AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.080

BMW e39 03 - fortsatt bränd lukt

Hej,

Lämnade in bilen för den brända lukten jag upplevt i kupén och fick en härlig nota på 10000 med bytt ventilkåpspackning, vevhusventilation samt x antal rör och slangar i motorrummet. Luktar 2 veckor senare fortfarande bränt så jag åkte in igen och ser att stor del av underredet är täckt i olja. Mekanikern säger att det är en läckande packbox rakt under fläkten som orsakar detta men att lukten inte kan komma från den oljan då den lukten jag upplevde tidigare kom från spill på grenröret.

Blev lite irriterad på att han bytte så mycket utan att det löste problemet och nu undrar jag om man ska lägga ytterligare några tusen på den läckande packboxen. Oljan ligger som en hinna hela vägen till kardanaxelfästet, borde va den som luktar? Vad skulle det annars kunna vara? Broms och koppling har vi båda avfärdat
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vad är det för motor? Vanligt att oljefilterhuspackningen på M54 blir kass så de läcker olja mellan blocket och oljefilterhuset. Då blir hela underredet täckt av olja typ.
Hej, det är en 520 bensinare. Mekanikern hävdar att de komponenterna aldrig blir varma nog för att oljelukten ska ta sig upp, köper inte det helt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en ordentlig motortvätt, så du ser att motorn är helt ren från olja.

Därefter kan du behöva köra någon/några veckor innan all oljelukt är borta.

Om oljelukten kvarstår - kika igen varifrån oljan kommer och vart den tar vägen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.