort. Jag har kastat runt min bil i otaliga franska, schweiziska och italienska alppass och den är i mitt tycke en väldigt rolig bil att köra. Finns få andra bilar med nypris kring 450' som jag tror matchar den. Inget ont om gamla 1-serien, men utveckling går framåt och det tycker jag 2-serien tydligt visar. Provkörning i 20-30 min i på trafikerade vägar brukar ju sällan säga så mycket. Du ska ju få tillräckligt med tid att ta ut den på den kurviga landsvägen och trycka på ordentligt i kurvorna innan du kan bestämma dig om den blivit för "mjuk". |
|
| Har inte företaget du jobbar på någon miljöpolicy? Många kan ha svårt att få in en 3-liters bensinsexa med dess uppgivna förbrukning under 130g/km eller vad de nu har som miljöpolicy. | |
|
Grelle: Visst kan det vara så, körde ca 60min både kurviga vägar samt motorväg. Som bil i helhet är 2-serien säkert ljusår bättre men den gamla bmw känslan saknas tyvärr. Det verkar dock inte bara vara jag som har den åsikten. Känslan i styrningen är inte samma som e87 tyvärr, vet inte om det har med elservon att göra eller om de gjort den mjukare med flit. Upplevde samma sak i nya minin. Finns ingen miljöbilspolicy då jag får stå för kalaset själv. |
|
|
Typ allt annat är ju bättre i F-bilarna mot E-bilarna, men jag slås av styrningen varje gång jag hoppar mellan min F31 och E87. Frun älskar F31'ans lätta, oprecisa styrning och tycker om den långa, sladdriga växelspaken (F31'an saknar m-sport men har servotronictillägget), medan det är just de sakerna jag avskyr med den. |
|
|
Jag tycker inte den gamla BMW-känslan saknas alls. Väljer man manuell låda, bakhjulsdrift i en M240i så ger den nog mest BMW-känsla i hela sortimentet idag (M-bilar borträknat). Men elektriska styrningen är en försämring från hydrauliska, så är det. Men har någon bakhjulsdriven BMW (ej M) hydraulisk styrning idag? Och detta är nog en sak i stil med turbonas ankomst. Helt enkelt inget att göra något åt och det påverkar ju alla nya bilar idag. Även Porsche har ju elektrisk styrning och turbo idag. Styrningen kan ju inte var det enda du går på när du avgör om en bil är sportig, respektive BMW-känsla!? Jaha, du skrev förmånsbil via jobbet, så jag trodde det var via jobbet, som bilen skulle köpas. Men köp en gammal rackare om du tycker de ger mer känsla! Låter ju som en win-win. Du får en billigare bil som du kanske är mer nöjd med. Själv skulle jag ibland önska att jag inte hade så höga krav på bilen, utan att jag kunde köra förra generationen och tycka att det motsvarar de nya bilarna. |
|
|
Ringtider (sport auto) M3 E92 8,12 1M 8,15 M235i 8,16 Porsche Cayman S 987 8,17 335i E92 8,26 135i 8,39 (ej verifierat var tiden kommer ifrån) Baserat på detta så känns det som att M240i hör hemma i en annan klass på sportighetsskalan än 335/135 från förra generationen. M240i borde ju dessutom var 2-4 sekunder snabbare än M235i. |
|
| Även om jag håller med dig om att F-bilarna är bättre (på allt utom styrkänslan) så säger väl inte ringentiderna allt om hur sportig en bil är? X6M gör Ringen på 8:20 och är väl inte direkt sportig? | |
|
Ringentider säger såklart inte allt men bantider är nog det nyckeltal som säger mest om hur sportig en bil är, om man bara får välja ett (1) enda nyckeltal. Det visar exempelvis att benämna en bil som kör 23 sekunder snabbare (med endast en effektskillnad på 20hk) på ringen för glidare är lite felaktigt. Då inser man nog inte vad nya bilar är kapabla till. De kan vara både snabba och bekväma och det visar varvtiderna med "hårda" fakta istället för subjektivt tyckande. |
|
| Sant. Men styrningen känns ändå skit mot de gamla :) Eller är det att jag närmar mig 40 och har svårt för nya saker numer kanske? Gubbigheten kickar in när man minst anar det :/ | |
|
Grelle: det spelar ingen roll hur snabb en bil är om känslan saknas. Jag vill inte jaga varvtider, jag vill ha maximal körglädje. En dålig jämförelse kanske men kolla varvtiderna på en lotus elise. det finns "shoppingbilar" som har snabbare varvtider men både du och jag tycker väl att en lotus är en riktig sportbil i jämförelse med tex en snabb opel astra eller peugeot 308 gti. Anledningen till att jag inte köper en rå sportbil så som lotus elise är ju att de är totalt oanvändbara i vardagen och det är inte tex en 130 e87.. även en 7-serie med v12 och annat lulllull är riktigt snabb men det är inte det jag vill åt om du förstår vad jag menar. En m235/m240 är en sjukt bra och snabb bil men tycker fortfarande att den känns mer som en glidare i jämförelse med föregående 1-serie. Dock är den rena sportbilen i jämförelse med vilken audi eller mercedes som hellst. Har kört en hel del boxster och visst det är inte den snyggaste porschen eller den snabbaste men ack så kul :D |
|
|
Lus, kanske är det 50% sanning och 50% gubbe... :) Men jag tycker ändå att M235i som jag har är en helt annan känsla än de 220i cabbar jag slirat runt i. Så det finns grader i "helvetet". |
|
| Som ett erbjudande till acceptans mellan oss, Grelle, kan jag erbjuda dig ett byte rakt av mellan min E87 och din M235. På så vis får du känna på styrningen i äldre bilar och jag bevisar att jag har ett öppet sinne och kan tänka mig att leva med din sämre styrning. Deal? | |
|
Lus: Det var en intressant, välgenomtänkt och lösningsorienterat förslag... Som jag tackar nej till. =) |
|
| Att vara snål är inte sexigt, Grelle :) | |
|
Haha, Lus. Innan jag köpte min bil var jag seriös spekulant på E90 330i lci (manuell) och det var ju en bil som inte växte på träd. Men efter provkörning fick jag en totalt omvänd reaktion mot BMW-Jerry. Nämligen att en 330i LCI inte alls var så sportig och rolig som jag önskade (mina krav hade tydligen blivit högre sen 2009-2012 då jag körde E91 LCI flitigt) så det var bara att tömma spargrisen och vandra iväg till återförsäljaren. Så just där och då var spenderbyxorna på, så nu måste jag vara lite snål och hålla hårt i min lilla leksak. Att det påverkar sexigheten är tyvärr en smäll jag får ta. |
|
|
BMW-Jerry, låter som du redan har bestämt dig, känns som att du borde köpa dig en e82:a. Helst då en 1M eller 135i coupe' kanske? Bra val i så fall tycker jag. Enda problemet är väl att hitta ett bra ex. med rimligt pris. |
|
| Grelle: helt rätt. Hade jag haft degen hade jag också kört M235, styrningen till trots. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.